Avgasvärden 960

pogyhogy
22 juli 2011 · 9 Inlägg

Har en volvo 960 -91 med B6304f motorn. Köpte bilen med hc värde på 140 men hål i katten så antog att de va strulet... Men nu efter byte och total tätning av hela avgassystemet så är HC't uppe i 290. Har bytt olja, förra ägaren har med all säkerhet bytt LMM.

Oljan i maskinen lucktar blandat bensin och aningen avgaser så jag börjar anta att nått i toppen har gett upp... Någon annan som haft liknande problem? Suttit o letat efter nya toppar på bla blocket men verkar som just dessa redan är sålda så jag tog 1+1 och fick slutsatsen att fler människor lär ha bytt toppar på dessa bilar? Någon som vet mera om detta så är jag ytterst tacksam! Är det helt enkelt ett vanligt fel på dem? motorn har snurrat i snart 30 000 mil.

Ingen lust att riva toppen bara för skoj skull så tänkte fråga er här först iaf!
Mvh
//Johan

pogyhogy
22 juli 2011 · 9 Inlägg

kan även tillägga att när jag köpte den va CO't kalasfint. nu varierar det lite fram och tillbaka och vid 2500 varv är det på 0.7 vilket inte är spec godtjänt... Kan det vara LMM som spökar iaf?

turboforssen Telge Drifting Team
22 juli 2011 · 5 398 Inlägg

har du hårdkört bilen ???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
pogyhogy
22 juli 2011 · 9 Inlägg

rätt så ordentligt. inte så de glöder men den har fått gå en bra bit innan. kör även med drygt 5% etanol i tanken

turboforssen Telge Drifting Team
22 juli 2011 · 5 398 Inlägg

pogyhogy skrev:
rätt så ordentligt. inte så de glöder men den har fått gå en bra bit innan. kör även med drygt 5% etanol i tanken

det är bra , dom ska köras ganska hårt med annars blir det dåliga värden (enligt volvo själva)smile
bytte till en ny katt ???  är du heltsäker på att det är tätt överallt ???
vet själv att det kan va svårt att få det tätt vid katten och efter grenrören
du har inga felkoder ???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
pogyhogy
22 juli 2011 · 9 Inlägg

Japp bytte till en 300 cells från feltema och de är galet tätt nu. innan precis vid bytet läckte det aningen vid flänsarna och precis vid katten men nu är det totalt tätt. stod några timmar igår och geggade med svets o pasta o bandage för att jag ville vara helt säker.
Men lukten i oljan gör mig jävligt orolig för ventiltätningar o liknande. va tror du?

turboforssen Telge Drifting Team
22 juli 2011 · 5 398 Inlägg

pogyhogy skrev:
Japp bytte till en 300 cells från feltema och de är galet tätt nu. innan precis vid bytet läckte det aningen vid flänsarna och precis vid katten men nu är det totalt tätt. stod några timmar igår och geggade med svets o pasta o bandage för att jag ville vara helt säker.
Men lukten i oljan gör mig jävligt orolig för ventiltätningar o liknande. va tror du?

det är rätt vanligt att det luktar bensin i olja på 960 om dom står ett tag eller om den körs mycket lungt.
men vad ligger alla andra värden på ???
etanol ska du inte ha i  om du vill ha ner hc
när du besiktar med den katten så måste du se till att den är riktigt varm typ ligga och gasa på lågväxel precis innan besiktningen och be besiktningsmannen gasa på ordentligt när han är ute och provkörsmile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Janneutanb
22 juli 2011 · 7 272 Inlägg

Katen jag hade till skylinen fick jag köra på väldigt hårt innan den ville rena som den skulle.

pogyhogy
25 juli 2011 · 9 Inlägg

Får bli till att försöka köra som en dåre länge innan den besiktigas. har en fråga till.... har fått dendär underbara felkoden på v-lådan när växellägesknapparna blinkar som ett disco och den växlar helt tokigt... Byte växellägesgivaren som alla säger och de vart bra i 10 minuter, sen samma fel igen. Sedan lödde jag ihop samtliga kontaktstycken till lådan där jag såg att 5 kablar va betydligt skadade. efter det funkade lådan kalas tills jag fick för mig att göra en kickdown. Då gick den hårt till 3ans växel då den bara plötsligt tappa kraft o la sig i nödläget igen.... så vart ligger felet igentligen? är det bara att byta låda eller? antar att någon mer än jag försöker lösa dehär o antagligen har lyckats på nått vis? Stort tack på förhand!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang