Köpråd: S40 -00 eller A4 ca -98

Siggen
23 juni 2011 · 11 Inlägg

Tänker köpa förstabil för ca 20-30.000kr och har kikat extra mycket på s40 2,0 och 2,0t eller A4 1,8T och beöver lite hjälp.

S40n känns som ett säkrare kort och 2,0t med 160hästar original känns ganska roligt. Svensk bil och billiga reservdelar och köper man fom. -00 så får man det bättre rostskyddet.

A4an känns också lockande men årsmod. som man får för det priset ska tydligen ha massa konstiga och irriterande småfel och dessutom ska framvagnen vara riktigt jävla kass och kosta skjortan varje gång man ska fixa det var och varannat år. 1,8t motorn känns ju gudomlig och med chip från bsr har man plötsligt 209hästar.

Ber nu om folk med erarenhet att yttra sig om dem här bilarna och säga vad dem tycker, det kanske rentav finns bättre alternativ?

StarShine
23 juni 2011 · 265 Inlägg

är själv inne på min 2:a s40 nu och har alltid varit kanon nöjd med volvo! ett säkert kort 7 dagar i veckan!

har min till försäljning nu då jag ska köpa en nyare lite mindre (typ c30)

det ända du ska kolla på s40 är bromsarna(handbromsen lägger av=sjukdom) och så att service är gjord..


du snacka om att du fick 209hk med bsr chip på a4:an.. du får 205hk med bsr på s40:n så sak samma ju.. och som sagt om du köper en s40 -01 och frammåt så får du en FAS 2 vilket innebär typ en hel rad med förbättringar..

SAMT att en s40 2.0T fas 2 går exakt lika med en s40 2.0T fas 1 steg 2 chip!!!!

"Så länge min chef låtsas att jag har mycket lön, låtsas jag att jag har mycket arbete."
Dodge Challenger "pappas pärla" (1971)
Volkswagen Golf "TSI" (2014)
Volvo_245__
23 juni 2011 · 29 Inlägg

Om just dom där skulle jag skaffat s40 med 2.0T, mycket billig bil, billig i drift samt driftsäker, har haft en w40 årsm 00 som jag körde med i 7000 mil innan ja bytte bort den, Enda jag gjorde var sedvanlig service på den. Visst, Audin är oxå en fin bil, men som du säger så är det dyrt att byta framvagn varje år i stort sett, men då kan du ju kolla på en Lite nyare Audi om du hittar någon till rätt kurs.

Rquired Allmänt envis
23 juni 2011 · 12 512 Inlägg

Skall inte glömmas att (Hyggligt) motorstarka Volvo S40 är riktigt duktiga på att slita på framvagnen (Tex. Bussningar) de med, kanske inte i klass med A4 och dess problem med glapp men skall man hålla Audi som ett dåligt köp av den anledningen lurar man sig själv om man köper S40.

Gå inte på myten om att svenska bilar är något särskilt vettigt val, det finns en anledning till att Svensk bilindustri är/var delvis döende och att utländsk bilindustri är upp till tio gånger större; Det är bättre bilar. Även om S40 inte har samma framvagnsproblematik har den minst samma mängd småfel som en Audi om inte mer: S/V40 utgjorde botten av diverse kvalitétsstatistik på sin tid med elfel, missljud i högtalare och en mängd dylika fel redan som ny eller lätt begagnad. 

Och särskilt billig i drift är den inte heller, Audi är tyvärr rätt dyra att driva och är därmed lite fel bil att jämföra med: Men kolla upp reservdelspriser så skall du se att det är inga stora skillnader, kolla upp delar till bilar som BMW och Mercedes (Som de flesta tror är svindyra att äga) så skall du se att Volvo är absolut ingen billig bil i drift.

Det största felet med S/V40 tycker jag ändå är inredningen, känns som att hoppa in i vilken japansk budgetbil som helst. Det är trots allt framför ratten man tillbringar mest tid med bilen, skall man ändå vara omgiven av billig plast kan du lika gärna köpa tex. en Nissan Primera och få en bil som är minst lika bra och fruktansvärt mycket pålitligare än en S40.

Jag hade köpt Audi, kan nog kosta lite mer men är också mycket mer bil.

Kan också rekommendera det jag själv kör, 328i E36 är inte perfekt men delarna är inte dyra, underhållet riktigt billigt: Inte trångt under huven som på FWD Audi/Volvo så man gör det mesta själv och ingen kamrem med dyra byten heller, och i mitt fall är försäkringen billigare än Volvo och den dricker inte mer. Jag kör min på 0.89L/mil (Blandad körning), det har jag aldrig lyckats snitta i en Volvo eller Saab turbo även om sådana i enstaka lägen (Tex. Stadskörning) kan vara snålare. Tråkigt att så många gamla BMW´s är sönderkörda bara, det kan vara lite knepigt att hitta en ok bil.

Men framför allt är den så förbannat rolig att köra, jag vill inte komma med några jämförelser utan kör den så förstår du (Förhoppningsvis). wink

Senast redigerat av Rquired (23 juni 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TS_quattro fyrkrafsare
23 juni 2011 · 1 443 Inlägg

Att audis framvagnar är "kassa och behöver bytas en gång om året" är skitsnack, på den jag hade höll framvagnen i över 20 000 mil då den hade de uppdaterade länkarmarna redan från fabrik, köper du länkarmar från V.A.G så får du den uppdaterade versionen även till en 98:a, om de nu inte är bytta sen innan vilket jag tvivlar på, de bilar som hade de dåliga länkarmarna har redan rivits ner och fått dem bytta, det handlar mer om vad man bytt till. Om man kör modell snålgöte och köper biltemas länkarmar så rasar de efter första vintern, även om v.a.g's egna grejor är dyrare så blir det absolut billigare i längden helt enkelt därför att det är bättre grejor än biltemas... Något som dock hjälper länkarmarna att hålla sig längre är om man kör en del på dåliga/skumpiga vägar vilket gör att lederna i länkarmarna rör sig mer och således flyttar runt smörjfettet bättre överallt inne i leden, och nej, jag menar inte rallykörning, kan gå hur sakta det vill så länge det får röra sig mycket...

Vad gäller annat så är det ju som Rquired skrev kamrem som kostar en del att byta, dock så gäller detsamma på volvon, vissa årsmodeller har haft problem med koksad olja vilket inte heller är ett unikt audiproblem utan återfinns hos de flesta "mindre" turbomotorerna. Anliggande bromsok bak är också något man kan råka ut för men inte heller det är unikt för audi, bromsa hårt och mycket så håller sig grejorna i trim, bromsdamm kan man tvätta bort  smile

Båda bilarna har funnits med länge och det finns således stort utbud på skroten vilket kan hjälpa till att hålla ned ev. repkostnader.

Audin har enligt min åsikt mycket trevligare effektregister än Volvon med gott om vrid redan från botten, den känns inte så orkeslös på låga varv som många andra turbomaskiner gör tack vare sin stora rörelsemassa och vridmoment, om du dessutom chippar den så får du effekt hela vägen till varvstopp (något som TS modellen har redan original). Bensinförbrukningen är även den helt ok i 1.8T, körde min tsq vimmerby - funäsdalen tur och retur (ca 75 mil enkel resa) med fyra pers i bilen och "full semesterlast" och lagom mycket moms på hastighetsbegränsningen - 0,75l/mil vilket i mina ögon är helt ok på en fyrhjulsdriven bil.

Senast redigerat av TS_quattro (23 juni 2011)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Velocitas by proxy
24 juni 2011 · 167 Inlägg

Har ägt min s40 ett tag nu och måste säga att jag är ganska nöjd. Bra sittställning och hygglig komfort.
Något högt vägljud kanske.
Hyggligt ekonomisk. Ca 0.74 på motorväg och 0.85 blandat. Billiga delar. Billig försäkring. Billig service
även hos Bilia. Kamrem + vattenpump och service 4990:-
Inga missljud eller annat konstigt än så länge. har gått 12800 mil.

Mkt pigg. Drar jämt med en fas 1 t4. Drar ifrån en fas 1 2.0t med steg 1. Båda med manuell låda.

Dura lex, sed lex
Volvo S60 2.5T "Limited Sports Edition" (2004)
Cruizr
24 juni 2011 · 417 Inlägg

Har erfarenhet av båda bilarna & jag tycker att Audin är bättre ihopskruvad och har högre kvalitet, dock är den dyrare att äga, mest med tanke på reservdelskostnaden. En annan sak att tänka på är att sätena i S/V40 är väldigt korta & det kör det svårare att hitta en bra ställning vid långfärd om man är lång i rocken.

Om du väljer Volvon så ta en fas 2 med alla uppdateringar, den är ett mkt bättre val för bara lite mer pengar. Jag hade själv valt Audi 1,8T om det hade gällt förstabil. Volvo har ju alla andra wink.

Mvh Jocke

StarShine
24 juni 2011 · 265 Inlägg

ang sätena så vette f*n om dom är så svåra att ställa in.. jag är 185cm lång och har aldrig haft problem med stolarna på långresor.. kört med båda mina s40 tur & retur Sthlm ett antal ggr.. men ja smaken är väl som baken.tongue

håller med ovanstående dock.. ska du köpa s40 så KÖP EN FAS 2! utan tvekan den bättre varianten på s40.. ska du dock trimma och satsa stort ska du satsa på en -00 2.0T då denna har bäst botten att trimma vidare på..

"Så länge min chef låtsas att jag har mycket lön, låtsas jag att jag har mycket arbete."
Dodge Challenger "pappas pärla" (1971)
Volkswagen Golf "TSI" (2014)
Volvo_245__
24 juni 2011 · 29 Inlägg

StarShine skrev:
ang sätena så vette f*n om dom är så svåra att ställa in.. jag är 185cm lång och har aldrig haft problem med stolarna på långresor.. kört med båda mina s40 tur & retur Sthlm ett antal ggr.. men ja smaken är väl som baken.tongue

håller med ovanstående dock.. ska du köpa s40 så KÖP EN FAS 2! utan tvekan den bättre varianten på s40.. ska du dock trimma och satsa stort ska du satsa på en -00 2.0T då denna har bäst botten att trimma vidare på..

Ja, årsm har den bättre motorn, fas 2 är det sämre om man ska trimma, blir mycket dyrare, är nästan som papp i en fas 2, men visst de är mycket förbättringar på den men är upp till han som ska köpa bil, tycker han ska prova sig fram vad han själv tycker smile Alla tycker ju olika smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang