Läcker ut övertryck i slang, hjälp! T5

Snelhest Hertig
11 juli 2011 · 182 Inlägg

Hej!

Provtryckte idag turbosystemet på min V70 T5. Det pös ut ordentligt med luft ur den tjocka slangen som går till insugsröret. Det är slangen som går till den mittersta anslutningen, slangen är ungefär 10mm invändigt och går till något ställe under insugsplenumet.

Ska det blåsa ur där?

Bilen har gått som så att den har tryckt på bra när man matar på i början, sen går den sämre och sämre. Oftast får man en laddtryckspeak för att den sen börjar gå sämre.

När jag med regulator trycker in luft via kompressorn på turbon, håller det först tätt några millisekunder för att sen gå läck. Trycker man på med mer luft kontinuerligt blåser det ut där hela tiden. Det är precis det sättet bilen beter sig på.

Om någon vet vad det är, om det ska vara så eller inte, och vad jag ska göra åt det, snälla skriv! har bara tillgång till provtryckningsutrustningen idag.

Mvh Matte


http://i231.photobucket.com/albums/ee237/TP__Skyline/IMG1792.jpg
http://i231.photobucket.com/albums/ee237/TP__Skyline/IMG1782.jpg

Blyfot_Racing
11 juli 2011 · 904 Inlägg

Nej det ska inte pysa ut nån luft där

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Snelhest Hertig
11 juli 2011 · 182 Inlägg

Vart går den, och vad har den för uppgift?

Snelhest Hertig
11 juli 2011 · 182 Inlägg

Det verkar vara vevhusventilationen. Men inte fan ska det väl pysa ur där? vad är galet?

Christian S
11 juli 2011 · 4 816 Inlägg

ja den är till vevhusventilationen och du har inget tryck där utan sug då det blir under tryck i röret när turbon suger i sig luft och ångorna som är i vevhuset sugs in och förbränns.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Snelhest Hertig
11 juli 2011 · 182 Inlägg

Alltså det blåser ut luft därifrån när jag trycker in luft via insuget på turbon.

Christian S
11 juli 2011 · 4 816 Inlägg

det är la inte så jävla konstigt när det är hål rätt ut där? för när du har den monterad som den ska dvs mellan luftbruken och turbon så har du UNDERTRYCK i plaströret (friskluftsröret) som är på bilden så det är helt jävla omöjligt att det pyser ut laddtryck där då den anslutningen som sagt går till vevhusventilationen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Marlboroman
11 juli 2011 · 8 233 Inlägg

Snelhest skrev:
Alltså det blåser ut luft därifrån när jag trycker in luft via insuget på turbon.

Luften läker ju ut via turbon och sen ut genom det där hålet.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Snelhest Hertig
12 juli 2011 · 182 Inlägg

Så det ska komma ut luft ifrån den vevhusslangen? som för övrigt går till oljefällan.

Mvh Matte

Snelhest Hertig
12 juli 2011 · 182 Inlägg

Christian S skrev:
det är la inte så jävla konstigt när det är hål rätt ut där? för när du har den monterad som den ska dvs mellan luftbruken och turbon så har du UNDERTRYCK i plaströret (friskluftsröret) som är på bilden så det är helt jävla omöjligt att det pyser ut laddtryck där då den anslutningen som sagt går till vevhusventilationen.

Du har nog missförstått mig. Jag har alltså en pryl som jag monterar direkt på turbon (kompressorn) istället för insugsröret. Med den kan jag trycksätta hela "trycksidan" av systemet, dvs. kompressorhus, IC, insugsplenum. När det blir trycksatt pyser det alltså ut luft ifrån den slangen som kommer nerifrån oljefällan (som normalt går till anslutningen på insugsröret, som nu är demonterat).

Marlboroman
12 juli 2011 · 8 233 Inlägg

Antingen går ju luften förbi kolvringarna och ut i vevhuset och sen ut i den slangen. Eller så går luften ut via någon slang mellan insug och oljefälla om en sådan finns. Kan ju vara ide att kolla upp vart dem slangar som sitter på insuget går och eventuellt plugga dem.

Du har kollat så att det varken är magnetventilen som är kass eller att du har ett gammalt gasspjäll som strular?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marcuzx
20 juli 2011 · 17 Inlägg

Trycksätt från LMM istället med allt på.  Spjällen brukar krångla ofta också kolla om du har nya gula plastlappen på spjället. Inga felkoder? Sliten WG(själva luckan eller runt luckan)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang