5500
Sök

VW 1303 Cab - 75, Besiktnings BRÅK..!

785 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
Hej.

Har en VW 1303:A Orginal CAB -75:a  (Gul... Kan vara där felet sitter)

Har ägt denna bil sedan 1991..!!

Ny till min undran.... Sedan 91 har jag varit på svensk bilprovning ett antal gånger, med mer eller mindre lyckat resultat, givetvis...
Var där idag... Och blev nästan lite ledsen..!! Har kört denna bil i 20 år, utan att veta om att den inte fyller sveriges lagars önskan om fordons bluttanblä..!!

Jag har ALDRIG haft bälte bak i bilen, Det har ALDRIG varit några där heller... där finns absolut INGA fästen för något sorts bälte bak..!!
Fick en 2:a för avsaknad av bälte bak!!!

Vad F-N ska man göra?? Svetsa dit fästöglor för bälte? Skära upp hål i sätet för spänne? osv osv..

För det första.. : Är det krav på bälte bak i en så pass gammal bil?
Andra : Kan det skilja sig för att det är en cab?
tredje : Hur överklagar man?

Blir så trött...!!!

Its not the fart that kills, its the smell...

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
29 juni 2011
hmm  Surt vad står det i reg papprena ???

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

346 Inlägg
1 juli 2011
Saxat från Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar (http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872858):

"4 § Personbil av 1970 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1974 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon. Personbil av 1971 eller senare års modell skall även ha bilbälten i baksätet. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon..."

Så det verkar som att du ska ha bälte där bak. Kanske har du bara haft tur tidigare och träffat på trevliga besiktningsmän?

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
1 juli 2011
Plocka ur baksätet, regga om som tvåsitsig och stoppa sen i baksätet igen...

Ingen sittplats, inget krav på bälte.

Men tycker ändå att det är skumt att dom efter nästan 40 år kommer på att "fan den här har ju inga bälten bak!!". Såldes bilen ny i sverige så ska den ju vara godkänd i det skick den är, eller är det en import ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

785 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Kollade i regpapperna...

Står att den har dispans på bälte, sen en massa siffror..
Varken vägverket eller SBP kunde förklara vad dispansen gällde eller vad siffrorna stod för!!?!?!

Hmmm känns tryggt..

Var vänder man sig nu??

Its not the fart that kills, its the smell...

Smålänning
7 887 Inlägg
14 juli 2011
Vad heter dispensen?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Handledare
1 481 Inlägg
14 juli 2011
Kolla med Transportstyrelsen eller vad dom nu heter. Dom måste ju veta vad dom själva skrivit en gång i tiden. Förmodligen har bilen dispens eftersom det nog är svårt med övre fästen.
Senast redigerat av saab_sonett (14 juli 2011)

Klåpare
36 Inlägg
15 juli 2011
Min Mor hade en 71 gul cab smile vi hade aldrig några problem. Den hade dispans och fick dessutom ha passagerare i bak. Är detta något nytt?

Jag hade ringt Folkadoktorn i stockholm, dom har stenkoll på allt som har med gamla bubblor att göra. Hör med dom!

Googla folkadoktorn så är du framme

"Du dör direkt!" - Bosse bildoktorn

Sök