Förslag: 22 000 bilar förbjuds köra i Göteborg

trippelturbo Trucker
27 juni 2011 · 2 710 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Freddeponken skrev:

NiKeMaN skrev:
8500 bilar finns det på Blocket som är nyare än 96 och som kostar "MINDRE ÄN" 20 000:-

Så ja. "Alla" som har en bil har råd att byta till en nyare.

jag har råd att ha en ny bil men jag tar ju hellre min gamla bmw än min 04ans focus om jag ska besöka göteborg...

Ja det förstår jag.
Men då får du parkera i utkanten av byn o åka spårvagn in te centrum big_smile

Jag håller med freddeponken. Jag vill inte köra en Focus eller mazda 626! Jag kan betala för det jag gör, bara jag får göra det!

J-a äckliga politiker!! O aldrig snackar dom ur verkligheten!

Fart missbrukare
NiKeMaN Entreprenör
27 juni 2011 · 1 286 Inlägg

M_Broberg skrev:

NiKeMaN skrev:
8500 bilar finns det på Blocket som är nyare än 96 och som kostar "MINDRE ÄN" 20 000:-

Så ja. "Alla" som har en bil har råd att byta till en nyare.

fantastiskt, alla har upp till 20 000 o lägga på bil?

Köpte precis en skattad + bes saab 900 i16 i göteborg för 3000 kroner, tycker jag e ladelles lagom att ge för en bruksbil, men du tycker att jag ska vara tvingad att lägga nästan 7 gånger mer för en brukis som är dyrare att äga?

EDIT: Förstår inte problemet..? alla bilar sen 89 har ju katalysator och spyr ut lika mycket skit som en modern bil, varför ska ÅRSMODELLEN vara avgörande? vill dom gnälla på utsläpp så är det en sak, bort ,med alla dieslar utan partikelfilter och alla bilar utan katalysator, det kan jag förstå.

Om man sen vill lägga det på utsläpp - visst! men att säga att "alla bilar innan 96 e skitiga" e ju bara korkat.

NEWSFLASH: Alla bilar KOSTA INTE EXAKT 20 000.- !!!!!
Hittar ett par vettiga för runt 10 000.- också.

Så ja. Jag anser att "alla" som idag äger bil har råd att byta till en bil nyare än 1996. Sen att en del har samlarbilar, veteranbilar och andra bilar - ja det får man väl fortsätta ha? men man kanske inte behöver åka runt inne i städernas centrum för det.

// Niklas Johansson
gamlingen
27 juni 2011 · 5 198 Inlägg

BMWgrabben skrev:

gamlingen skrev:

BMWgrabben skrev:
Tyskland är Europas största transportland och trots detta får det ej trafikeras tung trafik mellan fredag 24.00 - söndag 00.00. Men tyskland å andra sidan är ej som Sverige, Tysklands minsta stad skulle fan täcka sverige när det gäller att släppa ut.. typ!

Så har det även varit i sverige,,, lastbilsförbud vissa helger...

Jaså. Det visste jag inte.. källor tack smile

aha, VARIT. Okej. När var detta då?
Mvh

mer än 30 år tillbaks men källa.. vettefan...

Senast redigerat av gamlingen (27 juni 2011)

NiKeMaN Entreprenör
27 juni 2011 · 1 286 Inlägg

250g koldioxid innebär inte att alla måste åka Prius eller mazda 626.
Sluta överdriv era jäkla bakåtsträvare smile

BMW 335i - 210 g co2/km
S60 T5 - 222g
Subari Impreza WRX STI - 240g

osv osv.... Beroende på vad man gillar att köra - så finns det effektstarka bilar som ändå får köra i Götet.

// Niklas Johansson
Andromeda Rumpmas
27 juni 2011 · 3 860 Inlägg

Någon som vet vad som förändrades med bilar fr o m 1996 som gjorde de betydligt bättre för klimatet i en innerstad?

Vill man ha en godtycklig gräns vore väl -89 en bättre gräns, då kartalysatorrening blev obligatoriskt på bensinbilar.

Senast redigerat av Andromeda (27 juni 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 juni 2011 · 13 817 Inlägg

NiKeMaN skrev:

M_Broberg skrev:

NiKeMaN skrev:
8500 bilar finns det på Blocket som är nyare än 96 och som kostar "MINDRE ÄN" 20 000:-

Så ja. "Alla" som har en bil har råd att byta till en nyare.

fantastiskt, alla har upp till 20 000 o lägga på bil?

Köpte precis en skattad + bes saab 900 i16 i göteborg för 3000 kroner, tycker jag e ladelles lagom att ge för en bruksbil, men du tycker att jag ska vara tvingad att lägga nästan 7 gånger mer för en brukis som är dyrare att äga?

EDIT: Förstår inte problemet..? alla bilar sen 89 har ju katalysator och spyr ut lika mycket skit som en modern bil, varför ska ÅRSMODELLEN vara avgörande? vill dom gnälla på utsläpp så är det en sak, bort ,med alla dieslar utan partikelfilter och alla bilar utan katalysator, det kan jag förstå.

Om man sen vill lägga det på utsläpp - visst! men att säga att "alla bilar innan 96 e skitiga" e ju bara korkat.

NEWSFLASH: Alla bilar KOSTA INTE EXAKT 20 000.- !!!!!
Hittar ett par vettiga för runt 10 000.- också.

Så ja. Jag anser att "alla" som idag äger bil har råd att byta till en bil nyare än 1996. Sen att en del har samlarbilar, veteranbilar och andra bilar - ja det får man väl fortsätta ha? men man kanske inte behöver åka runt inne i städernas centrum för det.

Vem har 10K att lägga på en bil som säkert är risigare än den gamla 84:an som står på parkeringen.

Det slår extra hårt på dom som redan går på knäna som inte har 50öre kvar på kontot efter allt är betalt,
Men dom måste ha bilen för att kunna ta sig till sitt jobb där dom jobbar 50%.
Framför allt slår det RIKTIGT hårt mot ensamstånde föräldrar framför allt tjejer då.
Som i många fall verkligen måste ha en bil för att dom ens ska ha en möjlighet att jobba och snart får dom inte ens åka bil till jobbet.
Utan dom ska ta bilen fram till miljögränsen och sen ta något komunalt transportmedel,
Som troligen endå aldirg kommer komma i tid och dessutom gör att dom måste åka 1timme tidigare än vanligt.
Och då stämmer inte dagistider osv för dagiset inte öppnar tillräckligt tidigt.

Men visst vad gör vi inte för miljön vi skiter i dom som står lägre ner på stegen än vi själva helt sjukt faktist.
Det är rena jävla skitsnacket att påstå att miljön blir så jävla mycket bättre bara för att man förbjuder vissa bilar i en stad.
När det åker flygplan med personer med bra med pengar hela dagarna på nöjesturer.
Båtturer osv osv där det spyr ut skit enbart för att göra vissa personer glada och nöjda.

jag har en okej lön men jag vet oxå att andra har det RIKTIGT tuft
man ska aldrig glömma bort att det faktist finns folk som inte har råd att köpa julklappar,födelsedags presenter till sina barn,och nu ska dom inte ens få sätta sin fot i Göteborg.
Det är sorgligt att folk inte ser något fel i det,Dax att öppna ögonen innan det är försent.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 juni 2011 · 13 817 Inlägg

Andromeda skrev:
Någon som vet vad som förändrades med bilar fr o m 1996 som gjorde de betydligt bättre för klimatet i en innerstad?

Vill man ha en godtycklig gräns vore väl -89 en bättre gräns, då kartalysatorrening blev obligatoriskt på bensinbilar.

troligen inget mer än att dom miljöklassade bilarna..

problemet är att avgaserna vi märker av här är inte ens från oss själva

det spelar ingen roll om vi slutar att släppa ut våran andel av avgaser så har tillräckligt många nya kineser,japaner.amerikaner födds och fyllt körkortsålder och köpt sig en bil som endå tar bort den andelen avgaser vi sparade genom att stänga ner hela bilparken

det handlar om att sverige står för ungefär 0.04% av utsläppen i världen..dumma jävlar som ens tror att vi kan göra någon skillnad hur vi än vänder och vrider på det.
men sverige ska alltid axla alla andras problem i vanlig ordning,
vi kan ge bort miljarder i bistånd till länder,medans det finns personer som inte ens har råd med ett mål mat om dagen här i sverige.Förstår inte varför det är så fel att bry sig om sina egna i första hand och tänka lite logiskt någon enstaka gång

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 juni 2011 · 14 088 Inlägg

Growe skrev:

Andromeda skrev:
Någon som vet vad som förändrades med bilar fr o m 1996 som gjorde de betydligt bättre för klimatet i en innerstad?

Vill man ha en godtycklig gräns vore väl -89 en bättre gräns, då kartalysatorrening blev obligatoriskt på bensinbilar.

troligen inget mer än att dom miljöklassade bilarna..

problemet är att avgaserna vi märker av här är inte ens från oss själva

det spelar ingen roll om vi slutar att släppa ut våran andel av avgaser så har tillräckligt många nya kineser,japaner.amerikaner födds och fyllt körkortsålder och köpt sig en bil som endå tar bort den andelen avgaser vi sparade genom att stänga ner hela bilparken

det handlar om att sverige står för ungefär 0.04% av utsläppen i världen..dumma jävlar som ens tror att vi kan göra någon skillnad hur vi än vänder och vrider på det.
men sverige ska alltid axla alla andras problem i vanlig ordning,
vi kan ge bort miljarder i bistånd till länder,medans det finns personer som inte ens har råd med ett mål mat om dagen här i sverige.Förstår inte varför det är så fel att bry sig om sina egna i första hand och tänka lite logiskt någon enstaka gång

Jävlar va bra skrivet!!!!! Håller med!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
wange_82
27 juni 2011 · 164 Inlägg

Bilar äldre än 96 måste snart sjunka i pris i Götet då..... Dax o åka mot västkusten o inhandla "pärlorna" som om förslaget går igenom blir portade....

Audi A6 "Ådi" (2006)
BMW E30 Cab "Atlantic blue metallic" (1993)
Knugcab
27 juni 2011 · 5 111 Inlägg

200SX:

Du smilar där, men en gång i tiden var det faktiskt verklighet.

Ett par år efter katalysatorkravets införande så infördes importförbud för bilar som inte uppfyllde de kraven.
Från början skulle det gälla ALLA bilar - veteranbilsfolket lyckades dock göra sin röst hörd så att de med nöd och näppe fick igenom en dispens för bilar från 1975 och äldre.

Resultatet blev väl mest att de svenska idiotpriserna på begagnade bilar höll i sig - man fick nästan 10 år nyare bil i tyskland för samma peng som här - och att det inte påskyndade någon förnyelse av bilparken säger väl nästan sig självt.

Nikeman:

Jag hade ställt mig bakom förslaget...

OM det hade varit någonting vettigt som inneburit en miljöförbättring som ens varit mätbar. Nu handlar det i stället om att jävlas med den lilla människan för att det går prestige i att låtsas vara miljövänlig - för i det här fallet handlar det just precis om att låtsas.

Att få bort bilar 1987-95 med katalysator gör ju knappast någon gigantisk miljöförbättring.

De som släpper ut desto mer är ju bilar från 1986 och äldre, samt ett antal 87or och 88or som saknar kat.

Med tanke på hur få jag ser här uppe så kan jag inte tänka mig att det finns någon betydande andel kvar i saltdiket Göteborg.

Ge det fem år till och jag kan knappast tänka mig att det finns mer än någon enstaka.

Varför då sträva efter ett förbudssamhälle för att lösa problem som inte finns (där "lösningen" förvisso hade kunnat skötas med hjälp av tiden)?

Att just DU är "less på gammal skit" är inte enligt mig ett argument - om du är så känslig så är mitt tips att du tittar bort.

Hoppas bara du hinner skilja på miljömonster från 1995 och friskluftsbilar av samma modell från 1996 i farten.... wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Rquired Allmänt envis
27 juni 2011 · 12 512 Inlägg

Growe skrev:

Andromeda skrev:
Någon som vet vad som förändrades med bilar fr o m 1996 som gjorde de betydligt bättre för klimatet i en innerstad?

Vill man ha en godtycklig gräns vore väl -89 en bättre gräns, då kartalysatorrening blev obligatoriskt på bensinbilar.

troligen inget mer än att dom miljöklassade bilarna..

problemet är att avgaserna vi märker av här är inte ens från oss själva

det spelar ingen roll om vi slutar att släppa ut våran andel av avgaser så har tillräckligt många nya kineser,japaner.amerikaner födds och fyllt körkortsålder och köpt sig en bil som endå tar bort den andelen avgaser vi sparade genom att stänga ner hela bilparken

det handlar om att sverige står för ungefär 0.04% av utsläppen i världen..dumma jävlar som ens tror att vi kan göra någon skillnad hur vi än vänder och vrider på det.
men sverige ska alltid axla alla andras problem i vanlig ordning,
vi kan ge bort miljarder i bistånd till länder,medans det finns personer som inte ens har råd med ett mål mat om dagen här i sverige.Förstår inte varför det är så fel att bry sig om sina egna i första hand och tänka lite logiskt någon enstaka gång

Och som inte det skulle vara nog, av dessa 0.04% så kommer enbart en försumbar bråkdel från personbilstrafiken. Och hur mycket utsläppet kommer "sjunka" av att Göteborg förbjuder bilar äldre än 1996 i stan kommer inte ens vara mätbart.

Men alla båtar, och därmed alla enormt skitiga äldre tvåtaksmotorer, som finns på västkusten är det inte någon politiker som tänker på. Räcker troligen att starta en sådan motor så släpper den ut mer skit än vad förslaget ovan sparar...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Andromeda Rumpmas
27 juni 2011 · 3 860 Inlägg

Growe skrev:

Andromeda skrev:
Någon som vet vad som förändrades med bilar fr o m 1996 som gjorde de betydligt bättre för klimatet i en innerstad?

Vill man ha en godtycklig gräns vore väl -89 en bättre gräns, då kartalysatorrening blev obligatoriskt på bensinbilar.

troligen inget mer än att dom miljöklassade bilarna..

problemet är att avgaserna vi märker av här är inte ens från oss själva

det spelar ingen roll om vi slutar att släppa ut våran andel av avgaser så har tillräckligt många nya kineser,japaner.amerikaner födds och fyllt körkortsålder och köpt sig en bil som endå tar bort den andelen avgaser vi sparade genom att stänga ner hela bilparken

det handlar om att sverige står för ungefär 0.04% av utsläppen i världen..dumma jävlar som ens tror att vi kan göra någon skillnad hur vi än vänder och vrider på det.
men sverige ska alltid axla alla andras problem i vanlig ordning,
vi kan ge bort miljarder i bistånd till länder,medans det finns personer som inte ens har råd med ett mål mat om dagen här i sverige.Förstår inte varför det är så fel att bry sig om sina egna i första hand och tänka lite logiskt någon enstaka gång

0,1 % står vår trafiksektor för, och ytterligare 0,1% från industrisektorn och bostadssektorn wink

Jag håller med dig, bra skrivet. Många har det tufft ekonomiskt, varför göra det värre för dom när det inte ens gör någon reell nytta?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
HalfShell
27 juni 2011 · 162 Inlägg

Sverige har aldrig varit ett bilvänligt land, och kommer aldrig bli heller. Politikerna tänker med bakdelen.

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up
trippelturbo Trucker
27 juni 2011 · 2 710 Inlägg

HalfShell skrev:
Sverige har aldrig varit ett bilvänligt land, och kommer aldrig bli heller. Politikerna tänker med bakdelen.

Sverige är bilvänligt jämfört med andra europeiska länder!

Fart missbrukare
NiKeMaN Entreprenör
27 juni 2011 · 1 286 Inlägg

HalfShell skrev:
Sverige har aldrig varit ett bilvänligt land, och kommer aldrig bli heller. Politikerna tänker med bakdelen.

Sverige ÄR bilvänligt. Jämför gärna skatterna i Sverige mot Norge och Danmark och Finland. Eller Italien... Huuaa mig!

// Niklas Johansson
trippelturbo Trucker
27 juni 2011 · 2 710 Inlägg

NiKeMaN skrev:

HalfShell skrev:
Sverige har aldrig varit ett bilvänligt land, och kommer aldrig bli heller. Politikerna tänker med bakdelen.

Sverige ÄR bilvänligt. Jämför gärna skatterna i Sverige mot Norge och Danmark och Finland. Eller Italien... Huuaa mig!

HAHA, jag hann före tongue

Fart missbrukare
NiKeMaN Entreprenör
27 juni 2011 · 1 286 Inlägg

BMWgrabben skrev:

NiKeMaN skrev:

HalfShell skrev:
Sverige har aldrig varit ett bilvänligt land, och kommer aldrig bli heller. Politikerna tänker med bakdelen.

Sverige ÄR bilvänligt. Jämför gärna skatterna i Sverige mot Norge och Danmark och Finland. Eller Italien... Huuaa mig!

HAHA, jag hann före tongue

damn you big_smile

// Niklas Johansson
Muttley
27 juni 2011 ·

Vakna till nu.
Läs här.
http://gt.expressen.se/nyheter/1.248139 … gar-igenom
Där jag bor är det mer än en halv kilometer till närmsta busshållsplats. Jag är pensionär och behöver bilen, säger hon.

De är alltså inte mer än 1 kilometer till hennes närmsta busshållplats.
Visst nu är jag inte bättre men jag rör lite iallafall på mig om dagarna även om jag kör bil i jobbet.
Men om hon kan ta bussen så sparar hon massvis med pengar.

Alternativt kan hon köra till bussen ju.
För om jag inte helt missminner mig om gbg så finns där nattrafik med ?

Se lite på lösningarna. Jag behöver bil för jag jobbar med en bil.
Men hade jag jobbat tex nån mil hemifrån och kunnat ta och slippa köra bil så hade jag garanterat tagit buss istället.

Visst om de inte alls funkar med bussar och dylikt så är jag med på deras sida.
Men om ert argument är för att ni har 1 km till busshållplatsen och inte vill sitta på buss eller tåg så är jag helt emot er. Jag vet att de finns hundratals människor som skulle kunna ställa sin bil hemma och köpa ett busskort och dessutom själva spara pengar.

Andromeda Rumpmas
27 juni 2011 · 3 860 Inlägg

tkd_rille skrev:
Vakna till nu.
Läs här.
http://gt.expressen.se/nyheter/1.248139 … gar-igenom
Där jag bor är det mer än en halv kilometer till närmsta busshållsplats. Jag är pensionär och behöver bilen, säger hon.

De är alltså inte mer än 1 kilometer till hennes närmsta busshållplats.
Visst nu är jag inte bättre men jag rör lite iallafall på mig om dagarna även om jag kör bil i jobbet.
Men om hon kan ta bussen så sparar hon massvis med pengar.

Alternativt kan hon köra till bussen ju.
För om jag inte helt missminner mig om gbg så finns där nattrafik med ?

Se lite på lösningarna. Jag behöver bil för jag jobbar med en bil.
Men hade jag jobbat tex nån mil hemifrån och kunnat ta och slippa köra bil så hade jag garanterat tagit buss istället.

Visst om de inte alls funkar med bussar och dylikt så är jag med på deras sida.
Men om ert argument är för att ni har 1 km till busshållplatsen och inte vill sitta på buss eller tåg så är jag helt emot er. Jag vet att de finns hundratals människor som skulle kunna ställa sin bil hemma och köpa ett busskort och dessutom själva spara pengar.

Du har alltså ingen förståelse för att det finns människor som tack vare problem med knän, höfter, KOL etc inte kan gå en halv kilometer utan att vara utslagna resten av dagen? Välkommen till verkligheten. Timvikariera ett par veckor i Hemtjänsten under semestern. Du kommer att ha en en helt annan förståelse för sjuka, halta och lytta sedan.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
trippelturbo Trucker
27 juni 2011 · 2 710 Inlägg

tkd_rille skrev:
Vakna till nu.
Läs här.
http://gt.expressen.se/nyheter/1.248139 … gar-igenom
Där jag bor är det mer än en halv kilometer till närmsta busshållsplats. Jag är pensionär och behöver bilen, säger hon.

De är alltså inte mer än 1 kilometer till hennes närmsta busshållplats.
Visst nu är jag inte bättre men jag rör lite iallafall på mig om dagarna även om jag kör bil i jobbet.
Men om hon kan ta bussen så sparar hon massvis med pengar.

Alternativt kan hon köra till bussen ju.
För om jag inte helt missminner mig om gbg så finns där nattrafik med ?

Se lite på lösningarna. Jag behöver bil för jag jobbar med en bil.
Men hade jag jobbat tex nån mil hemifrån och kunnat ta och slippa köra bil så hade jag garanterat tagit buss istället.

Visst om de inte alls funkar med bussar och dylikt så är jag med på deras sida.
Men om ert argument är för att ni har 1 km till busshållplatsen och inte vill sitta på buss eller tåg så är jag helt emot er. Jag vet att de finns hundratals människor som skulle kunna ställa sin bil hemma och köpa ett busskort och dessutom själva spara pengar.

Jag har mindre än 5 km till jobbet, jag tar bilen. Ska berätta varför..

För det första vill jag inte gå/cykla genom skogen kl 3 på natten
För det andra blir de så mkt billigare för mig o ta bilen än o ta bussen, som å andra sidan ej trafikerar mellan min bostad o jobbet. Måste isåfall ta den till stan, sen byta därifrån. Ett busskort kostar 600kr/månad, jag tankar inte mkt mer varje månad, då räknar vi med andra sysslor oxå smile

Som tidigare nämnt: Vill dom inte att vi kör bil, då får dom väl göra kollektivtrafiken bredare och billigare.

Fart missbrukare
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang