Styla om en bil så den ser ut som en polisbil?

Glesmark
29 januari 2012 · 1 938 Inlägg

Oki, säger du det så.
För övrigt tycker jag att man bör rådfråga någon advokat, du lär säkert få svar från polisen i fråga, vars omdömme tycker det är logiskt att man inte får efterlikna en polisbil, att svaret är NEJ.

Simon08
29 januari 2012 · 82 Inlägg

Lina- skrev:

Glesmark skrev:
Sett gamla polisbilar på både blocket, samt några på kvibergs överskottsbolag som har blågula vinylen kvar, eftersom dom lämnar polisen sådär, fast med bortplockade blåljus så e de svårt att bedömma va som e okej eller inte, man tycker ju att dom borde plockat bort det som gör att det inte är ok att framföra den på väg.

Får inte se ut exakt eller som nästan en målad polisbil.

Btw, vet om ett vaktbolag i Stockholm som hade bil som nästan såg likadan ut som en polisbil, enda skillnaden var istället för polis så stod de vaktbolagets namn. Dom fick brukande förbud när dom vart stoppade.

Bevakningstjänst deras bilar ser likadana ut

Lina-
30 januari 2012 · 1 213 Inlägg

Bara man inte har med kronorna så e det lugnt.

Senast redigerat av Lina- (28 mars 2013)

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
selle84
22 mars 2012 · 2 Inlägg

Det är helt okej att styla om sin bil till en polisbil. En man friades nyligen (20 mars 2012) i hovrätten (B 10663-11) för just den gärningen.

hovrätten och tingsrätten ansåg att enbart köra runt inte utgjorde myndighetsutövning trots att allmänheten kan ha "rättat sig" efter att dom såg bilen.

Så kör på vet ja smile

granadadr
22 mars 2012 · 7 289 Inlägg

selle84 skrev:
Det är helt okej att styla om sin bil till en polisbil. En man friades nyligen (20 mars 2012) i hovrätten (B 10663-11) för just den gärningen.

hovrätten och tingsrätten ansåg att enbart köra runt inte utgjorde myndighetsutövning trots att allmänheten kan ha "rättat sig" efter att dom såg bilen.

Så kör på vet ja smile

ok,, och bygger man en utländsk är det INGA problem, man kan bli stoppad men de kan inte sätta böter smile
som sagt jag är sugen på att bygga en Engelsk smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Interlagos
22 mars 2012 · 152 Inlägg

Frågan är varför vilja få sin bil att likna en polisbil?

Är det inte bättre att ta en läkar/sjukvårdsutbildning och göra om sin bil liknande en ambulans och hjälpa människor som råkat ut för olyckor istället?

BMW M3 (2007)
granadadr
22 mars 2012 · 7 289 Inlägg

jag i mitt fall gillar utseendet, lite coolt,, men har INGA avseenden att utöva några dumheter wink

har en kompis som har en säkerhetsbilr för banracing, full med blåljus å blixtljus meo,, han var på väg en kväll till nån bana,
då de stannade mitt i natten,, då hörde de en bil komma i MKT hög fart, å de kunde inte låta bli å starta blåljusen,, de sa att killen MÅSTE fått bruna ränder,,,, men detta är inte lagligt att göra wink

selle84
22 mars 2012 · 2 Inlägg

Interlagos skrev:
Frågan är varför vilja få sin bil att likna en polisbil?

Är det inte bättre att ta en läkar/sjukvårdsutbildning och göra om sin bil liknande en ambulans och hjälpa människor som råkat ut för olyckor istället?

Det däremot är nog olagligt. Håll er till att bara köra runt så är ni på det säkra. Ingripande av något slag, även hjälpa andra, ja då är man ute på hal is.

Ska nog tillägga att jag är jurist.

KHRacing
22 mars 2012 ·

Polisens bilar må vara mönsterskyddade, men själva vinylen går utmärkt att köpa, bla på en dekalfirma i Ängeholm som strajpar POLISBILAR :-)

mertin306 Fartdåre
25 mars 2012 · 131 Inlägg
SAAB 9-3 AERO E85!
350hk/450nm
jakethesnake
26 juni 2012 · 59 Inlägg

selle84 skrev:
Det är helt okej att styla om sin bil till en polisbil. En man friades nyligen (20 mars 2012) i hovrätten (B 10663-11) för just den gärningen.

hovrätten och tingsrätten ansåg att enbart köra runt inte utgjorde myndighetsutövning trots att allmänheten kan ha "rättat sig" efter att dom såg bilen.

Så kör på vet ja smile

För den intresserade:

HOVRÄTTENS DOMSKÄL

Av utredningen framgår att N/N på tid och plats som anges i åtalet framfört en bil som till utseende och utrustning liknat en polisbil. Frågan i målet är om N/N därigenom har gjort sig skyldig till föregivande av allmän ställning.

Bestämmelser om föregivande av allmän ställning finns i 17 kap. 15 § första stycket brottsbalken. Enligt första meningen döms den till ansvar som obehörigen ger sig ut för att utöva myndighet. Enligt andra meningen döms den till ansvar som obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som ger honom sken av att tillhöra på
visst sätt angivna kårer.

Regleringen i 17 kap. 15 § brottsbalken fick sin nuvarande lydelse år 1975 och ersatte två tidigare straffbestämmelser om obehörig tjänsteutövning respektive föregivande av allmän ställning. Den förra bestämmelsen tog sikte på den som obehörigen utövade vad som hörde till befattning varmed ämbetsansvar var förenat och den senare på den A som i annat fall obehörigen gav sig ut för att inneha där avsedd befattning. Det ansågs att kriminaliseringen i dessa båda bestämmelser var onödigt vidsträckt och genom lagändringen år 1975 kom det straffbara området att i princip begränsas till obehörig utövning av offentlig myndighet (nuvarande första meningen). Endast i ett avseende ansågs en reglering nödvändig för situationer där någon enbart ger sken av att inneha viss befattning, nämligen det som återfinns i nuvarande andra meningen.

Det aktuella målet gäller frågan om N/N har gjort sig skyldig till brott enligt första meningen i 17 kap. 15 § brottsbalken. För att N/N ska kunna dömas till ansvar krävs alltså att han vidtagit någon åtgärd som om den hade vidtagits av en behörig person hade inneburit myndighetsutövning.

Med myndighetsutövning förstås beslut eller åtgärder som ytterst ar uttryck för samhällets maktbefogenheter och som kommer till stånd och får rättsverkningar för eller emot den enskilde i kraft av offentligrättsliga regler och inte på grund av avtal eller i övrigt regler av privaträttslig natur. Myndighetsutövning är alltså inte en myndighets verksamhet i allmänhet utan dess utövning av offentliga maktbefogenheter.

Som åklagaren har anfört förhåller det sig säkerligen på det sättet att polisens patrullerande och framförande av polisbilar har en påverkan på allmänhetens beteende. Det är dock inte en följd av att polisen utövar myndighet för eller emot enskilda genom patrullerandet utan av att de enskilda vill undvika att bli föremål för polisens myndighetsutövning i form av ett ingripande av något slag. Den faktiska åtgärden av polisen att patrullera i trafiken har inte i sig någon rättsverkan för eller emot enskilda i kraft av offentligrättsliga regler och innefattar därmed inte någon myndighetsutövning.

N/N har således inte obehörigen gett sig ut för att utöva myndighet enbart genom att han framfört ett fordon som liknat en polisbil. Åklagarens ändringsyrkande kan följaktligen inte vinna bifall.





För övrigt tycker jag det verkar bra med leksakspolisbilar. Ett av syftena med en målad polisbil är ju att medborgare ska uppmärksamma deras närvaro och "hålla sig i skinnet". Särskilt i trafiken. Det borde ju vara allmänt kännt att trafiken saktar ned och tar det lite lugnare vid åsynen av en polisbil. Så fler synliga "polisbilar" borde ju öka säkerheten? (Om inte låtsatspoliserna själva får för sig att köra riskfyllt)

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.
Interlagos
26 juni 2012 · 152 Inlägg

Problemen som det skapar med falska polisbilar är många, även om många är teoretiska:

Ett allvarligt brott sker, tex misshandel. En människa är i starkt behov av hjälp. Larmar via 112 och väntar desperat på hjälp. Då åker en privat bil som ser ut som en polisbil förbi. Vad gör det för polisen förtroende? Vad ger det för förhoppningar till dem i nöd?

Det finns också tillfällen, tex vi gisslansiutationen där (riktiga) polisen inte går in synligt, dvs där en polisbil skulle få gärningsman att bli onödigt stressad och agera mer våldsamt pga uniformerad polis närvaro.

Jag har själv stoppat en polis vid ett tillfälle för att påkalla deras uppmärksamhet då brott el oegentlighet pågår. Jag skulle bli förbannad om det sitter en tönt som tycker det är kul att leka polis i bilen när det finns folk som kan behöva hjälp.

BMW M3 (2007)
jakethesnake
26 juni 2012 · 59 Inlägg

Interlagos skrev:
Problemen som det skapar med falska polisbilar är många, även om många är teoretiska:

Ett allvarligt brott sker, tex misshandel. En människa är i starkt behov av hjälp. Larmar via 112 och väntar desperat på hjälp. Då åker en privat bil som ser ut som en polisbil förbi. Vad gör det för polisen förtroende? Vad ger det för förhoppningar till dem i nöd?

Det finns också tillfällen, tex vi gisslansiutationen där (riktiga) polisen inte går in synligt, dvs där en polisbil skulle få gärningsman att bli onödigt stressad och agera mer våldsamt pga uniformerad polis närvaro.

Jag har själv stoppat en polis vid ett tillfälle för att påkalla deras uppmärksamhet då brott el oegentlighet pågår. Jag skulle bli förbannad om det sitter en tönt som tycker det är kul att leka polis i bilen när det finns folk som kan behöva hjälp.

Du har givetvis rätt i samtliga av dina teorier (vilka jag även ser som praktiskt möjliga). Jag lät väl kanske lite väl positiv, men ville ändå belysa att det kan även föra med sig något gott av att ha en massa "extrapoliser" som åker runt och gör sig synliga. Till syvenes och sist borde det dock inte vara tillåtet.

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.
Interlagos
26 juni 2012 · 152 Inlägg

jakethesnake skrev:

Interlagos skrev:
Problemen som det skapar med falska polisbilar är många, även om många är teoretiska:

Ett allvarligt brott sker, tex misshandel. En människa är i starkt behov av hjälp. Larmar via 112 och väntar desperat på hjälp. Då åker en privat bil som ser ut som en polisbil förbi. Vad gör det för polisen förtroende? Vad ger det för förhoppningar till dem i nöd?

Det finns också tillfällen, tex vi gisslansiutationen där (riktiga) polisen inte går in synligt, dvs där en polisbil skulle få gärningsman att bli onödigt stressad och agera mer våldsamt pga uniformerad polis närvaro.

Jag har själv stoppat en polis vid ett tillfälle för att påkalla deras uppmärksamhet då brott el oegentlighet pågår. Jag skulle bli förbannad om det sitter en tönt som tycker det är kul att leka polis i bilen när det finns folk som kan behöva hjälp.

Du har givetvis rätt i samtliga av dina teorier (vilka jag även ser som praktiskt möjliga). Jag lät väl kanske lite väl positiv, men ville ändå belysa att det kan även föra med sig något gott av att ha en massa "extrapoliser" som åker runt och gör sig synliga. Till syvenes och sist borde det dock inte vara tillåtet.

Då är vi väldigt överens ! smile

BMW M3 (2007)
granadadr
26 juni 2012 · 7 289 Inlägg

jag skulle aldrig ha en svensk Polisbil,, jag älskar mina Granador och är sugen på en Engelsk Polisbil,, finns inte en chans att någon vettig person kan ta fel då,, likaså tycker jag usa ford crown policecars är coola,, smile

Polisbilen
23 mars 2013 · 21 Inlägg

Ta en titt på detta företagets bilar, dom har haft denna tejpning i reflex på flera fordon och det har inte varit några problem

http://www.facebook.com/Svenska.Byggkompaniet/photos

Grekooz
23 mars 2013 · 77 Inlägg

Varför styla om sin bil till en polisbil? Absolut inte snyggt och förstår ej logiken ?

Mitsubishi Evo 8 MR FQ-320 "Fucking Quick" (2004)
granadadr
23 mars 2013 · 7 289 Inlägg

Grekooz skrev:
Varför styla om sin bil till en polisbil? Absolut inte snyggt och förstår ej logiken ?

var och en tycker olika wink ex jag hatar streech,, men vem bryr sig wink
jag hatar pilsnerhäckar, finns MÅNGA som älskar sådana,,

meo smaken är som baken,, jag och garagegrannen råkar gilla just polisbilar,, så är det bara

Lina-
23 mars 2013 · 1 213 Inlägg

granadadr skrev:

Grekooz skrev:
Varför styla om sin bil till en polisbil? Absolut inte snyggt och förstår ej logiken ?

var och en tycker olika wink ex jag hatar streech,, men vem bryr sig wink
jag hatar pilsnerhäckar, finns MÅNGA som älskar sådana,,

meo smaken är som baken,, jag och garagegrannen råkar gilla just polisbilar,, så är det bara

Där slog du hammaren på spiken. wink

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
b0nd3n
23 mars 2013 · 1 944 Inlägg

Hej, här kommer jag och lägger mig i smile

jag är inte ett dug intresserad av dagens poliser, eller moderna polisbilar. däremot tycker jag att deras äldre polisbilar har en viss charm. Just därför håller jag just nu på göra en kopia på en Volvo Amazon Polisbil.
för dem intresserade så har jag en projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

https://www1.garaget.org/gallery/images/44/43636/43636-0090fe0d96a00fa90906baa7f4d36d69.jpg

/Ante

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang