Ang. Omvandlare och PA system

_2Furious_ Drifting Streetrace
17 juni 2011 · 225 Inlägg

Har en lite fundering! Jag har en Dodge van som ja har tryckt in ett PA-system i och funderar nu hur ja ska få i gång de!
Slutsteget ligger på 720W och ger 2x360rms samt 2stora högtalare i.ljudet fungerar perfekt med 230v men hur ska ja få de att funka i vanen?
Vet att de skulle fungera me elverk men krångligt eftersom bilen skall ju köras samtidigt!
Nån som vet om man kan använda en omvandlare för bil o få de att fungera?
Ekonomin e begränsad och funkar de me en omvandlare på 3000W med 1500W kontinuelig effekt?
Eller e ja helt ute o cyklar nu?

Hoppas på svar

Mvh

Mvh
Pete
----------------------------------------
Drifting Streetrace Billjud
Glesmark
17 juni 2011 · 1 938 Inlägg

Ta reda på hur många ampere utrustningen drar så kikar du om du hittar nån konverter som uppfyller dina krav.
Känns som det kan gå åt en del pengar till den här konvertern och batterier dock. tongue

Alpinabiturbo Kulan
17 juni 2011 · 1 435 Inlägg

Köp ett kraftigt bilsteg istället som du kopplar in högtalarna på när du inte har tillgång till 230v, smidigast smile

Senast redigerat av Alpinabiturbo (17 juni 2011)

BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
Rickard-v
17 juni 2011 · 2 665 Inlägg

hur begränsad är ekonomin?

En omvandlare kommer att kosta några tusen lappar tror jag.

O för några tusen lappar får du ett skapligt 2kanaligt bilsteg.
PA högtalare är mkt lättdrivna så du behöver inte tok mkt effekt.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
_2Furious_ Drifting Streetrace
17 juni 2011 · 225 Inlägg

omvandlaren kommer gå på 3000 iaf den modellen ja hittade (dvs den på 3000W) men tror du den räcker o dra tillräckligt steget?
min ekonomi för just denna är runt 2500-3000! skulle dela alla kostnader me polarn men han vände mig ryggen o får nu betala allt själv.

Vet inte om ja tagit mig vatten över huvudet men behöver hjälp i denna förvirrande del tongue

skall tilläggas att ja är inte ute efter maxprestanda utan kunna spela lagomt högt o bra!

Senast redigerat av _2Furious_ (17 juni 2011)

Mvh
Pete
----------------------------------------
Drifting Streetrace Billjud
Rickard-v
17 juni 2011 · 2 665 Inlägg

Köp ett bilsteg. Det har du nytta av.

När du tröttnar på PA steget vad gör du med omvandlaren du betalat dyra pengar för?

Snabbkoll på BRL.  DLS Performance CA23  2395kr

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
_2Furious_ Drifting Streetrace
17 juni 2011 · 225 Inlägg

ska ev stoppa in en tv o tv-spel sen så där kan man nog använda den!
så de e helt kört o ha en omvandlare alltså?

Mvh
Pete
----------------------------------------
Drifting Streetrace Billjud
Glesmark
17 juni 2011 · 1 938 Inlägg

_2Furious_ skrev:
ska ev stoppa in en tv o tv-spel sen så där kan man nog använda den!
så de e helt kört o ha en omvandlare alltså?

Du får nog ha flertalet om du skall lyckas driva slutsteg, tv, playstation och diverse saker, skall du ha flera konvertrar så kommer problemet med ström in i bilden och du bör skaffa dig större strömreserv.
Allt blir enklare om du skaffar dig ett 12 slutsteg och en mindre konverter för tv och playstation på kanske 1500 watt.

_2Furious_ Drifting Streetrace
17 juni 2011 · 225 Inlägg

menade mer att ha ett seperat batteri o omvandlare för att köra ljudet endast!
om ja skaffar in tvn mm så blir de en omvandlare för de som drar då ström från bilens batteri.

nu e ja mest nyfiken på om de går o ha omvandlare eller inte.
vanligt batteri eller lastbilsbatteri?

Mvh
Pete
----------------------------------------
Drifting Streetrace Billjud
Glesmark
17 juni 2011 · 1 938 Inlägg

Omvandlare drar stora mängder ström, vi pratar inte 1-2 ampere.
Vi pratar som ett eller flera starka monoblock, det krävs MYCKET ström för att en omvandlare skall kunna leverera låt oss säga 15 ampere i 230 volt. Förbrukningsströmmen är desto högre och belastar batteriet sjukt hårt, hade du tänkt ha ett batteri "vid sidan om" utan laddning eller så, bara löst liksom?
Det kommer dras ur ganska fort, till och med ett lastbilsbatteri skulle nog dras ur ganska fort, fort i bemärkelsen att du inte hinner spela musik den tid du hade tänkt använda dig av pa-systemet.
Satsa på ett ordentligt batteri, alternativt 2 och köp ett slutsteg på 12 volt till dina högtalare, det kostar förmodligen mindre än omvandlaren för att driva 230volt slutsteget.
Sen köper du en billigare omvandlare som klarar av tv och tvspel, så hade jag gjort i alla fall.

Husse
19 juni 2011 · 96 Inlägg

Eller en jävla lång skarvsladd! smile

302ci (5000cc) Commodore Coupé nyrenoverat och med betydligt mer pulver.
Rigan
19 juni 2011 · 451 Inlägg

Du får ingen omvandlare med ren sinusvåg för 3000 kr.
Köper du en som har modifierad sinusvåg kommer du att få ett brutalt brus ur högtalarna.

2000 watts omvandlare 8349kr
http://conrad.se/?ref=adwords&subre … zQodKDXFCA

Denna fungerar fint att driva ett PA-steg med. Testat själv med ett Kam KXR2000 steg i 8Ohm (~1300 watt) och det verkade spela på samma sätt som när det var kopplat till elnätet. Hög verkningsgrad på denna omvandlaren men jag kan varna dig redan nu att vi fick sänka ganska fort och ha en vakt som vakade över distorsionen trots 4 extra lastbilsbatterier och motorn igång.

Tilläggas bör att det var klena kablar dragna från generator till batterier då detta blev en nödlösning (jag hatar sådana, därför fick de inte låna mina steg) för ett studentflak.

Edit: Såg att länken inte fungerade. Sök efter växelriktare på hemsidan.

Senast redigerat av Rigan (19 juni 2011)

_2Furious_ Drifting Streetrace
19 juni 2011 · 225 Inlägg

Har kommit fram till att klänga på ett elverk bak på den ist! Lite krångligt men har funderat och kör ett vanligt ljudpaket o använder PA systemet endast för fest!
Frågan blir va e de billigaste Elverket man kan använda?

Mvh
Pete
----------------------------------------
Drifting Streetrace Billjud
_2Furious_ Drifting Streetrace
19 juni 2011 · 225 Inlägg

Har kommit fram till att klänga på ett elverk bak på den ist! Lite krångligt men har funderat och kör ett vanligt ljudpaket o använder PA systemet endast för fest!
Frågan blir va e de billigaste Elverket man kan använda?

Mvh
Pete
----------------------------------------
Drifting Streetrace Billjud
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang