Volvo 850 T5R - Hoppande laddtryck med chip?

Tvattbjornen Syndare ;)
14 juli 2011 · 21 Inlägg

Med vanliga chippet så ligger bilen ca 0.7bar och för kortare stunder 0.9bar ungefär.
Men nu med ett "285 hk" chip så laddar bilen märkligt som tusan! Sitter 3" hela vägen på bilen.

På 1an så har jag alltid runt 0.6-0.7. 2an ger ungefär 1.0bar vid 3500-4000varv sedan sjunker det till 0.7-0.8 hela växeln ut. 3an/4an/5an har mer eller mindre samma beteende. Mellan 3500-4000 varv så hålls laddet på ungefär 1bar. Sedan sjunker det till låga 0.6!

Vi började felsöka och har gjort följande:

*Samtliga slangar är bytta mot silikon. Dvs 3mm,4mm,5mm,6mm slangarna är altså bytta.
*Samtliga tryckrör samt böjarna är bytta till silikon från do88.
*Vi ställde GLT på 0.4bar med stången och magnetventilen urdragen.
*Tittat tändstiften samt bytt fördelarlock
*Skaffat ett nytt luftfilter (öppet)
*Turbon glappar lite men långt ifrån att den skulle vara dålig.

Nu såhär i efterhand så börjar jag fundera på om det är chippet som ställer laddet så knasigt?
För det händer att laddet ökar till 1.0 sedan sjunker till 0.6 för att sedan öka sakta till 0.8-0.9 igen men då är det nästan så att jag slår på varvstoppet.

På chippet står det bara "285hk T5-R Man" och det säger mig inte ett smack.

Tips och förslag? Jag vill gärna kunna hålla laddet på 1.2bar sad

Vitamin
14 juli 2011 · 719 Inlägg

Det brukar vara så. Skulle den hålla 1,2bar ändra till varvstoppet så skulle inte motorn blå långlivad.

Min 850 laddade 1,2 vid låga varv och sen sjönk det ner till 0,9 nästan vid varvstoppet.

Tvattbjornen Syndare ;)
14 juli 2011 · 21 Inlägg

Ska ta och filma så ser man väldigt tydligt hur jag menar ^_^

Vitamin
14 juli 2011 · 719 Inlägg

http://www.youtube.com/user/vitamin84#p/u/3/X3Z04_3Muzo

Såhär gick min med ett steg1 chip. (okänt fabrikat)

Sen köpte jag ett steg4 chip av autotech och då gick den som den skulle.

Marlboroman
14 juli 2011 · 8 233 Inlägg

Provat att känna om wastegaten är dålig? För då kan laddtrycket sjunka med ökande varvtal.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
need_4_boost
14 juli 2011 · 371 Inlägg

Skadar inte att kolla upp om du har sprickor i avgashuset.
Hade så på min orginalturbo för 100år sedan och då hade jag bra ladd när jag trampade på, och efter en stund så gjorde värmen att sprickorna vidgade sig och släppte ut avgaserna innan turbinen och det gjorde att laddtrycket sjönk på varv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang