4512
Sök

MB 250d -93 rycker och spikar. Avgasreningsfel? Problemet löst!

7 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
Bakgrund: Förre ägaren har kört 4-500 mil/år senaste 6 åren och förmodligen inte varit uppe i mer än 70-80 blås. Jag körde i 80-90 i 7-8 mil innan jag kom ut på motorvägen och segade upp den i 120 i 3 mil. När jag sedan svängde av och skulle öka farten igen började den rycka. Efter ytterligare några mil började den spika och jag fick i stort sett rulla hem på tomgången.

Läget: Går på tomgång ca: 1/2 minut innan den dör. Går då att starta direkt igen men med samma resultat.
Har bytt förfilter och bränslefilter samt provat att köra direkt från dunk utan resultat.

Hittade ett vacuumrelä som gick till egr ventilen. När den fick ström ca en halv minut efter start stannar bilen. Kopplade ur kontakten och bilen gick att köra.
Skruvade bort egr-ventilen för att sota den men den var inte sotig och fungerade som den ska.(Öppnade fullt när den fick vakuum, stängde fullt när relät blev strömlöst).

Provade varva upp bilen stillastående upp till 3000 varv och den gick hur fint som helst (med egrén urkopplad).

Provade att köra bilen och den började rycka lite vid 2200 varv men efter en halvmil (när den blev varm?) började den spika när man gasade och orkade knappt gå.

Har fått en svart sotfläck på insidan av det nybytta luftfiltret.

Hur ska jag gå vidare?
Senast redigerat av honda2006 (18 augusti 2011)

7 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
Lösning: Tömde tanken och fyllde på fräsch diesel.Spolade ur katalysatorn med varmvatten. Körde med egrén urkopplad tills bilen inte rykte längre (ca 30 mil). Kopplade in egrén igen och nu går bilen riktigt bra!

Sök