Besiktiga bmw med turbo

Mattias89
23 juni 2011 · 62 Inlägg

är sugen på att köpa en bmw turbo, bilen är mappad å grejjad, går på E85 i bränsle.

bilen är mappad med original styrsystem

hur/vad händer då man plocka av turbon, går bilen riktigt då? tänker på blandning av bränsle å luft, samt avgasvärdena?

bilen ska besiktigas.


eller vad händer om man köper en likadan bil som man ha till att besiktiga, om man bli stannad av polisen, händer med böter å körkort då?

tacksam för svar

MVh

gamlingen
23 juni 2011 · 5 198 Inlägg

Böter lär det bli för att du kör ett förfalskat fordon..

Mack Forum- och sitemoderator
23 juni 2011 · 26 161 Inlägg

Så du är sugen på att köpa en turbo - och - etanolkonverterad BMW som inte är omregistrerad, och vill veta vägarna förbi lagarna, så du kan fortsätta köra med dessa modifikationer?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mattias89
23 juni 2011 · 62 Inlägg

AirOne skrev:
Så du är sugen på att köpa en turbo - och - etanolkonverterad BMW som inte är omregistrerad, och vill veta vägarna förbi lagarna, så du kan fortsätta köra med dessa modifikationer?

bilen är redan turbokonventerad och går på E85, frågan är bara hur man gör för att besiktiga den..

går bilen riktigt om man plocka turbon, när den är mappad?

Mack Forum- och sitemoderator
23 juni 2011 · 26 161 Inlägg

Mattias89 skrev:

AirOne skrev:
Så du är sugen på att köpa en turbo - och - etanolkonverterad BMW som inte är omregistrerad, och vill veta vägarna förbi lagarna, så du kan fortsätta köra med dessa modifikationer?

bilen är redan turbokonventerad och går på E85, frågan är bara hur man gör för att besiktiga den..

går bilen riktigt om man plocka turbon, när den är mappad?

Det var ju det jag skrev. Du är sugen på att köpa en bil som är turbo och etanolkonverterad..
Förutom att du måste byta grenrör och en massa grejer, så lär den väl gå skit förmodligen.

Kan inte nuvarande ägaren registrera om den som ombyggt fordon då?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
gamlingen
23 juni 2011 · 5 198 Inlägg

Turbokonverterad mej ej reggad ?

Aerodynamik ...
23 juni 2011 · 7 120 Inlägg

Jag känner en med BMW turbo som "bara" skruvar dit en adapter mellan grenrör och downpipe, plockar bort turbon och IC-rör och besiktar. Funkar tydligen bra smile

Mattias89
23 juni 2011 · 62 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Jag känner en med BMW turbo som "bara" skruvar dit en adapter mellan grenrör och downpipe, plockar bort turbon och IC-rör och besiktar. Funkar tydligen bra smile

är den mappad och så oxå?

går den riktigt även utan turbon när bränsle å annat är påställt?

Aerodynamik ...
23 juni 2011 · 7 120 Inlägg

Mattias89 skrev:

Aerodynamik skrev:
Jag känner en med BMW turbo som "bara" skruvar dit en adapter mellan grenrör och downpipe, plockar bort turbon och IC-rör och besiktar. Funkar tydligen bra smile

är den mappad och så oxå?

går den riktigt även utan turbon när bränsle å annat är påställt?

Ja, den är mappad med riktigt sprut och den går ju inte bra utan turbon såklart men den klarar besiktningen smile

Mattias89
23 juni 2011 · 62 Inlägg

gamlingen skrev:
Turbokonverterad mej ej reggad ?

just så, och den ska ej reggas heller, det jag är ute efter är att plocka turbon och besiktiga men vet  ej om den går riktigt utan turbon eftersom den är mappad,

därav orlig om den går igenom besiktnngen

Mattias89
23 juni 2011 · 62 Inlägg

M_Broberg skrev:
det är omöjligt att regga en turbokonverterad bil om den inte är amatörbyggt fordon eller tagen i trafik inann 1975.

skaffa en orginal styrbox o orginal spridare, ta bort turbon o kör till SBP? fråga ägaren till bilen?

den ska ej reggas med turbo, utan endast kontrollbesiktigas, då utan turbo, men bilen har ett mappat original styrsystem i sig så frågan är om bilen går riktigt när man plockat turbon och tryckrör

Mack Forum- och sitemoderator
23 juni 2011 · 26 161 Inlägg

Mattias89 skrev:

gamlingen skrev:
Turbokonverterad mej ej reggad ?

just så, och den ska ej reggas heller, det jag är ute efter är att plocka turbon och besiktiga men vet  ej om den går riktigt utan turbon eftersom den är mappad,

därav orlig om den går igenom besiktnngen

Varför vill du inte att bilen ska vara laglig?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
23 juni 2011 · 1 948 Inlägg

AirOne skrev:

Mattias89 skrev:

gamlingen skrev:
Turbokonverterad mej ej reggad ?

just så, och den ska ej reggas heller, det jag är ute efter är att plocka turbon och besiktiga men vet  ej om den går riktigt utan turbon eftersom den är mappad,

därav orlig om den går igenom besiktnngen

Varför vill du inte att bilen ska vara laglig?

För att han vill ha en turbokonverterad motor=inte laglig om bilen är nyare än 1975. Och det går inte att regga om bilen bilen heller. I teorin går det, men då måste man skaffa avgascertifiering och det är så dyrt att det inte är värt det(ett par 100 000 om jag kommer ihåg rätt).

ENDA han kan göra är att stoppa i en annan motor som har turbo original och sen regga med den. Då och endast då är det realistiskt för en vanligt svensson att åka BMW turbo lagligt. Och då får inte heller denna nya turbomotorn vara trimmad utan den måste vara original, även om den reggas om.

Finns folk som påstår att deras kompis mammas brorsas barn har bilar som är reggade som trimmade, men detta stämmer givetvis inte då dem alltid har glömt bort regnummret och bilen är såld när man frågar om man kan få kolla vad det står på vv.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Aerodynamik ...
23 juni 2011 · 7 120 Inlägg

AirOne skrev:

Mattias89 skrev:

gamlingen skrev:
Turbokonverterad mej ej reggad ?

just så, och den ska ej reggas heller, det jag är ute efter är att plocka turbon och besiktiga men vet  ej om den går riktigt utan turbon eftersom den är mappad,

därav orlig om den går igenom besiktnngen

Varför vill du inte att bilen ska vara laglig?

Det krävs en del för att den ska gå igenom som ombyggt fordon, han kanske är nöjd med bilen som den är och bara vill köra?

Mack Forum- och sitemoderator
23 juni 2011 · 26 161 Inlägg

Aerodynamik skrev:

AirOne skrev:

Mattias89 skrev:

just så, och den ska ej reggas heller, det jag är ute efter är att plocka turbon och besiktiga men vet  ej om den går riktigt utan turbon eftersom den är mappad,

därav orlig om den går igenom besiktnngen

Varför vill du inte att bilen ska vara laglig?

Det krävs en del för att den ska gå igenom som ombyggt fordon, han kanske är nöjd med bilen som den är och bara vill köra?

Aha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
23 juni 2011 · 1 948 Inlägg

M_Broberg skrev:

Aerodynamik skrev:
Det krävs en del för att den ska gå igenom som ombyggt fordon, han kanske är nöjd med bilen som den är och bara vill köra?

ja det krävs en del för att få den som ombyggt fordon.

Dock får du fortfarande inte turbokonvertera en motor om du har bilen reggad som ombyggt fordon.

SFRO skrev:
BIL SOM ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre

Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment


Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Detta gäller alltså från 1976 års modell och framåt, ingen gräns för hur ”ny” bilen får vara.

Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning.

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

källa: http://sfro.com/index.php/avgasregler-mm

Jag vill bara tillägga att det finns ett kryphål angående eftermarknadsinsprutning. Det är tillåtet om man etanolkonverterar bilen att "byta" inprutningssytem.

Har ingen källa men har för mig att han jag läste det från(här på garaget) länkade till SFRO.

EDIT: Den som är seriöst intresserad forskar givetvis i ämnet själv för att få "riktig" fakta. Men jag anser att man får titta på alla möjligheter om man vill ha ett "lagligt" fordon.

Senast redigerat av AcesHigh666 (23 juni 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang