3455
Sök

Efterlyses: Båtkunnigt folk!

Trucker
2 710 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
Hej,

Har tillsammans med en polare funderat på att dra o kolla på denna båt men vi är å andra sidan väldig i båtvärlden. Skulle uppskatta allt om just denna:

http://www.blocket.se/dalarna/Draco_17_ … =6&w=3

Dyrt o fixa drev? Lätt o fixa? Är båten värd pengarna (utifrån vad ni ser på bilderna)

Som sagt, allt tas tacksamt emot.
Mvh

Fart missbrukare

Forummoderator
18 329 Inlägg
21 juli 2011
Denna tråden blir säkert flyttad till Off-Topic.

Men: Haft en likadan. De går mycket bra i sjön. Även när det blåser en del är det lungt att plana ut. Maskinen är ett missfoster i denna båt. Tänk dig själv en B30 som ständigt ligger på 4-5 tusen varv...Blåsa toppen är inga problem. Jag bytte packningen 2 gånger på en sommar. Året efter var det maskinbyte...

Byta drev är enkelt och tar lite drygt någon timma bara. Sitter det ett 250 eller 270, 280 drev så håller dessa i allmänhet bra om man ser till att växeln ligger i på tomgång innan du trycker spaken i botten. Köp ett beg drev och byt. Enklast och billigast.

Håll örnkoll på tempmätaren och håll nere varven så kan den knalla på i många säsonger. Pruta hårt! Bjud 15-20! En "trasig" båt är svårsåld!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Vestfold chiptuning Stockholm
2 405 Inlägg
21 juli 2011
Som herrn innan sa så dreven e lätta o byta men motorn kan bli ett problem, de många båtar som har denna och nästan alla som sitter i båtarna är uppstäldda på att varva mer en dom klarar av, jag har bytit propp på min till högre steg och kör på ca 2800 - 3200 varv i min nordkap 17 går riktigt bra nu.

Men om du skottar motorn som sakt så får du leta bra mycket innan du får en ny motor. Allt för vanliga i båtar så dom flästa köps upp under vintern.

Skulle även pruta rätt hårt som han sa svårt att sälja en defekt båt ta nytta av det

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
21 juli 2011
Pruta hårt skulle jag säga.

B30 hör stort i en sådan båt, borde vara skite med förmodligen tre stombergförgasare och elände... Skulle ersätt med en nyrenoverad B20 med weber och elektronisk tändning eller helst en liten V6:a.

Drevet är skottsäkert nästan, så länge du inte åker vridstark diesel. Drev är i almänhet jättedyrt att laga så satsa på ett beggat att ersätta med... 250, 270 och 280 utan powertrim har samma sköld och 280 och 290 med powertrim har samma sköld.

Båtar med maskinproblem oavsett avsett art är skit kalla på begmarknaden så...

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Sök