4245
Sök

Ingen koppling mitt i semesterturen. v70 2,5L 10v -97

Illustratör
826 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Hej o hå..
Som ett brev på posten vart jag i dag stillastående i en korsning i Linköping på väg hem till Sundsvall från Göteborg.
Sitter nu hos svärfar ljungsbro och grubblar över hur jag och sambon ska ta oss hem och i ren desperation tänkte jag höra med er kunniga om ni har några idéer.

Händelseförloppet var följande.
Stannade till i Gränna och kände redan där när jag skulle lägga i ettan och fara att inte den gled i lika lätt som sig bör. Inte överdrivet tungt men ändå så att jag verkligen fick föra den i rätt läge. Kände dock inte av det under resterande växlingar innan jag var ute på motorvägen igen. Kom då alltså sedan till linköping där vi skulle vika av en sväng och då uppstod samma fenomen och därefter var det som att trycket i kopplingen försvann eftersom tills jag slutligen vart stående i en korsning utan att få i någon växel alls.

Kopplingspedalen bottnade utan att ge någon verkan men fjädrade ändå tillbaka upp. Det jag hunnit göra än så länge är att se efter synliga läckage utan resultat. Var då iväg in på biltema och köpte bromsvätska och gav mig på att lufta kopplingen i hopp om att det kanske bara var en luftficka. Inte heller det gav resultat. I efterhand kan jag konstatera att jag iaf har tryck ner till luftnippeln på växellådan samtidigt som kopplingen numera bottnar utan att fjädra upp efter att jag lättat på luftnippeln..

Alla svar och idéer välkomnas varmt!

Med vänliga hälsningar
Daniel
Senast redigerat av Fallan (5 juli 2011)

Tänker...

Fri fart för ett fritt folk!
15 018 Inlägg
5 juli 2011
bästa rådet är nog att helt enkelt starta den med 1:an i och hoppa tills skiten startar sen med lite smidighet växla utan kopplingen tills du kommer hem och sen är det nog bara att börja kolla vad som gett sig =/ kan vara allt från slavcyl eller kopplingscyl till att tryckplattan gått sönder eller urtrampningslagret ramlat i bitar..med lite planerad körning borde det gå utmärkt att köra utan koppling om man har lite motoröra

man får helt enkelt matcha varvena när nya växeln ska i samma sak vid nedväxling man får trampa till lite på gasen så varven blir rätt

Kör fort så hinner inget hända...

519 Inlägg
5 juli 2011
körde hem en renault trafic  42mil utan koppling,vid trafikljus mm så lägg i friläge innan man stannar bilen och sen stäng av motorn och i med ettan och vrid på starten,växla utan koppling är inga problem..

är det slavcylinder så får du riva bort lådan för att byta,göres kanske bäst på hemmaplan..

15 018 Inlägg
5 juli 2011
mtudiesel skrev:
körde hem en renault trafic  42mil utan koppling,vid trafikljus mm så lägg i friläge innan man stannar bilen och sen stäng av motorn och i med ettan och vrid på starten,växla utan koppling är inga problem..

är det slavcylinder så får du riva bort lådan för att byta,göres kanske bäst på hemmaplan..

nja 97 sitter det väll utanpåliggande eller? f-n borde ha koll på sånt men dom tidiga v70 hade väll den satt som vanligt och dom nyare satt på insidan?

brukar gå riktigt bra att köra utan att använda kopplingen bara man har lite känsla med varv och hur lådan fungerar
självklart kan det bli lite skrap innan man vänjer sig men så länge man inte våldar kommer man inte döda lådan
sen kan man hoppa över 5:an så slipper man onödiga nedväxlingar för på 4:an går det att åka ganska sakta

bara tänka på att släppa gasen när man skjuter ur växeln oxå annars är det svårt att få ur den

519 Inlägg
5 juli 2011
Growe skrev:
mtudiesel skrev:

nja 97 sitter det väll utanpåliggande eller? f-n borde ha koll på sånt men dom tidiga v70 hade väll den satt som vanligt och dom nyare satt på insidan?

brukar gå riktigt bra att köra utan att använda kopplingen bara man har lite känsla med varv och hur lådan fungerar
självklart kan det bli lite skrap innan man vänjer sig men så länge man inte våldar kommer man inte döda lådan
sen kan man hoppa över 5:an så slipper man onödiga nedväxlingar för på 4:an går det att åka ganska sakta

bara tänka på att släppa gasen när man skjuter ur växeln oxå annars är det svårt att få ur den

oj tänkte ej att det var en 97a.den sitter det utanpå.är väl 98-99 den sitter ihop med uttramplinslagret..

Illustratör
826 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Detta har naturligtvis slagit mig och är väl en sista utväg i dagsläget.. Problemet är bara trafikljus och vägarbeten på väg upp och allt vad stockholm heter att passera tar emot i psyket för en stackars norrlänning.. Jag har själv inte varit volvoägare sen tidigare och har ingen större koll på vilka modeller som har vad och inte..
Senast redigerat av Fallan (5 juli 2011)

Tänker...

15 018 Inlägg
5 juli 2011
skulle testa att lufta genom att sätta lite lätt tryck på kärlet till bromsoljan dock inte för högt tryck men lite iallfall så känner man lättare om det blir luftat ordenkligt eller inte

att pumpa som man gör med bromsarna fungerar oftast väldigt dåligt av någon märklig anledning
men med lite tryck så brukar luften försvinna väldigt lätt
sen känns det ganska fort om trycket försvinner när man test kopplar.
bästa sättet är att titta på armen som går in i lådan om den sakta glider tillbaka fast pedalen är nere då vet man att det är relaterat till någon av cyl sen gäller det bara att komma fram till vilken
men petar man loss damasken nere vid lådan innan luftningen så borde man se om det är där det läcker eller ej när man provkopplar sen

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 juli 2011
Tvärr ser man inte alltid ett uvändigt läckage bara för att cylindern är kass, speciellt inte om det är huvudcylindern.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

15 018 Inlägg
6 juli 2011
RD_87 skrev:
Tvärr ser man inte alltid ett uvändigt läckage bara för att cylindern är kass, speciellt inte om det är huvudcylindern.

så sant den sitter så pass illa att man inte ens kan se den ens när man krånglat sig in vid pedalstället..

sen kan dom alltid läcka i olika lägen

derför kan det vara bra att trycksätta kärlet och sedan kolla medans man trycker ner pedalen för då är risken överhängade att istället för att suga in luft så rinner lite vätska ut istället

men har sätt ett antal tryckplattor som varit sjukt slita vid anläggningsytan mot urtrampningslagret
där det handlar om någon mm gods efter bara ett par tusen mil med tryckplattan

så det kan även vara den som kollapsat

Illustratör
826 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
Tack för alla svar.. Har inte lyckats lufta kopplingen och då prövade jag att blåsa med munnen i kärlet bara.. (Detta redan under första försöket som alltså resulterade i att pedalen bara sjönk i botten) Biltema har tydligen nån mojäng som man tjuvar luft från däcken och sedan kan trycksätta kärlet men det känns i nuläget som ett långskott.
Däremot skulle jag vilja veta om någon har ett bra svar på följande fråga. Jag ringde nämligen till volvo här nere i Linköping för att kolla upp vad det ev skulle kosta. Enligt teknikern där så har ingen volvomodell haft utvändig hydraulisk slavcylinder vilket jag hade svårt att tro på. Stämmer detta? Jag ser själv ingen kopplingsarm men däremot en damask där luftnippeln går in i lådan?

Tänker...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 juli 2011
Hur som helst har din volvomek glömt amazoner, de har utvändig slavcylinder. 940 med M47 också vill jag minnas?
Om du inte kan se slavcylindern så är den säkerligen inbyggd i sprängkåpan, dum jävla lösning.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

270 Inlägg
6 juli 2011
Hade jag varit du så hade jag, köpt en sån där röd oljekanna och fyllt den med bromsvätska och sedan kopplat slang mellan luftnippeln och kannan. Sen är det bara att pumpa igenom vätskan så att det rinner över i burken. Absolut bästa sättet att lufta enl mig. Blir lite söligt dock, men det spelar ingen roll i din situation. Skruva åt nippeln innan du plockar bort oljekannan bara. Sen när den är åtskruvad så stampar du ner kopplingen våldsamt tio ggr eller mer.

15 018 Inlägg
6 juli 2011
om det går in en damask i lådan så har du den nya modellen alltså lådan måste ner =/ hade fått för mig att detta bara satt på dom senare årgångar av gamla v70 osis för dig =/ inte gjort på en pisskvart att riva ner lådan

270 Inlägg
6 juli 2011
Förmodligen hjälper det inte att lufta heller eftersom något är trasigt

Illustratör
826 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
Hej och hallå...

Ledsen att jag dröjt med svar.
Förloppet blev iaf som följer att jag fick bilen bärgad till verkstad då jag räknade ut att det skulle skilja för lite jämfört med att få farsan att komma neröver med biltrailer och sedan köpa delarna själv och laga. Utlåtandet från verkstaden var att han hade lyckats få kopplingen att fungera igen genom att trycksätta med högtryck och lufta kopplingen men att han samtidigt märkt hur det droppade från dräneringshålet.. När nu ändå bilen stod på verkstad och jag planerar att kunna åka ett antal mil till med bilen innan jag gör mig av med den så tog jag beslutet att dom får byta slaven, kopplingspaketet och packboxen ändå. Ett tufft utlägg som kanske inte skulle ha behövts på bra många mil men nu är jag på den säkra sidan och bilen kan köras hem.
Tar tåget ner imr och hämtar ut bilen på tornby bilteknik som jag fö varmt kan rekomendera... Mkt bra service och hemskt tillmötesgående och trevlig personal. De har jobbat över för att jag ska kunna hämta ut bilen redan i helgen vilket jag är väldigt tacksam för.

Tack för all hjälp.

Med vänliga hälsningar
Daniel

Tänker...

Sök