Köpråd , letar efter en motor som är lätt att trimma ( 4-500hk)

FatManCustoms grön aktivist
14 augusti 2011 · 846 Inlägg

För dom 5k så räcker det till ca 300 hk vilket var första steget:

"mm 9000 2,3 fulltrycksturbo motorer är hyfsad lätta att få tag i ( hoppas jag) och med 3 tums avgasystem, och sportfilter och lite pill i elektroniken så närmar man sig 300hk, lätt har jag för mig, "

Jag är väldigt säker på att han inte ska försöka trycka ur sig 500 hk på 5000 kronor wink.

För att komma upp i 500 hästar så behövs det inte många kronor.
Men för att BEHÅLLA 500 hästar så behövs det en bra summa pengar...
Fördelen med att köra saab/volvo motor är att man kan trimma sig så smått dit och när man är färdig med 300 hk och ska gå upp till 350 så byter du turbon (får ganska bra för en TD04-15t, alternativt att du bygger om den sjä'lv till en 19t), planar och portar en topp, letar tag på nya spridare (800cc spridare ligger på runt 3k utan att pressa priset) och trycker på en fullsize-intercooler (vilket ligger runt 2500 kronor).
För att traska vidare därifrån så behövs det desto mera... men jag antar att det är ett senare problem wink.

Senast redigerat av Confide (14 augusti 2011)

Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
offfroad Män med stil kör dieselbil
15 augusti 2011 · 595 Inlägg

jah denna 5k var första gissningen (jag vet att kostnaderna kommer öka exponentiellt , jag gissade några hundralappar till mitt första projekt , och har nu lagt ner ca 15-20 000 på den) 5K var gissningen för att få denna projektet att rulla, steg 3 trim med 3 tums avgas och sportfilter det bygger man på direkt ( lite biltema saker och ett par rundur till lokala skroten ) , sedan kan man när man bygger uppgradera sådant som går att göra "gratis" plana , porta, (har tillgång till skolans verksstad och dess maskiner, sedan lägger man ner lite egna pengar på portningsmaterjal ) byta enklare saker som ändo ska bytas typ kamkedja, sedan när pengarna kommer så börjar man tänka på turbo, vassare kamm osv

det jag var ute efter i denna tråden var en motor som man kan börja med billigt men har potential för mycket
( för det blir extra dyrt att trimma något och sedan komma på att det inte var värt det och börja om)

och varför är alla så negativa?, jag skrev i början att alla negativa kommentarer behöver ni inte ens skriva upp....
(det är mina pengar, och min tid som går till spillo ifall detta går åt H*****, varför bryr ni er?)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
15 augusti 2011 · 1 163 Inlägg

offfroad skrev:
jah denna 5k var första gissningen (jag vet att kostnaderna kommer öka exponentiellt , jag gissade några hundralappar till mitt första projekt , och har nu lagt ner ca 15-20 000 på den) 5K var gissningen för att få denna projektet att rulla, steg 3 trim med 3 tums avgas och sportfilter det bygger man på direkt ( lite biltema saker och ett par rundur till lokala skroten ) , sedan kan man när man bygger uppgradera sådant som går att göra "gratis" plana , porta, (har tillgång till skolans verksstad och dess maskiner, sedan lägger man ner lite egna pengar på portningsmaterjal ) byta enklare saker som ändo ska bytas typ kamkedja, sedan när pengarna kommer så börjar man tänka på turbo, vassare kamm osv

det jag var ute efter i denna tråden var en motor som man kan börja med billigt men har potential för mycket
( för det blir extra dyrt att trimma något och sedan komma på att det inte var värt det och börja om)

och varför är alla så negativa?, jag skrev i början att alla negativa kommentarer behöver ni inte ens skriva upp....
(det är mina pengar, och min tid som går till spillo ifall detta går åt H*****, varför bryr ni er?)

Du säger att du inte ens har körkort och snackar om 500hk..
Du har ingen aning om kostnader och dylikt och det kommer falla där direkt..
Även ifall man kan porta osv så räcker inte det.. utan det ska göras rätt också och utan erfarenhet så tror jag knappast att det blir så himla bra men det är ju bara en ren fördom men som sagt bara vad jag TROR..
Du hade som du skrev planer på att köpa en billig bil och en billig motor att trimma till steg 3 eller 500hk för nu har jag ingen aning vad dina planer är längre... hur hade du tänkt besiktiga detta eller hade du bara tänkt köra bana?
har du något annat än motorn inplanerad i budgeten?
Kan räkna upp en hel del saker som kommer att kosta dig multum direkt..
t ex växellådor, bakaxel/diffklump, styrsystem, turbo, grenrör, bromsar, väghållning.. jadu listan kan nog fortsätta resten av kvällen..
Och du frågar varför vi bryr oss.. det var då fan inte jag som gjorde tråden och vi är (iaf jag) mer här för att hjälpa än att stjälpa..

mvh Andy

~Andy~
T-ful
15 augusti 2011 · 23 Inlägg

Underbar tråd big_smile
Kanske en Dt vore bättre för din ekonomi?

