Kolvrings byte saab 9-3

Mike_Rs
13 juli 2011 · 51 Inlägg

Hejsan!!!

jag var och gjorde komptest på min saab 9-3 årsmodell 1999 det visade sig att det var väldigt dåligt
komp i cylinder nr 4sad...så nu är min frågar om nån vet nån duktigt samt billigt som kan utföra reperationen
på detta problem helst i kronobergslän då jag är inte sugen att köra land och rike!!!

jonas_ahman
13 juli 2011 · 309 Inlägg

är det någon som kommit fram till att det är kolvringarna som är slut då? kan ju vara trasig topplockspackning med

Läser och släcker felkoder. pm för info
Mike_Rs
13 juli 2011 · 51 Inlägg

var och kollade kompet på bilen där sa dom att det var cyldering nr 4 som var väldigt dåligt komp i men dom kunde inte säga till 100 att de var men troligen...om man har dålig topplockspackning påverkar det kompet med?samt att det dra olja?

jonas_ahman
13 juli 2011 · 309 Inlägg

ja trasig topplockspackning kan ge dom felen med. ryker den något? har du varit in på besiktning när den varit trasig så avgastest är gjort?    för mig så känns packningen mer troligt om den drar olja, men som verkstan säger så är kolvringar med ett alternativ. jag är inte så insatt i 9-3ans motorer så jag vet vad som brukar vara det som ger upp tyvärr men var det på en saabverkstad du var in och komptesta så får man hoppas att dom vet vad dom pratar om

Läser och släcker felkoder. pm för info
Mike_Rs
13 juli 2011 · 51 Inlägg

Japp den ryker blått när man starta bilen,ja det var bra värden låg högt tyckte dom men de gick igenom...jag ska prova att dra åt toppen liten imån har fått tips om att de kan var det ochså...ja man kan ju hoppas dom vet vad dom gör men det är inga garantier tyvärr

jonas_ahman
13 juli 2011 · 309 Inlägg

ett kylvätskeprov skulle med kunna visa vilket som är det troligaste felet, ger det utslag så är det större chans på packningen då kolvringarna ej sabbar det värdet. men är packningen bara trasig mellan en oljekanal och cylindern så kommer det ej visa något ändå

Läser och släcker felkoder. pm för info
Mike_Rs
13 juli 2011 · 51 Inlägg

okey nåt man kan göra själv eller måste man till verkstad???

jonas_ahman
13 juli 2011 · 309 Inlägg

biltema säljer sånt kit för 599, vet ej vad en verkstad ska ha för att göra det

Läser och släcker felkoder. pm för info
Mike_Rs
13 juli 2011 · 51 Inlägg

okey..hur går man till vägar efter man köpt det då?

jonas_ahman
13 juli 2011 · 309 Inlägg

jag har för mig att manualen finns på deras hemsida, men det går ut på att man tar lite kylarvatten och blandar med ett medel man får i kittet, så blir det en viss färg om vattnet innehåller avgaser eller olja

Läser och släcker felkoder. pm för info
Mike_Rs
13 juli 2011 · 51 Inlägg

okey låter inte så avancerat det ska man nog kunna reda ut de smile..ska prova med dra åt topplocket idag ser om det blir något bättre

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
13 juli 2011 · 1 594 Inlägg

Mike_Rs skrev:
okey låter inte så avancerat det ska man nog kunna reda ut de smile..ska prova med dra åt topplocket idag ser om det blir något bättre

Ehhh jaha? Du "vet om" att det är sträckbult på toppen hör jag roll

Senast redigerat av hotrodder (13 juli 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Mike_Rs
13 juli 2011 · 51 Inlägg

visste jag inte fick tips av en på jobbet att han hade dragit åt toppen och fått att sluta ryka blått samt dra olja

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
13 juli 2011 · 1 594 Inlägg

Mike_Rs skrev:
visste jag inte fick tips av en på jobbet att han hade dragit åt toppen och fått att sluta ryka blått samt dra olja

Ett dåligt råd! Motorer slutar inte ryka blått och dra olja bara för man drar åt toppen.

Edit, Har du;
Vatten i oljan?
Vevhuskompression?
Sällan en toppackning ger oljeryk, tror hellre på kass turboagg. isåfall.
Vad sa kompressionsprovet?

Senast redigerat av hotrodder (13 juli 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Jonthengberg
13 juli 2011 · 274 Inlägg

I regel brukar det väl vara vit rök om toppackningen är kass och blå rök om turbon gett sig ? Farsans 9-5a rykte blått precis när man startade den i ett halvår sen en gång när han startade den så rökfylldes hela parkeringen. Bytte turbon och allt va kalas smile

Saab 9000 Turbo "Bruksbilen" (1988)
Mike_Rs
13 juli 2011 · 51 Inlägg

hotroder det vissade sig att att de var dålig komp i en cylinder så det måste ju nästan vara kass kolvring

Mike_Rs
13 juli 2011 · 51 Inlägg

turbon är det inte johnte byte den i februari så vore märkligt om det var den igen

Andromeda Rumpmas
13 juli 2011 · 3 860 Inlägg

Jonthengberg skrev:
I regel brukar det väl vara vit rök om toppackningen är kass och blå rök om turbon gett sig ? Farsans 9-5a rykte blått precis när man startade den i ett halvår sen en gång när han startade den så rökfylldes hela parkeringen. Bytte turbon och allt va kalas smile

Jo, men har man dåligt komp på en cylinder känns det ju som troligt att det inte räcker att byta turbon.

På en 9-3 T7 00-02 är det inte ovanligt med fastsatta kolvringar. Eller brustna toppackningar heller för den delen. Inga avgaser i kylvätskan så kan man nästan utesluta toppackningen.

Senast redigerat av Andromeda (13 juli 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Mike_Rs
13 juli 2011 · 51 Inlägg

Tro inte heller på turbon tro mer på en dålig kolvring som sagt nån som vet här nån som kan fixar detta
för en bra peng?

Andromeda Rumpmas
13 juli 2011 · 3 860 Inlägg

Mike_Rs skrev:
Tro inte heller på turbon tro mer på en dålig kolvring som sagt nån som vet här nån som kan fixar detta
för en bra peng?

I Smygehuk eller Treriksröset?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang