19 juli 2011
Trådstartare
Hallå.
Har problem med min b21et som jag har satt i ett hemmabygge.
Efter ett turboras förra året så monterade jag dit en turbo ifrån en b230fk, dvs lättryckaren, och laddar i dags läget runt 0.5 bar.
Problemet är det att när turbon laddar runt 0.5 vid belastning så misständer motorn. Provade då att steloperera WG:n i öppet läge så att turbon inte laddade. Gick att köra hur fint som helst då och varva upp till ca 6000, monterade tillbaka WG och den gick dåligt igen vid 0.5 i ladd. Blev förbannad och slet bort WG slangen. Satan i gatan va motorn drog då. Laddtrycket gick upp till 0.5 som vanligt, sen skenade laddet upp till ca 1.2-1.5 (vilket säger sig självt) och jag släppte gasen för att inte riskera generalras utav motorn.
Var ute en stund senare och provkörde igen med WG-slangen på sitt rätta ställe och gasade ut den lite, först misstände den men sen brakade det lös och laddet ökade lite och även så varvet på motorn och effekten.
Så frågan är den om man ska ladda på lite mer och se om det blir bättre med mer laddtryck. Har inte en susning om sprutet är org eller om det har blivit gnistrat. Har även funderat på att plocka bort spridarna och lämna in på rengörning.
Va fan kan det vara för fel?