Volvo 760 T5 (vevhusventilation)

V_Racing
26 juli 2011 · 935 Inlägg

Hejsan har en fråga angående hur man ska göra med vevhusventilationen.

Sitter ju 2st rör på vevhusboxen. En slang går upp till toppen och den andra antar jag att den ska gå till insugsröret till turbon?
(har öppet vevhusfilter nu istället) Men den trycker ut olja när motorn får jobba lite;) Igenom vevhusfiltret.
Hur löser man detta på bästa sätt?
Sätter man slang till insugsröret till turbon så suger den ju olja in i turbon istället?

Ska man ska köra med catch tank? Hur koppar man det isf?
?En slang till toppen. Och en till 1.a anslutning på catchtank och sen 2.a anslutning retur ner i oljetråg?
( och öppet filter uppe på catch-tank) ?????

Hur har ni gjort som kör med T5:a? Uppskattar alla förslag..

MVh..

torpis Forummoderator
26 juli 2011 · 10 576 Inlägg

V_Racing skrev:
Sätter man slang till insugsröret till turbon så suger den ju olja in i turbon istället?

MVh..

Jepp exakt så!  gamla T4 och T5 får ovala cylindrar och har kolvringar som inte tätat 100, så det blir en del vevhus tryck.  Smidda kolvar och borrat block löser problemen ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
V_Racing
27 juli 2011 · 935 Inlägg

torpis skrev:

V_Racing skrev:
Sätter man slang till insugsröret till turbon så suger den ju olja in i turbon istället?

MVh..

Jepp exakt så!  gamla T4 och T5 får ovala cylindrar och har kolvringar som inte tätat 100, så det blir en del vevhus tryck.  Smidda kolvar och borrat block löser problemen ;-)

Men hur löser man det annars ? catchtank? förklar hur jag ska koppla smile

Mack Forum- och sitemoderator
27 juli 2011 · 26 175 Inlägg

V_Racing skrev:

torpis skrev:

V_Racing skrev:
Sätter man slang till insugsröret till turbon så suger den ju olja in i turbon istället?

MVh..

Jepp exakt så!  gamla T4 och T5 får ovala cylindrar och har kolvringar som inte tätat 100, så det blir en del vevhus tryck.  Smidda kolvar och borrat block löser problemen ;-)

Men hur löser man det annars ? catchtank? förklar hur jag ska koppla smile

Ska man inte göra såsom du skrev då?

"En slang till toppen. Och en till 1.a anslutning på catchtank och sen 2.a anslutning retur ner i oljetråg?
( och öppet filter uppe på catch-tank)
"

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
torpis Forummoderator
27 juli 2011 · 10 576 Inlägg

AirOne skrev:

V_Racing skrev:

torpis skrev:

Jepp exakt så!  gamla T4 och T5 får ovala cylindrar och har kolvringar som inte tätat 100, så det blir en del vevhus tryck.  Smidda kolvar och borrat block löser problemen ;-)

Men hur löser man det annars ? catchtank? förklar hur jag ska koppla smile

Ska man inte göra såsom du skrev då?

"En slang till toppen. Och en till 1.a anslutning på catchtank och sen 2.a anslutning retur ner i oljetråg?
( och öppet filter uppe på catch-tank)
"

Jo exakt så (som sagt)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
V_Racing
27 juli 2011 · 935 Inlägg

AirOne skrev:

V_Racing skrev:

torpis skrev:

Jepp exakt så!  gamla T4 och T5 får ovala cylindrar och har kolvringar som inte tätat 100, så det blir en del vevhus tryck.  Smidda kolvar och borrat block löser problemen ;-)

Men hur löser man det annars ? catchtank? förklar hur jag ska koppla smile

Ska man inte göra såsom du skrev då?

"En slang till toppen. Och en till 1.a anslutning på catchtank och sen 2.a anslutning retur ner i oljetråg?
( och öppet filter uppe på catch-tank)
"

Hade en tanke på om man kunde göra så och ville höra andras åsikter om detta smile
På dom Catch-tankar jag hittat så sitter båda anslutningar längst upp brevid varandra sedan uppepå sitter vevhus filter. Men om jag nu ska köra retur ner till tråget? Ska man inte ha en catch-tank med en ingående anslutning högst upp och en retur anslutning längst ner på tanken? och filter uppepå?

Känns ju onödigt att hela tanken ska fyllas med olja innan den rinner tillbaka ner till tråget?
Eller har jag fel ? tongue

Alla svar är välkomna smile

torpis Forummoderator
27 juli 2011 · 10 576 Inlägg

V_Racing skrev:
På dom Catch-tankar jag hittat så sitter båda anslutningar längst upp brevid varandra sedan uppepå sitter vevhus filter. Men om jag nu ska köra retur ner till tråget? Ska man inte ha en catch-tank med en ingående anslutning högst upp och en retur anslutning längst ner på tanken? och filter uppepå?

Känns ju onödigt att hela tanken ska fyllas med olja innan den rinner tillbaka ner till tråget?
Eller har jag fel ? tongue

Alla svar är välkomna smile

De catchtankar som säljs är felkonstruerade.  Du vill ha en liten ingång och en STOR utgång, gärna med cyklonverkan så oljan stannar och gaserna far vidare.

här exempelvis med två mindre ingångar och en stor utgång. Jag sätter också snurr på gaserna så den tunga oljan åker ut av centripitalkraften och fastnar på behållarens väggar för att sedan rinna ner och tillbaka till tråget.  Varför eftermarknadscatchtankarna inte ser ut så är en gåta!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/577695_zr445h.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
27 juli 2011 · 10 576 Inlägg

Innuti en original volvoburk... den är faktiskt nästan rätt, fast jag förstår inte varför de inte går vidare med stor anslutning :-)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/577110_bevbt8.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
V_Racing
27 juli 2011 · 935 Inlägg

ok då blir det att svetsa ihop en egen tank smile Stort tack för svar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang