Hej!
Jag har en gammal hederlig Lada som ger mig bekymmer vid längre tomgång/krypkörning. Det exakta problemet är förmodligen väldigt lätt att hitta och fixa eftersom bilens motorrum är extremt simpelt och sovjetiskt...men jag har ganska dålig koll på mekaniska problem när det gäller bilar så förhoppningsvis kan någon här hjälpa med sin kunskap..
Första gången fick jag problemen för cirka 1 månad sedan då jag befann mig i väldigt täta bilköer på motorvägen i sthlm. Vit rök började synas från motorhuven efter cirka 15 minuters krypkörning i 30graders värme, och snart därefter exploderade expansionskärlet. Katastrofen var ett faktum.
Expansionskärlet är nu bytt, men tempmätaren stiger ändå upp en bra bit vid körning som endast kräver 3-4ans växel som högst..
Häromdagen efter en stunds körning i stadstrafik så började det läcka vatten rejält från bilen. Jag stannade till och öppnade motorhuven och såg att vätskan i expansionskärlet kokade..så jag stängde av bilen och lät den bli lite kallare, och sen försvann problemet.
Så vid mycket körning som är typ under 50-60km/h så stiger tempmätaren och jag måste slå på värmen i bilen för att inte riskera ännu en explosion..
Har fått höra att det förmodligen är termostaten som bör bytas, men skulle det kunna vara något annat?
PS. Bilen fungerar bra i övrigt och visar inga tecken på fler problem efter explosionen i expansionskärlet.
Mycket tacksam för svar!