Mysterium Saab 9-5 startvägrar

kattskalle
24 juli 2011 · 6 Inlägg

Min Saab 9-5 -99 slocknade strax efter avfart från gotlandsbåten. Bensinpumpen är nyligen bytt på verkstad. Då jag fick hem bilen testade jag med annan kasett, men ingen skilnad. Startmotorn går och det kommer fram bensin till spridarna. Böt också givaren för vevaxeln men samma problem återstår. Nu börjar jag bli desperat och undrar om det finns ett sätt att enkelt se ett ev fel. Diagnosinstrument saknar jag och det är en bit till närmsta verkstad. Alla har ju semester. Bor i Örsundsbro så är det någon i trakterna som tror sig kunna hjälpa så betalar jag förstås. Alla tips tas emot med ödmjukhet
bo

kattskalle
24 juli 2011 · 6 Inlägg

Finns det ingen som vågar sig på en gissning? Batteriet är helt friskt, jag har också kollat att reläerna klickar.
Kan det vara något med styrboxen? Bilen har gått som en klocka efter bensinpumpsbyte för 3 veckor sedan
Bo

bilfreak_89
24 juli 2011 · 169 Inlägg

Du har kollat att det kommer bensin fram men har du kollat att där e gnista?

//Jonas
Hyundai i40 (2012)
kattskalle
24 juli 2011 · 6 Inlägg

Ja där är jag lite okunnig. Vet inte hur man hanterar stiften i tändkasetten för att se gnistan

bilfreak_89
24 juli 2011 · 169 Inlägg

ta av den sätt i ett tändstift å ngn stans på toppen går bra) så får en annan sitta i bilen å "starta"

//Jonas
Hyundai i40 (2012)
kattskalle
24 juli 2011 · 6 Inlägg

tack för tips. Men har för mig att Saab varnar för att snurra motorn med avtagen kassett. Det kanske upphävs om man sätter i ett stift?

bilfreak_89
24 juli 2011 · 169 Inlägg

de e bara ett varv eller 2 man kör runt, har testat det ngn gång har inte tagit ngn skada. men kan ju inte garantera ngt men vet inte vfr det skulle hända ngt

//Jonas
Hyundai i40 (2012)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
25 juli 2011 · 1 594 Inlägg

kattskalle skrev:
tack för tips. Men har för mig att Saab varnar för att snurra motorn med avtagen kassett. Det kanske upphävs om man sätter i ett stift?

Rätt! man ska INTE köra tändkasetten utan stift kasseterna är tillräckligt sköra ändå. Ska du nödvändigtvis prova så ur med alla stift och jacka i allihop i tändkasetten och se till att alla har jord när du kör runt starten.

Senast redigerat av hotrodder (25 juli 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
moffegrev
26 juli 2011 · 228 Inlägg

kolla så att inte bräsle slangen har hoppat av från bensin pumpen..det är lät hänt vid byte utav den. och flrhoppnings vis kostnadsfritt att laga..

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
Saab 9-5 "aero" (2001)
sverkera
26 juli 2011 · 564 Inlägg

Det är väl OBD-II port på dem så det kan vara väl värt att skaffa en adapter och se om den ger någon felkod istället för att jobba på måfå.

kattskalle
26 juli 2011 · 6 Inlägg

Har hämtat en ny hink och ska stoppa ner den. Eftersom pumpen låter men inget kommer fram till spridararmens ventil borde det vara pumpen som är för klen. Kan också intyga att slangen lätt hoppar av då man kniksar med monteringen.
Vad menar du med adapter? Har ingen möjlighet att få hit någon med diagnosinstrument, tyvärr

kattskalle
26 juli 2011 · 6 Inlägg

Stoppade in en ny hink från Bildemo och den startade på första. Så mycket krångel bara för att en blåsare till bilmek tyckte att jag såg ut som en idiot och lättlurad.
totalsumma inkl bärgning ca 5000:-

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang