4359
Sök

S60 -01 Låter konstigt och vibrerar

6 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
Hej, jag har skrivit på flera forum, (jagrullar, zatzy, flashback) utan svar, så jag vänder mig nu till er och hoppas ni kan/vet lite mer smile

Jag köpte en begagnad bil (S60 -01) i fredags hos en bilhandlare. Jag tänkte inte på det just då, men har märkt nu efteråt att motorn låter jäkligt mycket och gaspedalen rycker och vibrerar vid 1500 varv. den går hur tyst och fint som helst under och över. Mest märks det om jag kör på 2an eller 3an och ska gasa upp för att växla och kommer in runt 1200-1800 varv. märks även på 4an och 5an i samma varvtal.

vad är det för fel? Hjälp!

6 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
Verkar vara en tuff nöt att knäcka. var ute nyss och körde och märkte att det var precis vid 1300-1400 varv den lät och vibrerade i gaspedalen. det hände vid det varvet på alla växlar.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
20 juli 2011
Kolla bussningar på bilen. Övre motorfästes-bussningen gillar dom att äta upp. Köper du ny så köp på mekonomen eller någon annan stans där dom har den nya fyrkantiga bussningen. Volvo kör på den gamla runda som är kass.

Kan även vara växellådsbussingen. Då får du under bilen å kika. Inga problem att byta någon av dessa själv. Kan självklart vara något annat också men låter definitivt som en bussning med dina symptom.

Övre bussningen
http://www.skruvat.se/Ovre-motorbussning-P19276.aspx

Växellådsbussningen
http://www.skruvat.se/Motorkudde-P11604.aspx

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

6 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
Jag var på verkstan nyss och en gubbe där tog en liten åktur och sa att det var AC-kompressorn som lät vid just det varvet. men jag tycker det låter även när inte ACn är på. kan det vara det eller är det bullshit?

385 Inlägg
22 juli 2011
De kan vara sant, men dina vibrationer kan jag inte komma på vad som skulle orsaka detta. Om det låter mer när du sätter på ac:n kan de vara kompressorn, men de kan också vara frihjulet,spännaren,remhjul som låter.

Mvh

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
22 juli 2011
Vad som än händer med multiremen och allt den driver ska inte kunna orsaka vibrationer...

Möjligt är att en kombination utav en dålig bussning och t.ex ACn's magnetskiva börjar kärva. Min gjorde detta för runt 2000 mil sedan men det brukar tjuta mer desto högre varvtal du ligger på.

Att det låter även fast ACn inte är på är vanligt ifall magnetskivan börjat ge upp. Men detta ska du kunna höra även på tomgång isf. Öppna huven och lyssna på tomgång samtidigt som du ber någon sätta på och stänga av ACn och se om du märker skillnad eller om du hör något raspande ljud. Tar ungefär 3 sekunder för magnetskivan att stänga av/på varje gång man trycker på knappen. Finns det inget kylmedium i systemet gå inte detta eftersom magnetskivan inte aktiveras utan att ACn är fylld!

1 813 Inlägg
22 juli 2011
om du har köpt bilen på en firma. tycker ja du ska låta bli att pilla med den själv först och främst. kör dit på Måndag ta en kille/tjej i verkstan och låt han köra bilen lr åka med på en runda.. låt inte bilförsäljaren kolla felet åt dig oftast kan dom inget om bilar utan har gått skola för att sälja/köpa grejer.. så in i verkstan å ta en där..

sen in å prata med honom du köpte bilen utav å berätta vad felet e så kan han prata med han/hon i verkstan sedan.. det ska gå på garanti du har minst en månad efter köp på en beg bil.. !!

hade ett jävla gnäll med Bendtbil i Halmstad när ja köpte bil (Passat 1,9TDI) av dom.. dom hitta inga fel hade bilen 2 gånger inne hos dom.. sen körde ja te MotorHalland dom sa bromsarna var fel monterade å något stag. MotorHalland fixade felet skickade räkningen te Bendtbil ja betalade 1500kr för någon del men Bendt betalade arbetet. smile och båda blev glada och lyckliga samt att Motorhalland tjänade en slant på bendtsbils Slarv big_smile

Åk före du så väntar jag på dig där..!

6 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
Jag gick till verkstan och det var en verkstadsgubbe som körde bilen och sa att det var ac-kompressorn. men jag har stängt av den och det gör ingen skillnad på ljud. funderar på bildiagnostik hos bilprovningen för att få ett svar innan garantin går ut. kan det vara nåt?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
22 juli 2011
Swedo skrev:
Jag gick till verkstan och det var en verkstadsgubbe som körde bilen och sa att det var ac-kompressorn. men jag har stängt av den och det gör ingen skillnad på ljud. funderar på bildiagnostik hos bilprovningen för att få ett svar innan garantin går ut. kan det vara nåt?

Diagnosen brukar inte visa mekaniska fel på rem-komponenterna men du kan ju alltid testa! Men säger han att det är AC-kompressorn (antagligen magnetkopplingen) så låt honom byta den. Men se till att få ett fast pris på jobbet och se till att det säkert ÄR den som låter. För att göra det enkelt, ta bort multiremmen och starta bilen, låter det inte så vet du att felet ligger på någon av rem-komponenterna och då är ACn ett högst troligt fel!

Lätt att kolla med en lång skruvmejsel. Sätt metall-änden där du vill lyssna och örat mot plasthandtaget smile

Sök