Felaktigt lambdavärde

Rickypro
15 juli 2011 · 17 Inlägg

Tjena!

Min Nissan 200sx med en nyrenoverad CA18DET motor som hade perfekta avgasvärden när jag besiktigade den. Men nar jag kollade värderna idag så var lamdarvärdet för högt på tomgång men inte vid förhöjd tomgång, och de finns inga läckage varken på avgas eller insugs sidan.


Så i fall någon har den blekaste om vad felet kan var, snälla hjälp mig. smile

Tack på förhand!

Nissan 200sx S13 "Smith The Hornet" (1992)
BMW 330CI ZHP "Black-Steed" (2001)
Oves_Bror
15 juli 2011 · 456 Inlägg

Är bara avgasläckage som gäller tyvärr!
Behöver inte vara stort.....

growing old is mandatory growing up is optional
Glader92
15 juli 2011 · 63 Inlägg

Men om han har Okej lambdavärde vid förhöjd tomgång.. altså när han ligger på 2500 varv. så har han 1.02,3 enligt mätarn! men när den är på tomgång har den 1.14,3 och om det är hål någonstans i avgaset borde ju det märkas vid förhöjd tomgång med? eller är jag helt ute och cyklar?

Audi A4 b8 2.0 TDI "Snow White" (2009)
dawwe ...has left the building...
15 juli 2011 · 4 474 Inlägg

På tomgång så har du ingen lambda-reglering utan bilen går på "fasta" värden. Lambda-regleringen funkar på del-last (dvs allt utom tomgång och fullgas, vid dessa 2 extremer går bilen på "fasta" värden), är ju därför Bilprovningnen kollar Lambda-värdet kring 2500rpm, dvs ett varvtal som är väl inom "del-last" området.

Tänker man lite på det är det rätt logiskt att det är "magert" på tomgång, drar ju mindre soppa i onödan så att säga. På fullgas lär du ha lambda under 1, kanske ner åt 0.9? Du lär även ha en "gas-spjällläges givare" o dessa brukar ha 3 lägen, dvs ett läge för tomgång (spjället helt stängt), ett för fullgas samt ett läge för "allt där emellan" dvs det är då lambda reglerar!

Senast redigerat av dawwe (15 juli 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Glader92
15 juli 2011 · 63 Inlägg

så det är okej att ha "dåligt" lambdavärde vid tomgång bara det är bra vid 2500rpm med andra ord?

Audi A4 b8 2.0 TDI "Snow White" (2009)
dawwe ...has left the building...
15 juli 2011 · 4 474 Inlägg

Ja.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
need_4_boost
16 juli 2011 · 371 Inlägg

Stora och flera slutrör brukar bidra till att lamdavärdet höjs något på tomgång.
Blir pulser som suger in lite syre som avgasmätaren reagerar på.

Rickypro
16 juli 2011 · 17 Inlägg

va gött då behöver man inte oroa sig för de alltså big_smile

BMW 330CI ZHP "Black-Steed" (2001)
Nissan 200sx S13 "Smith The Hornet" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang