3303
Sök

Mitsubishi Carisma 99a - Motorn tappar energi

76 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
Kom precis hem efter har varit i stan. Detta problem har hänt nu 2 gånger. Jag körde på motor vägen. Plötsligt tappar motorn kraft och jag måste gasa mer. Men kommer inte över 90 km/h fastän jag har full gas. Motor symbolen lyser. Jag lyckades köra hem genom att gasa extremt mycket.

Första gången när detta hände så blev jag rädd och stängde av motorn. Men den ville ej starta igen efteråt. Motorn snurade men kom ej igång. Min morfar kom och bogserade bilen. Jag testade att starta bilen samtidigt som han drog min bil. Bilen startade perfekt. Vi hittade en massa vit skit runt kabeln på batteriet. Ränsade den och har kört bra sen dess. Detta hände då förra veckan.

Tydligen så är det inte batteriet. Min pappa misstänker att det är lambasoden eller hur de stavas.

Hur gör jag nu? Största irritationen är att ingen mekaniker har tid för en.

Vad kan problemet vara? Någon jag eller min pappa som har liten erfarenhet med bilar.

Snälla, hjälp mig.

76 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
Va precis ute och testade att starta bilen. Nu går den bra igen. Vad är det som händer?

735 Inlägg
24 juli 2011
GDI? Igensotat gasspjäll isåfall om jag får gissa.. Och därför kan ibland inte spjället öppna sig tillräckligt vilket gör att motorn stryper sig själv.. Det är stora problem med den motorn. Googla och läs.. 

Prova att koppla ifrån minuspolen för att nolla datorn. Skruva under tiden bort spjället och gör rent med elektronikrengöring. Var beredd på en HEL DEL sot. Skruva tillbaka. Se till att AC och kupefläkt är avstängd. Sen gör du en grundinställning av gasspjället genom att starta motorn och låta den gå på tomgång i 10 minuter. Stäng av och starta igen.

Hela insuget ser lika ut men skit i det för tillfället sad Får du bilen att gå bra.. SÄLJ.

Eller blästra insuget och få tillbaka problemet inom 5000 mil.
Senast redigerat av tobee (24 juli 2011)

735 Inlägg
24 juli 2011
Förresten, om du nu har GDI och bestämmer dig för att ha kvar bilen. Du bör inte köra på 95 oktan eftersom den numera innehåller 10% etanol.
Kör 98 eller V-power.

Detta är enligt rekomendationerna på motorn.

Varva bilen till varvstoppet minst ett par gånger per vecka. Eller håll motorn några minuter på 4-5000 rpm.

Det mår den bara bra över och du får bort lite sot samt håller bilen fri från ny sot..

76 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
tobee skrev:
GDI? Igensotat gasspjäll isåfall om jag får gissa.. Och därför kan ibland inte spjället öppna sig tillräckligt vilket gör att motorn stryper sig själv.. Det är stora problem med den motorn. Googla och läs.. 

Prova att koppla ifrån minuspolen för att nolla datorn. Skruva under tiden bort spjället och gör rent med elektronikrengöring. Var beredd på en HEL DEL sot. Skruva tillbaka. Se till att AC och kupefläkt är avstängd. Sen gör du en grundinställning av gasspjället genom att starta motorn och låta den gå på tomgång i 10 minuter. Stäng av och starta igen.

Hela insuget ser lika ut men skit i det för tillfället sad Får du bilen att gå bra.. SÄLJ.

Eller blästra insuget och få tillbaka problemet inom 5000 mil.

Köpte bilen för 6 månader sedan. Motorn ska vara rensad från Sot. Kan den Redan vara full med sot?

Den är en 1.8 GDI
Senast redigerat av Frantz3n (24 juli 2011)

735 Inlägg
24 juli 2011
Frantz3n skrev:
Köpte bilen för 6 månader sedan. Motorn ska vara rensad från Sot. Kan den Redan vara full med sot?

Den är en 1.8 GDI

Ja frågan är när den är rensad och hur den körts. Är den snålkörd sotar de igen ganska fort. Lossa bälgen på gasspjället och titta efter vettja.

681 Inlägg
24 juli 2011
Jag har oxå Gdi motorn fast 2.4, och man får rengöra spjällhuset då och då.¨

Är det inte det som e felet så läter det som ett bränsleprobelm

76 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
tobee skrev:
Frantz3n skrev:

Den är en 1.8 GDI

Ja frågan är när den är rensad och hur den körts. Är den snålkörd sotar de igen ganska fort. Lossa bälgen på gasspjället och titta efter vettja.

Jag ringde Mitsubishi idag. De ska titta på bilen. Hände samma sak idag igen efter jag körde hem från jobb. Det är säkert gasspjället som behöver bytas och den va inte billig. Mellan 5-6000:-.

341 Inlägg
25 juli 2011
brukar ju kunna vara lite strul med högtryckspumpen också med åren när det kommer in lite skit från t.ex. sönderrostat påfyllningsrör

735 Inlägg
26 juli 2011
Frantz3n skrev:
Jag ringde Mitsubishi idag. De ska titta på bilen. Hände samma sak idag igen efter jag körde hem från jobb. Det är säkert gasspjället som behöver bytas och den va inte billig. Mellan 5-6000:-.

Du får alltså 4-5 spjäll på skroten för de pengarna wink
http://www.laga.se/resultat.aspx?sidind … amp;sort=1

341 Inlägg
26 juli 2011
finns ju att beställa från a-tech också, renoverade och fungerar hur fint som helst

76 Inlägg
26 juli 2011
Trådstartare
Fick hem min bil idag från Mitsubishi. Det var Sot i ventilerna.

Sen så ska man Inte använda 95 bensin. Utan 98 fick jag reda på.
Senast redigerat av Frantz3n (1 augusti 2011)

76 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
Frantz3n skrev:
Fick hem min bil idag från Mitsubishi. Det var Sot i ventilerna.

Sen så ska man Inte använda 95 bensin. Utan 98 fick jag reda på.

Nehepp, det hjälpte tydligen inte. Samma problem igen vid motorvägen. Lämnat in den Igen.

Sök