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Volvox40
15 augusti 2011 · 777 Inlägg

T-ful skrev:
Underbar tråd big_smile
Kanske en Dt vore bättre för din ekonomi?

lollollol Underbar kommentar!!

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti
Volvo v70II "Silver Pearl" (2009)
Volvo 940 "Red Stealth" (1995)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
15 augusti 2011 · 1 163 Inlägg

Haha skön :-)

~Andy~
BOLIN_
15 augusti 2011 · 2 763 Inlägg

Inte för att vara dum eller så, men hur mycket trodde du ärligt talat att det skulle kosta att komma upp i 500hk? roll

Volvo - For Life
Zzoink
3 november 2011 · 1 229 Inlägg

jaa det vore spännande att höra hur mycket du tror att det ska kosta smile jag har lagt ut runt 3000 på min 940 och den har inte ens 200hk wink

Tvattekorg Likbärgare
3 november 2011 · 375 Inlägg

Cheva 350, Billig i inköp, Billig att trimma,

Men den är törstig och väger en del, Men ska du trimma en motor tycker jag att bränsleekonomin kan kvitta.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.
Oves_Bror
5 november 2011 · 456 Inlägg

Tvattekorg skrev:
Cheva 350, Billig i inköp, Billig att trimma,

Men den är törstig och väger en del, Men ska du trimma en motor tycker jag att bränsleekonomin kan kvitta.

Redan föreslagit det men blev dissad sad

growing old is mandatory growing up is optional
SportPilot Ubåtsingenjör
5 november 2011 · 7 234 Inlägg

som sagt ...billigast att trimma med bibehållen hållbarhet är nog en smallblock

usa bildelar i osby säljer en motor för 3000 kr har jag för mig.

vad ska motorn ligga i för bil ? men i och med att du inte har tid att jobba och då endast har ett studiebidrag på 1050 skulle det ta dig ca 10års sparande att få ihop en vettig maskin med tillhörande låda


du kanske ska börja med att ta körkort, köpa bil och sen utgå ifrån den bilen du har ? få in lite trafik vana är väl också ganska bra

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Tvattekorg Likbärgare
5 november 2011 · 375 Inlägg

CHEEVA skrev:
som sagt ...billigast att trimma med bibehållen hållbarhet är nog en smallblock

usa bildelar i osby säljer en motor för 3000 kr har jag för mig.

vad ska motorn ligga i för bil ? men i och med att du inte har tid att jobba och då endast har ett studiebidrag på 1050 skulle det ta dig ca 10års sparande att få ihop en vettig maskin med tillhörande låda


du kanske ska börja med att ta körkort, köpa bil och sen utgå ifrån den bilen du har ? få in lite trafik vana är väl också ganska bra

Aldrig att den juden bara tar 3000 spänn för en motor när han vill ha 2500 för en förgasare, Sen är killarna där inte roliga att ha att göra med heller.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.
offfroad Män med stil kör dieselbil
5 november 2011 · 595 Inlägg

jah saker och ting har ändrats, detta var tänkt som en projektarbete i skolan, men skolan var väldigt negativ om saken, (eller rättare sakt jag höll inte med skolans arbetsätt helt, mitt sätt "den passar, svetsa in skiten och den håller nog", skolans, " designa räkna hållbarheten, tänka på flera olika lösningar, cadda, fram en ritning låta den bli tillverkad testa, och använd..), och kompisarna som är i min grupp var inte så förtjusta i ideen heller..
så det blev inte av

projektens ide var att ta en GAMMAL SKITBil, och bygga om den ordentligt med flera hundra hästar under huven men nästan standard utseende

och det som jag kom fram i denna tråden var,
bilen som jag hade redan bestämd innan skulle vara en Lada, (för alla vet att det är en skitbil), sedan en saab 9000 motor + en opel låda, och någon volvo bakaxel, omsvetsad och sedan balanserad costum kardan,  hyfsad upphängning , diskret bur,
(anledningen för just saab motor, jag har grejjat med en liknande innan, den är måttligt billig att få upp till hyfsade hästar att börja med , OCH den har potential för 500hk, så istället för att behöva byta motorn under projektets gång så håller man ner kostnaden med att börja billigt och trimma upp SAMMA motor senare )

så parkerar man jämte Ica, och volvoraggare eller bmw kille skrattar åt dig, "circen skitbil", så kan man säga "500kr att min lada är snabbare, därifrån ,dit",

alltsa en riktig "sleeper"

men nu har jag lagt projektet på hyllan, kanske någon gång om några år så ska jag ta upp ideen igen då man har pengar , tid, vilja, för ännu mer

just nu så har jag min buggy, at grejja med, sedan fick jag körkort nyligen, och så köpte jag en BMW, som jag har som förstabil..(kommer upp på garaget så småning om)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
persson-89 allätare
5 november 2011 · 193 Inlägg

Andyy90 skrev:
Tycker det är helt awesome att snubben säger att den ska vara soppasnål när man kör normalt och vara pålitlig och billigt billigt.. sedan några inlägg senare så har han inte ens körkort?

skojar du med oss eller?

Den kommer dricka mycket
Det kommer kosta massor
Det kommer krångla massor.

Så nu till min fråga.. hur mycket hade du tänkt lägga ut?

Du får nog påpeka en gång till att det kommer kosta MASSOR..  jag har lagt ut över 40000 på trimm och har hamnat något över 300hk

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636
Nissan 200sx s13 "Japansk riskokare" (1989)
FatManCustoms grön aktivist
6 november 2011 · 846 Inlägg

Kör man en 9000 aero med huvudet så är den relativt snål, krånglar inte massor och kostar väldigt lite flis att få fart på.
Jag la ca 5500 kronor på min 9000 jag hade innan och tippar på att den låg en liten bit över 300 kusar, betydligt svårare om man börjar på något som inte är lika bra dimensionerat för den kraften från början wink.

Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
6 november 2011 · 3 585 Inlägg

Confide skrev:
Kör man en 9000 aero med huvudet så är den relativt snål, krånglar inte massor och kostar väldigt lite flis att få fart på.
Jag la ca 5500 kronor på min 9000 jag hade innan och tippar på att den låg en liten bit över 300 kusar, betydligt svårare om man börjar på något som inte är lika bra dimensionerat för den kraften från början wink.

Vem fan trimmar och kör med huvudet? Är ju som att baka en kaka och inte äta den.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
adnerhill
6 november 2011 · 58 Inlägg

En Rb26?

Audi A6 (2014)
Backstream
6 november 2011 · 168 Inlägg

offfroad skrev:
har en bygg-ide i baktanken och den kommer at innehålla en upptrimmad icke originalmotor, men jag behöver en motor då.
förljande krav :
    BILLIG!!!
    lätt att trimma upp
    billig att trimma upp
    lätt att få tag i
    klämma ut ca 4-500hk, (jag vet att, jag kanske siktar lite väl högt)
    turbo
    relativt bränslesnål, vid vanlig körning
    kan konverteras till etanol
    pålitlig

    (ska passa en 6vxl man låda, men det går väl att köpa adapters mellan olika motorer och lådor?)

funderar på någon bmw motor med kraftigare turbo
vad kan prislappen på en sådan motorpaket landa på?

En evo passar alla din kriterier, ok den är ju ingen sleeper men den fungerar med dom hästarna och du får så mkt mer än bara en stark motor. Det kanske ligger över din budget men du slipper förmodligen en massa problem som kan uppkomma jämfört med att bygga på nåt mindre anpassat objekt för den effekten.

FatManCustoms grön aktivist
6 november 2011 · 846 Inlägg

ToTTeN skrev:

Confide skrev:
Kör man en 9000 aero med huvudet så är den relativt snål, krånglar inte massor och kostar väldigt lite flis att få fart på.
Jag la ca 5500 kronor på min 9000 jag hade innan och tippar på att den låg en liten bit över 300 kusar, betydligt svårare om man börjar på något som inte är lika bra dimensionerat för den kraften från början wink.

Vem fan trimmar och kör med huvudet? Är ju som att baka en kaka och inte äta den.

När jag skriver "köra med huvudet" så menar jag inte pysa omkring i 30... skippa att köra på 1500 rpm och leva på vridet, det sparar mycket på motorn!

En kaka blir inte bättre bara för att du tar mer av en ingredient, eller hur?

Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
6 november 2011 · 3 585 Inlägg

Confide skrev:

ToTTeN skrev:

Confide skrev:
Kör man en 9000 aero med huvudet så är den relativt snål, krånglar inte massor och kostar väldigt lite flis att få fart på.
Jag la ca 5500 kronor på min 9000 jag hade innan och tippar på att den låg en liten bit över 300 kusar, betydligt svårare om man börjar på något som inte är lika bra dimensionerat för den kraften från början wink.

Vem fan trimmar och kör med huvudet? Är ju som att baka en kaka och inte äta den.

När jag skriver "köra med huvudet" så menar jag inte pysa omkring i 30... skippa att köra på 1500 rpm och leva på vridet, det sparar mycket på motorn!

En kaka blir inte bättre bara för att du tar mer av en ingredient, eller hur?

Äter du bara halva kakan??
Bättre att ta mer av en ingrediens än att skippa en eller hur?




Edit: Lite mycket snack om ätbara saker nu va? tongue

Senast redigerat av ToTTeN (6 november 2011)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang