4701
Sök

Färgförgiftad?

502 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
jag lackade bilen igår och fick hjälp med att blanda och hälla i färg i sprutan utav farsan, han var utan mask och var bara in i garaget ett litet tag, men han har frysit och mått ganska dåligt inatt, hur farligt är det att inandas billack under en kort tid?

Mvh:)

Forummoderator
26 675 Inlägg
6 juni 2011
Utav beskrivningen du ger, så tror jag hellre han mår dåligt av andra anledningar. Visst, det är inte bra att inandas färgen eller förtunningen men så illamående blir man inte av en kort stund.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Muttley
6 juni 2011
Alla är olika känsliga. Men de kan vara sommarfrossa med. Vad som men vi kan inte ge svar på det faktiskt.

Najs
6 juni 2011
hadde liknande häromnatten o ja har inte hållt på me lack o grejer så de e nog lungt ska du se

4 005 Inlägg
6 juni 2011
Ring Vårdupplysningen!

502 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
Bra:) jo han säger att det är nog någonting annat, men han började hosta som fan efter att vi hade lackat, men han ska ringa om det inte blir bättre:)

Mvh

Billackerare
174 Inlägg
9 juni 2011
Hmmm låter som han har andats in färg/lack. Som någon skrev, alla är olika. Men blir det inte bättre efter en dag så ska ni nog ringa till Vårdupplysningen. Har själv haft "lackfrossa".
Inte roligt. Var inne en kort tid och hjälpte en kompis som ville prova på att lacka, utan mask, skulle ju bara in och visa sen ut, men blev kvar lite längre.
Det är inte så farligt så länge men inte gör det varje dag (om man nedsatt lungkapacitet sen innan).
Man kan ju göra som en gubbe som min lärare jobbade med, körde mejsel genom masken, in med ciggen, så han kunde röka samtidigt som han målade hehehe...

I not sick, I just need help. :P
Det är inte farten som dödar, utan smällen. Eller som dom säger overseas, It's not the fart that kills, it's the smell.
http://julle74.deviantart.com/gallery/

Bärs!
3 456 Inlägg
9 juni 2011
linuslinje skrev:
Ring Vårdupplysningen!

Ääh, att fråga på ett motorforum måste väll vara bättre?

Enz0 skrev:
Hmmm låter som han har andats in färg/lack.

Troligen då TS skriver det...
Senast redigerat av Aga_Diff (9 juni 2011)

Garaget.org peakade 2008.

Billackerare
174 Inlägg
9 juni 2011
Som jag skrev och någon innan skrev,  så är vi alla olika, och där efter reagerar vi olika. Klart att han andats in färg/lack. Om han inte höll andan när han var där inne. Vad jag skrev var att han hade andats in så pass mycket att han blivit påverkad. Sen ska jag ändra på (om man nedsatt lungkapacitet sen innan) till (om man inte har nedsatt lungkapacitet sen innan). Och eftersom jag jobbar med lackering så trodde jag att min erfarenheter kanske kunde spela in. Men.... men..... alltid någon som vet bättre. Vad nu ditt bidrag bidrog med???? Det lyfte verkligen hans funderingar om sin pappas hälsa.

Det är inte farten som dödar, utan smällen. Eller som dom säger overseas, It's not the fart that kills, it's the smell.

502 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
Enz0 skrev:
Som jag skrev och någon innan skrev,  så är vi alla olika, och där efter reagerar vi olika. Klart att han andats in färg/lack. Om han inte höll andan när han var där inne. Vad jag skrev var att han hade andats in så pass mycket att han blivit påverkad. Sen ska jag ändra på (om man nedsatt lungkapacitet sen innan) till (om man inte har nedsatt lungkapacitet sen innan). Och eftersom jag jobbar med lackering så trodde jag att min erfarenheter kanske kunde spela in. Men.... men..... alltid någon som vet bättre. Vad nu ditt bidrag bidrog med???? Det lyfte verkligen hans funderingar om sin pappas hälsa.

Bugar och bockar för alla kommentarer, han ser frisk ut nu så det är nog ingen fara, anledningen att jag ställde den frågan här var att han skulle "ringa imnorgon om det inte blir bättre" , så tänkte om det skulle innebära att det var skit farligt (nyttigt är det ju inte...) så kunde man pådriva honom att ringa på en gång, men nu så verkar han frisk iallafall men det har fått honom att inse att en mask inte är så dummt:rolleyes:

Mvh

Billackerare
174 Inlägg
9 juni 2011
Mmm vad bra, lycka till i framtiden med lackeringen. big_smile big_smile wink

Fri fart för ett fritt folk!
15 172 Inlägg
9 juni 2011
har bott i lackrummet på gamla jobbet aldrig haft mask och aldrig mått dåligt eller jo när man inte varit på jobbet på 3dagar så mådde man lite dåligt..numera mår jag dåligt av tanken på allt damm

men som sagt alla är olika men ingen jag känner har mått dåligt
eller gamla chefen mådde lite dåligt när han satte sig på en full 25liters dunk med spill thinner utan lock och fick thinner på pungen..jag mådde lite dåligt oxå efter att ha skrattat så jag grät

Kör fort så hinner inget hända...

1 489 Inlägg
9 juni 2011
Farsan andades in färgstoft när vi lackade, slutade med lackresten i lungorna som senare kroppen försökte stöta bort med vatten i lungorna, blev väldigt jobbigt och andas..

Ring och kolla iaf

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

Sök