När väljer du att hel eller halvförsäkra bilen?

granite
27 juni 2011 · 150 Inlägg

Jag har alltid kört med bara trafikförsäkring, har hittills aldrig behövt nåt mer på ca 15 års bilägande. Har bara haft billiga bilar där man kan ta smällen att köra den till skroten, men nu finns det önskemål om att ha en lite bättre bil, typ 60.000 kr klass familjebil. Var brukar ni dra gränsen mellan hel halv och trafikförsäkring?

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
Knugcab
27 juni 2011 · 5 111 Inlägg

Har alltid halvförsäkring - oftast skiljer det bara någon krona och ett stenskott i rutan, som ju kan hända när och vem som helst, så har man tjänat in den.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
sleepyoh
27 juni 2011 · 1 319 Inlägg

Kostar bilen under 20 - halv alternativt enbart trafik beroende på priset. Nu kör jag visserligen en bil med ett värde för runt 45-50 på marknaden med enbart trafik, men det är för att halvförsäkringen är så jävla dyr att jag på ett halvår nästan betalat vad jag gav för biljäven.

_----------'
twin_cam Smålänning
27 juni 2011 · 7 877 Inlägg

5 år, sen gäller inte maskinskada längre och då är det mer eller mindre onödigt om inte bilen kostar över 100k...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juni 2011 · 17 466 Inlägg

Halvförsäkring. Bilen är ju inte tokdyr. MEN om du köper bilen på avbetalning hade jag nog tagit Hel då det inte är kul att behöva skrota om nåt händer och har kvar lånet...

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
27 juni 2011 ·

Jag kör halv alternativt hel på bil från 70 och uppåt. Sen beror de ju på som dieselsmurfen säger om man har mycket i lån på bilen så är de rätt tråkigt och behöva skrota den med lån kvar.

Kör bara trafik på den jag har just nu 740 men jag gav 1500 för den så ser inte mening med mer.
Men när jag köper näste bil tror jag bara jag tar halv då de skiljer 4 lapp och jag bara kommer köra 5-600 mil per år med den och den kommer stå i garage alltid.

trippelturbo Trucker
27 juni 2011 · 2 710 Inlägg

För 60 hade jag tagit helförsäkring! Brukar inte skilja världens pengar o varför då inte ligga på den säkra sidan? smile

Fart missbrukare
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juni 2011 · 17 466 Inlägg

BMWgrabben skrev:
För 60 hade jag tagit helförsäkring! Brukar inte skilja världens pengar o varför då inte ligga på den säkra sidan? smile

Beror väl på hur gammal man är? Min 300C kostar kaffepengar (Beror på biltyp oxå, vissa bilar själs nästan aldrig = Lägre premie) att försäkra men jag har ju haft kortet i snart 19 år. Är man 20 år och ska försäkra en GTi-bil kan det springa upp i 20-25000:- per år rätt lätt. Mina yngre kollegor klagar rätt ofta över detta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
trippelturbo Trucker
27 juni 2011 · 2 710 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

BMWgrabben skrev:
För 60 hade jag tagit helförsäkring! Brukar inte skilja världens pengar o varför då inte ligga på den säkra sidan? smile

Beror väl på hur gammal man är? Min 300C kostar kaffepengar (Beror på biltyp oxå, vissa bilar själs nästan aldrig = Lägre premie) att försäkra men jag har ju haft kortet i snart 19 år. Är man 20 år och ska försäkra en GTi-bil kan det springa upp i 20-25000:- per år rätt lätt. Mina yngre kollegor klagar rätt ofta över detta.

Visst är det så .. smile

Fart missbrukare
Muttley
27 juni 2011 ·

Dieselsmurfen skrev:

BMWgrabben skrev:
För 60 hade jag tagit helförsäkring! Brukar inte skilja världens pengar o varför då inte ligga på den säkra sidan? smile

Beror väl på hur gammal man är? Min 300C kostar kaffepengar (Beror på biltyp oxå, vissa bilar själs nästan aldrig = Lägre premie) att försäkra men jag har ju haft kortet i snart 19 år. Är man 20 år och ska försäkra en GTi-bil kan det springa upp i 20-25000:- per år rätt lätt. Mina yngre kollegor klagar rätt ofta över detta.

Det är en sjuk sak. chrysler 300c var bara nån hundralapp dyrare än vad en v70 2.5 av 06ans var.
Och chryslern är ju inte så vanlig ändå och rätt stor motor.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juni 2011 · 17 466 Inlägg

tkd_rille skrev:

Dieselsmurfen skrev:

BMWgrabben skrev:
För 60 hade jag tagit helförsäkring! Brukar inte skilja världens pengar o varför då inte ligga på den säkra sidan? smile

Beror väl på hur gammal man är? Min 300C kostar kaffepengar (Beror på biltyp oxå, vissa bilar själs nästan aldrig = Lägre premie) att försäkra men jag har ju haft kortet i snart 19 år. Är man 20 år och ska försäkra en GTi-bil kan det springa upp i 20-25000:- per år rätt lätt. Mina yngre kollegor klagar rätt ofta över detta.

Det är en sjuk sak. chrysler 300c var bara nån hundralapp dyrare än vad en v70 2.5 av 06ans var.
Och chryslern är ju inte så vanlig ändå och rätt stor motor.

Tja om vi nu ska vara lite OT men det hör ju lite till tråden: En 300C förvaras sällan på en allmän parkering i en storstad. Den står ofta i ett garage i ett villaområde nånstans. Den stjäls inte och vandaliseras inte. Lägre premie. Hade en Jaguar XJR för några år sedan. Sjukt billig premie av samma anledning. Frågade försäkringsbolaget om detta och anledningen var enligt ovan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
27 juni 2011 ·

Dieselsmurfen skrev:

tkd_rille skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Beror väl på hur gammal man är? Min 300C kostar kaffepengar (Beror på biltyp oxå, vissa bilar själs nästan aldrig = Lägre premie) att försäkra men jag har ju haft kortet i snart 19 år. Är man 20 år och ska försäkra en GTi-bil kan det springa upp i 20-25000:- per år rätt lätt. Mina yngre kollegor klagar rätt ofta över detta.

Det är en sjuk sak. chrysler 300c var bara nån hundralapp dyrare än vad en v70 2.5 av 06ans var.
Och chryslern är ju inte så vanlig ändå och rätt stor motor.

Tja om vi nu ska vara lite OT men det hör ju lite till tråden: En 300C förvaras sällan på en allmän parkering i en storstad. Den står ofta i ett garage i ett villaområde nånstans. Den stjäls inte och vandaliseras inte. Lägre premie. Hade en Jaguar XJR för några år sedan. Sjukt billig premie av samma anledning. Frågade försäkringsbolaget om detta och anledningen var enligt ovan.

Ah det låter riktigt bra. men däremot kosta de ju 4 tusen mer om man tog hel.
Jagk ommer nämligen skaffa en touring till våren och 4200 är helt ok för en sådan bil.
Men nog med Off smile

granite
27 juni 2011 · 150 Inlägg

Bilarna jag kollar på är diesel mellan 02 och 08, ca 50-80 tusen.Typiska långpendlar/familjebilar. Vid 3000 mil/år kostar helförsäkring på en sån 7-9 tusen, halvförsäkring drygt hälften. Drar man ner på milen är det ju klart billigare, men åker man mycket så gör man.

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
Rawad C20LET
27 juni 2011 · 1 041 Inlägg

För min del om bilen svärde är under 20k så blir det trafik, allt annat så blir det hel, knappt nån skillnad mellan hel o halv tycker jag =/

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juni 2011 · 17 466 Inlägg

granite skrev:
Bilarna jag kollar på är diesel mellan 02 och 08, ca 50-80 tusen.Typiska långpendlar/familjebilar. Vid 3000 mil/år kostar helförsäkring på en sån 7-9 tusen, halvförsäkring drygt hälften. Drar man ner på milen är det ju klart billigare, men åker man mycket så gör man.

Det framgår inte om du betalar cash eller ska ta lån. Men ligger du och nöter en del mil är ju så klart risken att du råkar ut för något större. Jag hade nog satsat på hel i detta fall. Tyvärr är bilar med turbo (alla dieslar av "TDi-typ" lite straffade pga just turbon. Tyvärr. Kolla på blocket de biltyper du är intresserad av och se på regnummret. Sen går du in på exempelvis Trygg-Hansas hemsida och kollar vad de kostar.

Mvh
Alexander

Försökte våldta ett rådjur men min 300c Den 17:e maj. Hela fronten skrot. Tack vare helförsäkring med alla tillägg kostar det inte mig en krona. Fast rep blir mycket dyr. Utan sommarbil hela sommaren. Suck.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sleepyoh
27 juni 2011 · 1 319 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

BMWgrabben skrev:
För 60 hade jag tagit helförsäkring! Brukar inte skilja världens pengar o varför då inte ligga på den säkra sidan? smile

Beror väl på hur gammal man är? Min 300C kostar kaffepengar (Beror på biltyp oxå, vissa bilar själs nästan aldrig = Lägre premie) att försäkra men jag har ju haft kortet i snart 19 år. Är man 20 år och ska försäkra en GTi-bil kan det springa upp i 20-25000:- per år rätt lätt. Mina yngre kollegor klagar rätt ofta över detta.

ja du.. min fiat diesel på 50hästar kostar som billigast 24k/år. Vissa vill ha 40k/år.. 20år gammal kort 2år.
helförsäkring dvs. Trafik är billigaste 8700kr/år.

Senast redigerat av sleepyoh (27 juni 2011)

_----------'
sleepyoh
27 juni 2011 · 1 319 Inlägg

Rawad skrev:
För min del om bilen svärde är under 20k så blir det trafik, allt annat så blir det hel, knappt nån skillnad mellan hel o halv tycker jag =/

Skillnaden är ju att om du är vållande vid olycka vid halv får du ingenting och vid hel får du ersättning. så..

_----------'
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 juni 2011 · 14 039 Inlägg

Volvo 760 -90 Halvförsäkring
Vette -86 Helförsäkring

Så har jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
granite
28 juni 2011 · 150 Inlägg

Lån på bil skulle jag nog inte ta om jag inte va tvungen, då fick det hellre bli en 5000:- kr bil. Då ingår så att säga total-super-allt-försäkring med max "självrisk" på 5000:-. Motor, växellåda och alla rutor? Fine, totalkostnad 5000:-
Får nog bli helförsäkring, ska bara kolla vad som ingår. För vissa halvgamla bilar är självrisken svinhög och allt maskinellt ingår inte, i princip skyddas man bara mot stöld och totalkvadd.

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
Sarge
28 juni 2011 · 2 337 Inlägg

Jag har alltid helforsakring. Utan undantag. Sen kor jag inte skrotbilar heller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang