4297
Sök

Ford Fiesta 98- 1.25 knackar...

Herr
1 722 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
Tja!

Min brukis har börjat knacka konstigt!

Nybytt olja/filter... Är nära 100% säker på att det inte är nå lagerknack, eller nåt från bottendelen.

Startade upp bilen med kall motor, torrgasar, låter helt som den ska, såfort bilen fått upp lite temp
då knackar den precis som om det vore nån lyftare som hängt sej.. knackar mycket på tomgång, man hör att det inte är spridarna, utan låter mkt mer...

vid belastning knackar den inte specuellt mkt, enbart runt 1300 varv tilll 2500-3000 kanske, sen slutar det..

Till frågan: Har läst att man kan hälla i nån omegaolja som smörjer upp/löser upp skiten som gör att lyftarna inte vill fungera... eller finns det någon sorts engineflush grej man kan göra själv som skulle kunna smöjra upp lyftarna?

Vad skulle ni göra i mitt fall, är ingen bil jag vill spendera några större summor pengar på.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

3 235 Inlägg
20 juli 2011
Jag är inte helt säker på att det är hydraulisk lyftare på den, ofta är det mekaniska på småmotorer, men kanske jag har fel. Lyftare som tickar kan man demontera och blåsa rent, hjälper inte det måste dem bytas.
Det kan också vara skit i oljekanalerna till toppen, då får inte lyftarna inte den oljan dem behöver och tickar.

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
20 juli 2011
Dags för ventil justering på denna. Gör det, och den kommer bli tyst sen.

Lev livet, det kan ta slut fort

Herr
1 722 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
darkwizard skrev:
Dags för ventil justering på denna. Gör det, och den kommer bli tyst sen.

Kan vara det också!

Ventiljustering, kostar mkt att lämna in? har aldrig gjort på en bil. tacksam för svar

Herr
1 722 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
en tilläggs fråga, är det dumt att köra med bilen när det knackar sådär? har kört såhär nu i 2 månader, inte blitt värre.. bilen går för övrigt precis som den ska förrutom knackandet då... smile

Herr
1 722 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Fråga... är det ventilspelet som är vajsing fast det inte knackar när bilen är kall, men det kommer när motorn nåt arbetstemp då kommer knacket, men när motorn e kall så låter den precis som den ska.

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
21 juli 2011
Det är nog så, har haft några fiestor på jobbet, som börjar låta när dom är varma. Men det kan nog inte kosta så mycket, ring och hör med din lokala verkstad.

Lev livet, det kan ta slut fort

Herr
1 722 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
darkwizard skrev:
Det är nog så, har haft några fiestor på jobbet, som börjar låta när dom är varma. Men det kan nog inte kosta så mycket, ring och hör med din lokala verkstad.

Du är säker på att det inte är nåt med lyftarna då? vad för sorts lyftare är det i en sån bil? hydraliska eller mekaniska?

Ringde till lokal verkstad och frågade vad det skulle kosta och göra en ventiljustering på den bilen, och han va inte säker på att det va mekaniska lyftare på den.. men om du vet så vore det ju perfekt..

ford fiesta 98- zetec 1.25 ! tack igen

Sök