Kolvrings byte saab 9-3

Mike_Rs
13 juli 2011 · 51 Inlägg

okey lite långt bort men vet du nån som gör att för en bra peng ?

Mike_Rs
13 juli 2011 · 51 Inlägg

Andromeda skrev:

Mike_Rs skrev:
Tro inte heller på turbon tro mer på en dålig kolvring som sagt nån som vet här nån som kan fixar detta
för en bra peng?

I Smygehuk eller Treriksröset?

känner du nån där nere som är duktig och kan fixar detta för en bra peng?

Andromeda Rumpmas
14 juli 2011 · 3 860 Inlägg

Mike_Rs skrev:

Andromeda skrev:

Mike_Rs skrev:
Tro inte heller på turbon tro mer på en dålig kolvring som sagt nån som vet här nån som kan fixar detta
för en bra peng?

I Smygehuk eller Treriksröset?

känner du nån där nere som är duktig och kan fixar detta för en bra peng?

Men för i h****te människa, vart bor du? wink

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Mike_Rs
14 juli 2011 · 51 Inlägg

Jag bor i växjö som ligger i kronobergslän

Andromeda Rumpmas
14 juli 2011 · 3 860 Inlägg

Mike_Rs skrev:
Jag bor i växjö som ligger i kronobergslän

Se där, nu kommer det att bli mycket lättare för dig att få tips. smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Mike_Rs
14 juli 2011 · 51 Inlägg

Ja helt klart hade fått för mej att jag skrivet detta dåligt av mig

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
14 juli 2011 · 1 594 Inlägg

Andromeda skrev:

Mike_Rs skrev:

Andromeda skrev:
I Smygehuk eller Treriksröset?

känner du nån där nere som är duktig och kan fixar detta för en bra peng?

Men för i h****te människa, vart bor du? wink

BLIND?
Ts första inlägg; ...frågar om nån vet nån duktigt samt billigt som kan utföra reperationen
på detta problem helst i kronobergslän då jag är inte sugen att köra land och rike!!!


Mike_Rs skrev:
hotroder det vissade sig att att de var dålig komp i en cylinder så det måste ju nästan vara kass kolvring

Kan man ju tycka men... Även om bägge kompringarna skulle vara knäckta eller sitta fast så ska han inte ryka blått för det. Jag tror kolven är knäckt/trasig eftersom du har både dålig komp på en cyl. + att han ryker.

Senast redigerat av hotrodder (14 juli 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
steffe67 gruvarbetare
14 juli 2011 · 152 Inlägg

för att vara säker på om kolvringen är kass ,så har man in liten skvätt motor olja i den cylinder och kör comp prov igen. ökar compen så är ringen kass..annars nått krångel med ventil mm...

Mike_Rs
14 juli 2011 · 51 Inlägg

hotrodder skrev:

Andromeda skrev:

Mike_Rs skrev:

känner du nån där nere som är duktig och kan fixar detta för en bra peng?

Men för i h****te människa, vart bor du? wink

BLIND?
Ts första inlägg; ...frågar om nån vet nån duktigt samt billigt som kan utföra reperationen
på detta problem helst i kronobergslän då jag är inte sugen att köra land och rike!!!


Mike_Rs skrev:
hotroder det vissade sig att att de var dålig komp i en cylinder så det måste ju nästan vara kass kolvring

Kan man ju tycka men... Även om bägge kompringarna skulle vara knäckta eller sitta fast så ska han inte ryka blått för det. Jag tror kolven är knäckt/trasig eftersom du har både dålig komp på en cyl. + att han ryker.

Ja som sagt det är väll bara lämnar in bilen och hoppas på det bästa som sagt...

Mike_Rs
14 juli 2011 · 51 Inlägg

steffe67 skrev:
för att vara säker på om kolvringen är kass ,så har man in liten skvätt motor olja i den cylinder och kör comp prov igen. ökar compen så är ringen kass..annars nått krångel med ventil mm...

okey vet inte vilken metod dom använde när dom gjorde men min fick fram att det var dåligt komp i cylinder nr 4

jonTe
15 juli 2011 · 5 710 Inlägg

hotrodder skrev:
Kan man ju tycka men... Även om bägge kompringarna skulle vara knäckta eller sitta fast så ska han inte ryka blått för det. Jag tror kolven är knäckt/trasig eftersom du har både dålig komp på en cyl. + att han ryker.

Även kompringarna hjälper till att skrapa oljan till oljeskrapringen så det ser jag inte alls som en omöjlighet.
Dessutom kan ju oljeskrapringen tagit stryk om motorn gått med dåliga övre ringar en tid.

Men....jag tycker du skall kolla upp om din topp är lös samt efterdra den som prio 1.
Rätt vanligt fel...
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=74131

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang