4363
Sök

MB 560 sec 91 Utebliven tändpuls till spolen

2 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Hej. Efter en resa på 50 mil stnnades fördonet framför garaget hemma och lastades ur och när den sen skulle köras in  så ville den inte starta. Har kollat pumprelä och pump vilka verkar fungera liklaså att det kommer bränsle till spridarpumpen. Tänspolen ger högspänning vid manuell test men inte vid starförsök.  Enligt elritnung på äldre 560 så ska puls till spolen ges via EZL modulen men påå min bil så finns ingen tråd däremellan utan tråden från spolen på min 91:a verkar ta vägen till pumpreläet. Nån som vet om en pulsfunktion för tändningen sitter i detta relä också förutom pumpens startåstopp?

Nyfiken på svar!

3 Inlägg
22 juli 2011
Jag har ett liknande problem på min -88. Går hur fint som helst men ibland vill den inte igång, har även hänt vid enstaka tillfällen i ett gupp. Felsökt och kommit fram till att det är glapp i ett relä, pickar på det och sen hoppar pärlan igång igen. Hör du att pumparna går igång när du vrider om tändningen?

2 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
Tack för tipset ska knacka lite på reläerna även om jag är tveksam till om det ska hjälpa.
Ja pumpen går vid tändningspåslaget och såvitt jag kan bedöma så kommmer det även bränsle till motorn.

Tändspolen är ju också hel men skickar inte iväg nån högspänning, om det är på grund av utebliven puls från nåt styrsystem vore kul att veta som sagt.

Sök