Förslag: 22 000 bilar förbjuds köra i Göteborg

Brådhis * Voff voff *
27 juni 2011 · 10 331 Inlägg

Det här är ju (tyvärr) inget nytt påfund! I Tyskland finns ju redan så kallade "Umweltzone" där bilar förbjuds alt. måste betala en extra avgift för en "Umweltplakette" beroende på ålder!

Även utländska bilar omfattas av detta och måste därmed antingen köpa en "Umweltplakette" för att få köra i dessa städer, vilket inte många turister vet! Böter och bärgning ut ur zonen på egen bekostnad är påföljden! Även för utländska bilar!

Fakta + karta: http://www.umweltzone.net/home/

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (27 juni 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Freddeponken
27 juni 2011 · 663 Inlägg

Vettemannen skrev:
Vilken jävla idioti!!!!!!!!

/Benny

vad åker du för gammalt skit...Miljöbov! I Eskilstuna har vi snart inga gator kvar att köra på...cyklade igenom staden och det gick fortare än bil...tråkigt men sant!

trippelturbo Trucker
27 juni 2011 · 2 710 Inlägg

Brådhis skrev:
Det här är ju (tyvärr) inget nytt påfund! I Tyskland finns ju redan så kallade "Umweltzone" där bilar förbjuds alt. måste betala en extra avgift för en "Umweltplakette" beroende på ålder!

Även utländska bilar omfattas av detta och måste därmed antingen köpa en "Umweltplakette" för att få köra i dessa städer, vilket inte många turister vet! Böter och bärgning ut ur zonen på egen bekostnad är påföljden! Även för utländska bilar!

Fakta + karta: http://www.umweltzone.net/home/

//Brådhis

Tyskland är Europas största transportland och trots detta får det ej trafikeras tung trafik mellan fredag 24.00 - söndag 00.00. Men tyskland å andra sidan är ej som Sverige, Tysklands minsta stad skulle fan täcka sverige när det gäller att släppa ut.. typ!

Fart missbrukare
trippelturbo Trucker
27 juni 2011 · 2 710 Inlägg

Growe skrev:

BMWgrabben skrev:

Growe skrev:

hehe ibland har man inget annat val än att brumma på så mycket skiten går.

skulle folk köra vättigt från början hade man aldrig behövt köra fort

men brukar lägga mig bakom någon som håller bra tempo och smyga efter
men man får göra det snyggt annars har man minst 40 arga passagerare men det händer sällan att man måste köra så fort för att hinna

men politikerna i europa har bestämt att vi måste ha 45minuters rast och det är omöjligt att hinna med det om man blir mer än 5minuter sen =/

kan rada upp olagligheter som händer i transport (syftar på lastbilsbranschen) men de tänker jag ej göra såhär allmänt! Men det är precis som du säger, politikerna!

har dom nångång satt sig i en 24meters ekipage o försökt åka från Nynäshamn till säg Kista kl 7 på morgonen?? Antar INTE! Just därför vet dom ej hur det är.. Vart fan ska jag ta mina 45minuter ??

fast med en 24meters är det inte lika svårt tänk dig när man sitter med en buss med mellan 49-58passagerare skulle se ut om jag svängde av och tog en 45minutare 1mil utanför deras slutstation smile då ska du se på liv..vilka diskutioner man får ta ibland med passagerare om dessa raster..och det räcker med att man fastnar i en kö i 20minuter för att hela planeringen ska skita sig

Jag kan förstå dig, att jag har de lite bättre smile
Får jag fråga vart du bor/kör osvosv.. kanske man ser dig efter vägarna ibland smile

PMa om du ej vill skriva det öppet smile

Fart missbrukare
trippelturbo Trucker
27 juni 2011 · 2 710 Inlägg

Lina- skrev:
Ännu ett tokförslag som jag inte tror kommer gå genom.

Om vi tänker tanken att detta går genom: Vad blir straffet om trotsar detta förbud?

Folk trotsar ju massa förbud i Sthlm dagligen, kan man ej kontrollera, går de ej o göra så mkt. Det är te.x. förbudet o köra med dubbdäck genom Hornsgatan i Sthlm, blir kontroll nångång under vintertid, nåra åker fast. Annars verkar det va fritt.. du fattar. Men bäst är det o ligga på den säkra sidan smile

Fart missbrukare
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 juni 2011 · 13 818 Inlägg

BMWgrabben skrev:

Growe skrev:

BMWgrabben skrev:

kan rada upp olagligheter som händer i transport (syftar på lastbilsbranschen) men de tänker jag ej göra såhär allmänt! Men det är precis som du säger, politikerna!

har dom nångång satt sig i en 24meters ekipage o försökt åka från Nynäshamn till säg Kista kl 7 på morgonen?? Antar INTE! Just därför vet dom ej hur det är.. Vart fan ska jag ta mina 45minuter ??

fast med en 24meters är det inte lika svårt tänk dig när man sitter med en buss med mellan 49-58passagerare skulle se ut om jag svängde av och tog en 45minutare 1mil utanför deras slutstation smile då ska du se på liv..vilka diskutioner man får ta ibland med passagerare om dessa raster..och det räcker med att man fastnar i en kö i 20minuter för att hela planeringen ska skita sig

Jag kan förstå dig, att jag har de lite bättre smile
Får jag fråga vart du bor/kör osvosv.. kanske man ser dig efter vägarna ibland smile

PMa om du ej vill skriva det öppet smile

företaget jag utgår i från ligger i nora utanför örebro men kör mest ganska lokalt då jag kör skolbuss när skolorna har öppet
annars far man iväg på lite alla möjliga spännande körningar men trafikerar inget regelbundet

förra sommar körde jag dock bussturen som utgår från karlstad-stockholm till Silja båtarna några gånger i veckan
i sommar blir det nog mest örebro-norrköping

kör oftast en vit Man buss av lite halvgammal årsmodell 04:a tror jag det är finns typ 2sånna i sverige =/
58pass stripade med blå stripe på sidan

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Marticus Meldem
27 juni 2011 · 917 Inlägg

jag visste att jag föddes 10 år för sent, kommer ju aldrig uppleva allt awesome med sportbils ägande/byggande/körande... FÖR SNART ÄR DET FÖR DYRT OCH FÖR SENT!

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Mazdakillen Motormontör
27 juni 2011 · 437 Inlägg

JA va fan ska man säga.... IDOTI skapad av en IDIOT Som är född till att vara IDIOT och sitter dagligen med en maskros bakom örat och en muggborste långt upp i pastejköket!!!!

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
trippelturbo Trucker
27 juni 2011 · 2 710 Inlägg

Marticus skrev:
jag visste att jag föddes 10 år för sent, kommer ju aldrig uppleva allt awesome med sportbils ägande/byggande/körande... FÖR SNART ÄR DET FÖR DYRT OCH FÖR SENT!

Snart??

En kompis har en 9-3 Aero -02 i Sthlm, o då bor han i Tyresö ca 30min utanför sthlm. Han betalar 15000kr om året! Han har inga större funderingar på att ha kvar den eller köpa en annan "sportbil". Blir nog en V70 nästa..

Fart missbrukare
OUTLAW1
27 juni 2011 ·

jaja lugna ner er nu...är som sagt ett idiotförbud som inte kommer vinna kraft alls...

smile

Mazdakillen Motormontör
27 juni 2011 · 437 Inlägg

BMWgrabben skrev:

Marticus skrev:
jag visste att jag föddes 10 år för sent, kommer ju aldrig uppleva allt awesome med sportbils ägande/byggande/körande... FÖR SNART ÄR DET FÖR DYRT OCH FÖR SENT!

Snart??

En kompis har en 9-3 Aero -02 i Sthlm, o då bor han i Tyresö ca 30min utanför sthlm. Han betalar 15000kr om året! Han har inga större funderingar på att ha kvar den eller köpa en annan "sportbil". Blir nog en V70 nästa..

ÄR det försäkringen han pyntar 50 lök om året för ??
Det är i sådana fall billigt... När min föredetta polare hade sin Mitsibishi Galant glsi -94 å han var  kanske runt 22-23 bast så köpte han den och skulle teckna försäkring... helförsäkring så garvade IF honom i örat.... typ 22 papp för en helförsäkring på en Galant och i krocktest är den snäppet säkrare än genomsnittsbilen.
Nämen vaddå alla vill väl äga en grå Prius?? Det verkar ibland åt det hållet vi går åt men jag tänker fan vara rebellisk så länge jag lever smile
Dom får förbjuda min bil hur mycket de vill, jag tänker inte bry mej ens och ett par okunniga politiker

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Muttley
27 juni 2011 ·

Kan inte alla ni som skrivit så snyggt här ta upp en diskussion med de som lagt förslaget och se till att de kommer i radio jag bara måste få höra er i aktion med tror jag kommer ha roligt.

Mazdakillen Motormontör
27 juni 2011 · 437 Inlägg

Det skulle nog sluta med att någon politiker skulle börja grina live när deras förslag sågas i molekyler och jag kan vara väldigt vass om jag vill så  undrar hur mycket sensur det skulle bli smile
Jag menar jag sitter ju och är ändå rätt sannsad här lixom

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Micksey
27 juni 2011 · 24 Inlägg

När det gäller försäkring på en bil som är kapabel till en omkörning tittar man inte ens åt IF's håll först och främst.

Och när det gäller varför man tänkte sig en gräns på -96 så gissar jag mig framtill att det handlar om typgodkännandet och EU avgasregler och tjafs. Dvs vad som än rullar in i stan som låter lite häftigt kan man med 99% stoppa och bötfälla för någonting.

Mazdakillen Motormontör
27 juni 2011 · 437 Inlägg

Micksey skrev:
När det gäller försäkring på en bil som är kapabel till en omkörning tittar man inte ens åt IF's håll först och främst.

Och när det gäller varför man tänkte sig en gräns på -96 så gissar jag mig framtill att det handlar om typgodkännandet och EU avgasregler och tjafs. Dvs vad som än rullar in i stan som låter lite häftigt kan man med 99% stoppa och bötfälla för någonting.

Det lustiga att de är billigast på MX3 eller ja deras märkesförsäkring men frågan är vad får jag om det händer något.
Påse kanelgifflar kanske.

Ja någonting sjukt måste det vara men det är så sinnesjuka idéer vissa verkar hitta på.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
NiKeMaN Entreprenör
27 juni 2011 · 1 286 Inlägg

Är det bara jag som tycker det känns som ett rimligt förslag? Hoppas helt ärligt att fler städer följer efter detta och inför liknande regler. Trött på allt gammalt skit som rullar på våra vägar. Och en bil nyare än 1996 har alla råd att köpa då det inte innebär några större investeringar.

// Niklas Johansson
peegee Forummoderator
27 juni 2011 · 2 924 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Är det bara jag som tycker det känns som ett rimligt förslag? Hoppas helt ärligt att fler städer följer efter detta och inför liknande regler. Trött på allt gammalt skit som rullar på våra vägar. Och en bil nyare än 1996 har alla råd att köpa då det inte innebär några större investeringar.

Jag måste erkänna att du har en god poäng där trots allt även om jag inte är så jätte-förtjust i förslaget... för det är ju bättre "smutsiga" bilar förbjuds köras på de platser där det är som smutsigast och problemen är, istället för att dessa bilar straffbeskattas hårt så man får svårt att köra med dem nånstans alls... hmm
Känns tyvärr som det är alternativen det kommer stå i mellan framöver... roll

Se bara på vårt grannland Tyskland som sagt och deras bilar är sällan äldre än 15 år (för de har exporterats till Sverige tongue)

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Micksey
27 juni 2011 · 24 Inlägg

Men som någon sa så reglerar det sig själv. En -96:a är ju 15 år gammal idag. Inte många sådana som rullar kvar om låt säga 5 år. Politiker måste helt enkelt hitta på regler så att det ser ut som att de gör något även fast de inte tänker igenom det fullt ut innan.

Men visst... personligen gör det mig inget om de skulle hindra dem från att straffskatta mer och mer men vi bor ju i Sverige så vi vet ju hur det blir med den biten...

Mazdakillen Motormontör
27 juni 2011 · 437 Inlägg

Ja antagligen lär väl någon inse att det är inte genomförbart.
Okej att man kanske inför dubb förbud på vissa ställen men det finns en gräns över dumheter som går att genomföra

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara
Lexus Ct200H "F-sport" (2012)
Marticus Meldem
27 juni 2011 · 917 Inlägg

asså..... "alla har råd med en bil nyare än -96", nej det har dem inte, alla med ett fast jobb KAN ha råd med det. men alla andra som inte har ett fast jobb då? eller dem som helt enkelt inte vill ha en nyare bil p.g.a försäkring etc. alla har olika behov och vissa behov fyller äldre bilar bättre än gammla.

blir fan förbannad på folk som kör runt i sina fläskbilar och säger att vi måste få bort skrotet från gatan. JA GÄRNA JAG HÅLLE ME, GE MIG EN NY BIL DÅ FÖR FAN!

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang