Har Ford Scorpio 2,9L v6 automat med 30 000 mil på mätaren. går hur fint som helst, stark och pigg motor och lådan växlar utan problem. Men när jag ska titta på oljestickan så märker jag att oljenivån i motorn ökar mer och mer. kan öka flera centimeter, samtidigt som det försvinner olja ur automatlådan. Oljans färg ser helt normal ut!
Är det ens möjligt för automatlådans olja att ta sig in i motoroljan??
Blir inte klok på det här vore väldigt tacksam för svar
Det bör inte vara möjligt, mig veterligen så finns det ingen konstruktion som skulle göra detta tänkbart. Det troliga är väl att den spär ut oljan med bensin, svårt att se men känns på doften.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Kör du mycket korta körningar? Luktar det bensin om oljan?
jo det blir rätt många korta sträckor, det blir det. Men kan det vara möjligt att nivån på oljestickan ökar flera centimeter på bara några mil?? oljan luktar rätt mycket bensin det gör den i och för sig...
Gör ett co test .. Låter som nån lamda eller LMM fått fnatt .. Tycker iof att bilen borde gå lite taskigt med?
besiktade bilen nyss och den visade ingenting på värdena då, allt var bra.. och den går hur bra som helst. dock så börjar tomgångsmotorn ge upp! men den borde väl inte spä bensin i oljan??
Som sagt låter det som att bilen din spär ut oljan med ngt annat, och då finns det ju bara bensin och kylvatten att välja imellan. Så vilken utav dom som försvinner hamnar troligen i oljan istället.
Den har inte börjat låta illa på sistonde? Tkr att oljan borde förlora sin effekt när den späs och skinkras så mkt.
Om den bakre packboxen på vevaxeln läcker så kan väl växellådsoljan komma in i motorn? Vad har oljan för färg? Ett alternativ är att det är vatten som kommer i oljan men det syns ganska så snabbt på färgen, först blir den oboj-färgad och sedan grå.
Jag skulle fråga på engelska Granada-forumet (modellen heter Granada där till och med årsmodell 94 och bytte namn till Scorpio när grodögona kom). Rätt forum för din modell är http://granada-and-scorpio-online.com/f … forumid=13
Som sagt låter det som att bilen din spär ut oljan med ngt annat, och då finns det ju bara bensin och kylvatten att välja imellan. Så vilken utav dom som försvinner hamnar troligen i oljan istället.
Den har inte börjat låta illa på sistonde? Tkr att oljan borde förlora sin effekt när den späs och skinkras så mkt.
den låter och går precis som vanligt, inget märkvärdigt. vatten är det nog inte för det minskar ingenting och oljan är inte grå. och oljenivån ökar i samma takt som det minskar i automatlådan :S
Om den bakre packboxen på vevaxeln läcker så kan väl växellådsoljan komma in i motorn? Vad har oljan för färg? Ett alternativ är att det är vatten som kommer i oljan men det syns ganska så snabbt på färgen, först blir den oboj-färgad och sedan grå.
Jag skulle fråga på engelska Granada-forumet (modellen heter Granada där till och med årsmodell 94 och bytte namn till Scorpio när grodögona kom). Rätt forum för din modell är http://granada-and-scorpio-online.com/f … forumid=13
Även om bakre vevaxeltätningen skulle läcka så kommer det INTE i automatolja den vägen. Då skulle både motorn och lådan behöva läcka, dessutom skulle sprängkåpan behöva vara trycktät. Det finns inte någon sådan lösning mig veterligen, dessutom skulle det ju vara aningens korkat.
färgen är helt vanlig både i motorn och lådan.
men jag får ta och kika på länken du skickade! tack så mycket
Även om bakre vevaxeltätningen skulle läcka så kommer det INTE i automatolja den vägen. Då skulle både motorn och lådan behöva läcka, dessutom skulle sprängkåpan behöva vara trycktät. Det finns inte någon sådan lösning mig veterligen, dessutom skulle det ju vara aningens korkat.
kan det finnas en chans att det finns någon vakuumledning som suger in olja i motorn från lådan?? har hört att det ska finnas nått som heter vakuumomkopplare? och att det finns ett membran där som kan gå sönder, men det är bara vad jag hört. vet inte mycket om aut-lådor
kan det finnas en chans att det finns någon vakuumledning som suger in olja i motorn från lådan?? har hört att det ska finnas nått som heter vakuumomkopplare? och att det finns ett membran där som kan gå sönder, men det är bara vad jag hört. vet inte mycket om aut-lådor
/Alex
Det du tänker på är vakummodulatorn, inte ens säkert att din bil har det, min har det inte iaf. Men i så fall skulle den ryka utav helvete, oljan skulle gå in i insuget och inte i vevhuset. Dessutom har jag svårt att tro att oljan ens kan gå den vägen. Hur som helst så kan du vara 99,9% säker på att det inte är växellådsolja som letar sig in i motorn och om det nu skulle vara möjligt på Ford så tycker jag att du ska byta bil!
vart ute och skruvade lite nyss och tog loss en vakuumslang som sitter mellan lådan och insuget och den var det samma olja som det är i automatlådan.. tog loss insugsslangarna också och upptäckte att dom var alldeles fulla i aut-olja!
vad är det som är trasigt då?? kan det vara vakuummodulatorn eller vad det heter?
Ja, det är vacuummodulatorn som är trasig då. Den slangen som du tagit loss ska gå till en rund sak på lådan, det är vacuummodulatorn. Du bör också märka att den växlar senare än normalt. Det ska vara hyfsat enkelt att byta den (dock som vanligt svårt att komma åt) men jag har inte provat själv, tydligen ska det vara lätt att tappa bort en sprint och en fjäder som sitter inne i modulatorn.