12 juli 2011
Trådstartare
Tjejen har en bil enligt rubrik som gått 20k mil. Nyligen (efter service med nya stift bl a) så började den tveka och bli svårstartad ibland. Jag misstänkte direkt de billiga Biltema-stiften och köpte nya Bosch på Mekonomen. Bytte, men tvekandet kvarstod.
Detta blev även efter ett tag värre med att den ibland inte startar alls. Startmotorn tuggar, men den tänder inte. 7 av 10ggr startar den utan problem, 1 av 10 startar den lite tveksamt och har ojämn tomgång en liten stund, och 2 av 10 startar den inte alls. Ungefär.
Har även tankat upp den och blandat i K-sprit om det skulle varit kondens i tanken, men det hjälpte inte.
Har hört mig för och kollat felkoder (inga hittades). Hetaste tipset nu är "impulsgivare på svänghjulet", men kass som jag är så vet jag inte hur den ser ut, och hittar ett par olika givare under huven i närheten av rätt position. Är det samma som vevaxellägesgivare? Var sitter den mer exakt?
Från kylaren går en "slang" genom en plastbox (helt tom?) och vidare in till luftfiltret. Denna slang är lite kass, men jag tror inte det har med saken att göra - den kan ju suga luft ändå, om än att det kan bli sämre när den tar varm luft..?
Jag kan fixa en bild om det underlättar..?
Hjälp tack! Edit: När den startar går den utan problem, dör inte och har fin tomgång.
Senast redigerat av matteeee (21 juli 2011)
/Mattias