3537
Sök

Startmotor startar men inte motorn - BMW518 år 1995

10 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
Hej på er,
fick råd av en god vän att höra mig för här på garaget rörande min bil.
Har en BMW518 ifrån 1995 som inte vill starta.
Startmotorn hoppar igång som den skall men sedan så startar inte motorn.
Vad för fel kan det vara?

Tack på förhand!
/Peter
Senast redigerat av Ett_tingest (18 juli 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 juli 2011
Det kan vara massor med olika saker, det första att kolla upp är om den får gnista & soppa. Är du SÄKER på att du har soppa i tanken? Är alla säkringar hela? Är den servad som den ska? Låter den konstigt?
Vad har du för kunskaper? Det kan var bra att veta så man kan vara lagom detaljerad i svaren.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

10 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
Är väldigt säker på att jag har bensin i tanken.
Mina kunskaper når inte långt alls.
Gjorde full service på den för bara några månader sedan.
Har inte märkt att den har låtit konstigt när jag har kört med den.
Rörande säkringarna så vet jag ej, har inte kollat då jag inte vet vart jag kan hitta dem.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 juli 2011
Nu är jag inte säker på din men säkringarna brukar sitta i motorutrymmet på äldre BMW, plastlåda med genomskinligt lock.

10 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
Okej, skall kolla det med.
Snackade med mekonomen som ville att jag skulle sätta örat i bagaget och lyssna till ifall bränslepumpen hoppar igång eller inte. Dom tyckte det lät som att felet ligger där. Känns bara konstigt att den skulle ge upp bara sådär utan några som helst förvarningar.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 juli 2011
Ett_tingest skrev:
Okej, skall kolla det med.
Snackade med mekonomen som ville att jag skulle sätta örat i bagaget och lyssna till ifall bränslepumpen hoppar igång eller inte. Dom tyckte det lät som att felet ligger där. Känns bara konstigt att den skulle ge upp bara sådär utan några som helst förvarningar.

Jo men om pumpen inte går så kan det vara juste en säkring tex, pumpen matas med ström via ett relä och en säkring.
Trasigt relä är mycket vanligt på Volvo men kan säkert hända på BMW också, en pump kan också lägga av utan förvarning, när bilarna har gått 20-30000 mil så är det ju inte så konstigt egentligen.

10 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
Ja okej, kollade säkringarna och dom var ok.
Lämnade in bilen nu till mekonomen. Dom sa att man skall höra ett surrande när man vrider om tändningen ifall bensinpumpen fungerar men det hörde dom inte ifrån min bil. Så dom misstänker den.
Dom skulle kolla i eftermiddag och höra av sig.

Tack för hjälpen RD_87 smile

1 482 Inlägg
19 juli 2011
Dom har fel.
Ibland kan du höra ett snabbt surr från pumpen när du slår på tändningen, fast då måste du stå precis där när någon slår på den. Den går bara igång snabbt för att få upp bränsletrycket, finns det redan tryck så går den inte igång. Den går igång när du drar runt startmotorn sägs det, men det gjorde den inte på min 540. När bilen väl starta så startade även pumpen och gick konstant.

Vanligt när bmw inte startar:
Soppapumps relä, kollas enkelt genom att ta bort det och sätta en kabel mellan stift 35 och 87 om jag minns rätt, då går pumpen hela tiden.
Vevaxelgivaren, är denna pajj vet inte styrboxen när den ska skicka ut gnista.
Senast redigerat av Noxxer (19 juli 2011)

BLT Service
Theracords Music Label

10 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
Hej på er, problemet är löst.
Tack för er hjälp!
Det var bränslepumpen som var trasig så har bytt ut den mot en ny.
Vet att det är en gammal bil, men valde att byta till nytt ändå. smile

Tack ännu en gång!
/Peter

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
22 juli 2011
Hahaha det var roligt att läsa " startmotorn startar men inte motorn "
Tänkte mer att kamkedja eller dyl gått tongue

C H E V R O L E T <3

Sök