3218
Sök

Ännu en tråd om råd till förstabilen

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
tja , jag vet att det finns massor av trådar om råd till förstabilen, men jag har lite annorlunda planer

söker en förstabil, och har planer att byta hela drivlinan i den
så jag behöver en bil som uppfyller följande krav:

BILLIG ( några tusenlappar, drivlinan behöver inte ens ingå )
hyfsad vanlig ( lätt att få tag i )
känd för att INTE rosta!!!
INGEN VOLVO!!! ( alldeles för vanligt och jag gillar inte dem)
( gör inget ifall den är framhjulsdriven , kommer i alla fall ändra så mycket i chassit , föredrar nästan framhjulsdriver för då blir den bara mer costum i slutet)
och då är frågan , om storlek, småbil är bra och lätta ( och med mina planer så lär den lyfta till slyt), men jag är en stor person... ( och vill helst att bilen ska rymma ca 4-5 pers , måste ha plats för brudarna som man raggar upp)
och det blir troligen en ljudanläggning bak med

tanken är att riva hela drivlinan från bilen, slänga in en 2,3T saab motor, en opel låda bakom den och någon bakaxel bak, och när man får råd så trimma motorn ORDENTLIGT( 400hk är inte så svårt att nå med dessa motorer)

just nu ligger iden på en äldre 4 dörrars golf ( men den är ju så liten...)
( vore roligt att få tag i en Lada Riva( karossen är byggd i tjockare plåt än en stritsvagn), men det finns ju inga io sverige, och det blir för mycket jobb att importera)

kommentarer som " det är ingen ide ", " du kommer aldrig att lyckas" , behåll det till er själva....

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

1 160 Inlägg
23 juli 2011
kul om du gjort nåt på en minivan toyota f eller nån äldre chrysler

VW frälst
242 Inlägg
23 juli 2011
Om jag inte minns fel så har de gamla skoda octavia skitbra rostskydd ( dem har för mkt galv för vid den tiden hade dem nyss lärt sig använda galvning ) dock är dem ganska stora och inget vidare snygga.

Kan dock vara ngt att fundera på/ söka lite i? smile

GL med bygget! hoppas få se den inom en snar framtid!

VW, om volket själv får wälja!

grön aktivist
846 Inlägg
23 juli 2011
Jag personligen skulle köra något helgalet, typ en 70-tals corolla eller liknande!
Där kan vi snacka buskärra!

Andra kandidater som jag kollade upp lite snabbt :

http://www.blocket.se/jamtland/Lada_210 … 15&w=3

http://www.blocket.se/uppsala/Opel_reko … 15&w=3

Akta sleeper-potentialen i Ladan!!!
Redan vid 170/200/225/240/260 hästar så hade det nog blivit roligt kan jag lova (första trimstegen för diverse 9000 turbosar wink ).
Ett annat tips är att gå igenom väghållningen i bilen, det behöver inte vara H&R's Coilover Cup-paket, men gärna lite fräschare än det som sitter på (typ Bilstein B14 eller dyligt).
Jag antar att du kommer göra egna fästen och sådant också, så det är ju bara att bygga på!
Som jag sagt tidigare, behöver du någon hjälp så är det bara att hojta till!

595 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
Confide skrev:
Jag personligen skulle köra något helgalet, typ en 70-tals corolla eller liknande!
Där kan vi snacka buskärra!

Andra kandidater som jag kollade upp lite snabbt :

http://www.blocket.se/jamtland/Lada_210 … 15&w=3

http://www.blocket.se/uppsala/Opel_reko … 15&w=3

Akta sleeper-potentialen i Ladan!!!
Redan vid 170/200/225/240/260 hästar så hade det nog blivit roligt kan jag lova (första trimstegen för diverse 9000 turbosar wink ).
Ett annat tips är att gå igenom väghållningen i bilen, det behöver inte vara H&R's Coilover Cup-paket, men gärna lite fräschare än det som sitter på (typ Bilstein B14 eller dyligt).
Jag antar att du kommer göra egna fästen och sådant också, så det är ju bara att bygga på!
Som jag sagt tidigare, behöver du någon hjälp så är det bara att hojta till!

jag tar all hjälp jag kan få
men det lär ju bli en ordentlig sleeper hur jag än gör, det kommer bli mycket racing mellan trafikljusen , , ska bli kul att dra en massa lokala volvoraggare
och jah chassit kommer ju bli ordentligt ombyggd, troligen eget golv, någon typ av bur( diskret men stark ) , och andra förstärkningar

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

grön aktivist
846 Inlägg
23 juli 2011
Har skickat över ett gäng pm till dig, du vet vad du ska göra med dom wink.

När det gäller båda dom kärrorna så blir det såklart förstärkning av karossen, finns ingen annan möjlighet att få det att fungera annars!
Frågan är bara hur lagligt det kommer bli, tror nog att det får bli så extremt så att det blir egenbyggt fordon av det hela wink.

595 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
Confide skrev:
Har skickat över ett gäng pm till dig, du vet vad du ska göra med dom wink.

När det gäller båda dom kärrorna så blir det såklart förstärkning av karossen, finns ingen annan möjlighet att få det att fungera annars!
Frågan är bara hur lagligt det kommer bli, tror nog att det får bli så extremt så att det blir egenbyggt fordon av det hela wink.

är mitt nyvarande fordon annorlunda?
men det blir väldigt hemmabygge av det hela och ifall jag har tur så komemr jag klara sfro besiktningen och sedan vanliga besiktningen och då, är ingen väg på jorden säker längre...

grön aktivist
846 Inlägg
23 juli 2011
Ditt nuvarande fordon har väl inte något mål om att fungera på gatan, det är en ganska stor skillnad!
Som sagt, 70/80 talare blir fina sleepers x).

Sök