3927
Sök

Hur gammal arbetsskada kan man få ersätning för?

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
Tjaba grogs!

Har jag rätt att söka skadestånd för en skada som jag fick på arbetet men har inte anmält det då?
Eller är det kört?

Börjar med en beskrivning av historien...

För ca 5-6 år sedan lastade jag däck på en lastbils släp o blev "däckat" bokstavligen.
Fick ett däck i bak huvudet/nacken o har förmodligen svimmat en kortare stund.
Ingen har sett detta då o så dum som jag var då åkte jag bara därifrån.
Sen var jag sjukskriven ett tag med massa sjukgymnastik(eller vad det heter) o fick ta ett jobb på en verkstad där vilket verkade hjälpa mer än själva sjukgymnastiken gjorde!

Idag känner jag att symptomen göra sig påminda!
Ont i huvudet, nacken o axlar, plus extra trött, dåligt koncentration vid dator(kan sitta max 30 min innan det gör ont i ögonen) o ibland måste jag tänka till när jag pratar.
Har varit i kontakt med läkare o får olika alternativ:
1. Migrän - varsågod ta en tablett = "hög" som en hus o sedan värk i kroppen - helst inte
2. Nåt annat oförklarligt på läkarspråk = ta flera tunga piller, bli "hög" o sluta köra bil = sök nytt jobb - nej tack
3. Dyra behandlingar t.ex massage = ger resultat men borde bytta jobb -  det men verkar vara mer intressant men dyr därav frågan om försäkring skulle täcka detta?

Vet att försäkring bolaget skulle förmodligen kräva att jag byter jobb till nåt icke stilla sittande men vad gör jag sen då?

Nån som har erfarenhet av detta eller liknade situation???

Muttley
7 juli 2011
Har du något överhuvudtaget dokumenterat av olyckan?

Bröt av ankeln för några år sen och jag har för mig att "ärendet" ligger öppet i ca 10 år.

Men du borde söka efter alternativa behandlingar men tyvärr går inte försäkringbolag med på att ge dig stöd för det.

De är alltid bäst att ringa en handläggare på ditt fb och diskutera och se vad dem tycker du ska göra.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
Jo, jag har sjuk/läkarintyg men räcker det?

Muttley
7 juli 2011
De ska ju räcka om du har de i journalen.

Vet faktiskt min far fick ersättning av sitt fb för skador då var de öronen. Han hade haft problem i en del år. Och när han blev undersökt så gick han vidare till försäkringbolaget som gav honom ersättning för skadorna. Men nu ersätter ju inte heller pengar ens permanenta skador så du tänker på det.

Men tipset är att läsa igenom villkoren där du är försäkrad och sen ringa till dem och så kommer dem att vägleda dig hur du ska göra. Men du ska iallafall få hjälpen även om de var 6 år sen.

8 906 Inlägg
7 juli 2011
Grabber skrev:
Jo, jag har sjuk/läkarintyg men räcker det?

Ja det räcker, du måste även göra en arbetsskadeanmälan och det gör du på försäkringskassan gör även en anmälan till AFA samt att du ger en fullmakt till Försäkringskassan så dom kan vidarebefordra sina beslut direkt till AFA.
All information finns att läsa på
http://www.forsakringskassan.se samt http://www.afaforsakring.se

Du måste vara bered på att det kan ta tid innan du får ett beslut och får du ett negativt beslut så tar det längre tid med överklagan m.m

Jag har själv en godkänd arbetsskada och det tog ca 3-år att få det godkänt

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
7 juli 2011
Trådstartare
Nu blev det en del saker lite lättare!

Tackar för hjälpen!

8 906 Inlägg
7 juli 2011
Det du skriver i första inlägget om att ingen såg när det hände + att du inte tog kontakt direkt med en läkare kommer nog att göra det hela svårare.
För att det ska klassas som arbetsskada så får det inte finnas några konkurerande orsaker till dina besvär dvs dom kan inte ha uppkommit på något annat vis.

Själv fick jag avslag på min ansökan och var tvungen att gå vidare till *länsrätten för att få rätt. Man får även betala alla kostnader själv om man väljer att överklaga så långt som till *länsrätten.

Hur du än gör så har du en långväg i byråkrati och läkarundersökningar framför dig

*=Idag är det Förvaltningsrätten som man överklagar till men -04 var det länsrätten

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

KHRacing
8 juli 2011
Det har tyvärr gått för lång tid.
Svensk lag säger att det skall gå max 3-5 år. under vissa starka förhållanden
så kan det uppgå till 10 år om man EJ visste att man ens hade en försäkrning,
så det är din chans isf.

Efter din beskrivning så har du fått en whiplash-liknande skada -
det tog mig 5-6år bara att få min godkänd = ersättning.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
Pratat med min f-bolag o dom kommer att göra en utredning.
Skadan är för gammal o inte anmäld vid olyckstillfället så jag kommer inte att få full ersättning men kan få ersättning för "en del av rehabiliterings kostnader".

Får se när jag kommer få ett beslut...

1 581 Inlägg
7 augusti 2011
Tråkiga är att bolagen gärna gör allt för att inte betala:/

1 581 Inlägg
7 augusti 2011
tkd_rille skrev:
Men nu ersätter ju inte heller pengar ens permanenta skador så du tänker på det.

Nej men det är ett plåster på såren och man betalar faktiskt för försäkringarna och då ska dem ju ge något.

KHRacing
7 augusti 2011
Akte er för Netviq försäkrningar bara

Sök