När väljer du att hel eller halvförsäkra bilen?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 mars 2017 · 14 008 Inlägg

Cracksoup skrev:

Vettemannen skrev:

Cracksoup skrev:

Nä det förstår jag. Skrev inte ihop det alls bra ser jag nu.

1. Menar att när bilens värde överstiger 40 000:- så har jag hela tiden tänkt att det krävs en helförsäkring eftersom bilen helt enkelt är för dyr för att inte ha vagnskadeförsäkring.

2. När värdet uppgår till 60 000kr så tycker vissa att bilen bör helförsäkras, men behövs det verkligen? De enda vagnskador som sker på mina bilar är sådana som andra förvållar och därmed går det inte på min försäkring.

Frågan är bara vad som sker om det värsta händer och den måste skrotas. Blir det någon ersättning med halvförsäkring då?

Okay, då förstår jag bättre. Är du vållande så lär du nog inte få ett nickel med bara halvförsäkring. Jag har helförsäkring på bilar som kostat långt under 60000 kr.

/Benny

Hmm jag förstår. Jag har svårt att tro att jag någonsin kommer vara anledningen till en olycka, men jag är ju inte synsk. Tål att funderas på.

Man vet aldrig, allt händer så snabbt. Minsta lilla ouppmärksamhet så kan det vara klippt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
it_mutt Avstängd
12 mars 2017 · 10 388 Inlägg

Cracksoup skrev:
[...]De enda vagnskador som sker på mina bilar är sådana som andra förvållar och därmed går det inte på min försäkring. [...]

Du är exempelvis immun mot att kunna glida av vägen på vintern eller väja för låt säga en älg och därmed hamna i diket?

Senast redigerat av it_mutt (12 mars 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
12 mars 2017 · 9 296 Inlägg

it_mutt skrev:

Cracksoup skrev:
[...]De enda vagnskador som sker på mina bilar är sådana som andra förvållar och därmed går det inte på min försäkring. [...]

Du är exempelvis immun mot att kunna glida av vägen på vintern eller väja för låt säga en älg och därmed hamna i diket?

Haha, det här var lite komiskt. Ovanpå de utmärkta orsakerna som Mutten lägger fram så tillkommer även en eventuell olycka där försäkringsbolagen drar en kanin ur hatten och kommer fram till att parterna får betala sina egna skador. Inte helt ovanligt även om det kan tyckas vara motparten som vållat olyckan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 mars 2017 · 17 388 Inlägg

caromania skrev:

it_mutt skrev:

Cracksoup skrev:
[...]De enda vagnskador som sker på mina bilar är sådana som andra förvållar och därmed går det inte på min försäkring. [...]

Du är exempelvis immun mot att kunna glida av vägen på vintern eller väja för låt säga en älg och därmed hamna i diket?

Haha, det här var lite komiskt. Ovanpå de utmärkta orsakerna som Mutten lägger fram så tillkommer även en eventuell olycka där försäkringsbolagen drar en kanin ur hatten och kommer fram till att parterna får betala sina egna skador. Inte helt ovanligt även om det kan tyckas vara motparten som vållat olyckan.

Den var lite kul. Inte Sveriges bästa bilförare va? Hur många gånger i livet har man inte fått väja undan för folk för att undvika olycka?

Nu bor jag "på landet" och har kört bil ett tag med noll inträffade skador så skillnaden för mig hel/halv är försumbar så här är allt hel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
12 mars 2017 · 9 296 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

caromania skrev:

it_mutt skrev:

Du är exempelvis immun mot att kunna glida av vägen på vintern eller väja för låt säga en älg och därmed hamna i diket?

Haha, det här var lite komiskt. Ovanpå de utmärkta orsakerna som Mutten lägger fram så tillkommer även en eventuell olycka där försäkringsbolagen drar en kanin ur hatten och kommer fram till att parterna får betala sina egna skador. Inte helt ovanligt även om det kan tyckas vara motparten som vållat olyckan.

Den var lite kul. Inte Sveriges bästa bilförare va? Hur många gånger i livet har man inte fått väja undan för folk för att undvika olycka?

Nu bor jag "på landet" och har kört bil ett tag med noll inträffade skador så skillnaden för mig hel/halv är försumbar så här är allt hel.

Jag har också lyckats undvika plåtgnugg under mina 30 år bakom ratten, men farsan klippte en tjomme rejält som drog ut i vänsterfil direkt från en påfart. (Vid Solvalla, norrgående påfart från Rissne för den bevandrade läsaren.) Trots att den andre föraren saknade körkort och var knarkpåverkad så fick farsan betala sin egen skada (självrisken/helföräskrad) eftersom han kört på bakifrån (!). Så, japp, man ska räkna med att få betala.

Åter on topic. Jag har helförsäkring på bilar jag kör mer och som jag är rädd om. Accorden är så mycket dyrare att köra hel/halv på så den är bara trafikförsäkrad faktiskt då den inte är värd något längre. Används bara som lastbil till och från Bauhaus och soptippen ändå, smäller jag med den så får den brinna i helvetet. Alla andra bilar har jag hel på, med de ställs av när de inte används.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Jokabsson
12 mars 2017 · 1 172 Inlägg

it_mutt skrev:

Cracksoup skrev:
[...]De enda vagnskador som sker på mina bilar är sådana som andra förvållar och därmed går det inte på min försäkring. [...]

Du är exempelvis immun mot att kunna glida av vägen på vintern eller väja för låt säga en älg och därmed hamna i diket?

Visst finns alltid en risk så fort man vrider nyckeln, men för mig är skillnaden på hel och halvförsäkring ungefär 3500:- så det ska finnas goda skäl till att ha helförsäkring och därmed bör också smärtgränsen ses över för bilens värde. Alla parametrar måste vägas in och en av dem är att jag inte kör mycket landsväg eller dåliga skogsvägar utan viltstängsel. Risken minskar men elimineras självklart inte.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
JossanB
12 mars 2017 · 497 Inlägg

Jag kör helförsäkrat så länge inte premien per år närmar sig bilens värde eller bilen var så pass billig i inköp att jag inte kommer bry mig om jag får köra den på skroten(har haft två såna bilar, en BMW som köptes för 7000kr och en Peugeot som köptes för 3000kr)
Har aldrig haft mindre än halvförsäkring, tänker att det är rätt trevligt att kunna få en ny vindruta, lite ersättning vid inbrott eller om bilen brinner upp smile

Just ja, nuvarande brukis är "bara" halvförsäkrad..men har den vagnskadegaranti från tillverkaren i drygt 2 år till wink

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
IceEyes Varningar: För många..
12 mars 2017 · 2 552 Inlägg

Håller mig till enbart trafikförsäkring. Billigast så tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
granadadr
13 mars 2017 · 7 270 Inlägg

sleepyoh skrev:

Dieselsmurfen skrev:

BMWgrabben skrev:
För 60 hade jag tagit helförsäkring! Brukar inte skilja världens pengar o varför då inte ligga på den säkra sidan? smile

Beror väl på hur gammal man är? Min 300C kostar kaffepengar (Beror på biltyp oxå, vissa bilar själs nästan aldrig = Lägre premie) att försäkra men jag har ju haft kortet i snart 19 år. Är man 20 år och ska försäkra en GTi-bil kan det springa upp i 20-25000:- per år rätt lätt. Mina yngre kollegor klagar rätt ofta över detta.

ja du.. min fiat diesel på 50hästar kostar som billigast 24k/år. Vissa vill ha 40k/år.. 20år gammal kort 2år.
helförsäkring dvs. Trafik är billigaste 8700kr/år.

fyyffaaan så dyrt,, jag pröjsar ju 200/mån för min dieseldoris,, 120 hk tung dragbil, halvförs,,hel kostade 250 bara,,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
moparfarmer österbybruk
14 mars 2017 · 267 Inlägg

Själv kollar jag vad försäkringen kostar innan jag köper bil... har undvikit vissa bilar p.g.a dyr försäkring.
Föredrar veteranbilar... 300hk plymouth värd 160 000 kostar 1100kr! Helförsäkring helår!
Ibland undrar jag vad som gör försäkring dyr.. varför är Camaro 98 billigare än golv 5 tdi? Colt gti billigare än primera td?
Gummans Corolla 94 kostar 1800kr i helförsäkring... min 945a 2500 i halv...
Min ferguson 57a 300kr per år smile

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Power-krille
15 mars 2017 · 672 Inlägg

Och i de allra flesta fall när man kollar försäkring så skiljer det typ 200 spänn mellan trafik/halv ,så för mig och mina rishögar så blir det i regel halvförsäkring!

Senast redigerat av Power-krille (15 mars 2017)

"Väx inte upp! det är en fälla"
xXSammy
15 mars 2017 · 6 566 Inlägg

Halvförsäkring om plåten och lacken redan är lite halvdan
Helförsäkring annars

980kr månaden för Alfan (Halv)
~ 480kr månaden för Forden (Halv)

Forden skulle vara dyrare än Alfan i helförsäkring :x fast de är ju vardagsmat för plåtverkstäderna

De/Dem
jaka54
15 mars 2017 · 5 682 Inlägg

Hej!
Trafikförsäkring på Audi 100 Avant 2,0E -89 (900:- helår)
Och halvförsäkring på Audi TT 3,2lit Quattro roadster  2004, avställd på höst och vinter (sommarbil mellan Maj-Okt) ca 2500:-
Bägge på Trygghansa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-6e8308fbc65fa0688679a914bf07d1c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c22b93fb9c191c1963d9def1cdff0c03.jpg

Senast redigerat av jaka54 (15 mars 2017)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 mars 2017 · 17 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Trafikförsäkring på Audi 100 Avant 2,0E -89 (900:-)
Och halvförsäkring på Audi TT 3,2lit Quattro roadster  2004, avställd på höst och vinter (sommarbil)  ca 3500:-
Bägge på Trygghansa.

http://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-6e8308fbc65fa0688679a914bf07d1c1.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c22b93fb9c191c1963d9def1cdff0c03.jpg

Vi bytte från TH till Folksam förra året. Sparade många hundralappar -per månad- på det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
tobbeh78 !
15 mars 2017 · 543 Inlägg

Alltid helförsäkring, även om min bruksbil inte är mer värd än 40 så kör jag hel.
Jag har inte varit i en olycka på 20 år, dock så har min sambo nyligen varit det, då hon inte höll avståndet till en lastbil som hon körde in i.
Skadekostnaden gick upp till 28 000kr enligt bilskadefirman, så F-bolaget valde att reparera bilen.

Trött och bitter?? javisst!
THEBADGUY Gorgilus addictus
15 mars 2017 · 4 734 Inlägg

Har alltid haft helförsäkring på mina bilar.
Rätt billigt på Volvo 240n jag hade och på Skoda Octavian jag har nu.
På GTin jag hade innan dock, ja det var en annan femma. Minns inte riktigt hur mycket jag betalade för GTin, men TROR det var runt 9 000 för helförsäkring.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
spillolja
15 mars 2017 · 4 014 Inlägg

Om man har en bil i den lägre prisklassen och bara har trafik/halv så kan man gå med i älgskadefonden  och få upp till 8000:- i ersättning för dom egna skadorna om man kör på ett djur

den gäller för alla bilar man är registrerad ägare till, samt det fordon som man lånar/hyr
http://www.algen.se/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 mars 2017 · 13 674 Inlägg

har halv på bilar jag har råd att stå utan.  alltså som ekonomiskt inte påverkar ett skit.

skulle tippa på runt 15K över det så hel.

får ju inte kännas ekonomiskt att köpa en ersättare.

betalar iof inte så mycket för en helförsäkring när man är närmare 40 smile
men halv har jag som minst pga glasförsäkringen och för att försäkra alla stereoprylar och fälgar på skrotbilarna

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
stoophes
15 mars 2017 · 219 Inlägg

En gammal kollega till mig resonerade klokt tyckte jag:
Kan du köpa en likadan bil imorgon=trafik
Annars helförsäkring

BMW F31 "Stormtrooper" (2013)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 mars 2017 · 13 674 Inlägg

stoophes skrev:
En gammal kollega till mig resonerade klokt tyckte jag:
Kan du köpa en likadan bil imorgon=trafik
Annars helförsäkring

det är så man måste tänka.

sen var varje persons smärtgräns är ju olika så klart.

känner många kamrater som kört trafik på bilar med avbetalning..  dom har inte varit så glada när dom krockat sina bilar och får stå och betala ett par tusen i månaden på en skrothög stånde i något garage..

om man vorre själv på vägen skulle jag köra trafik på alla bilar men det finns ju alltid folk som inte förstår hur man ska köra och man kan aldrig skydda sig till 100%
då är helförsäkringen bra att ha.   krockade min v70 förra året när en kärring genade i en 2filig rondell när jag låg på insidan.  tackvare helförsäkringen så körde jag en ny bil 2veckor senare och sen blev självrisken reglerad senare
det är rätt skönt att bara ringa försäkringsbolaget och säga vad som hänt göra en skadebes och få ut pengar för att köpa en ny bil utan att dom ens behöver utreda vems fel det var.   För i mitt fall visade det sig att kärringen som körde på mig vägrade skicka in skadeanmälan så det tog en stund innan jag fick mina pengar.  dock skötte sig Volvia exemplariskt. Men det tar lite längre tid innan skuldfrågan är utredd.  men tog kort på hennes körkort och skadorna så det var ju lite svårt för henne att smita ifrån skadefrågan..  även om hon dessutom försökte smita från platsen..   tog 800meter innan jag lyckades köra om henne och fysiskt stoppa henne med min bil.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang