Vilket borr / slag är att föredra av dessa två alternativ?

MiWi
27 juli 2011 · 442 Inlägg

Hej!

Håller på att samla delar inför vinterns motorprojekt.

Motorn är ett 8v-block från VAG som ska placeras i en Mk2 Golf.


Idag har jag 81 x 77,4mm vilket ger 1594cc. Varvglad karaktär i maskinen. I samband med våra diskussioner om vettiga lösningar, så har jag funderat på följande lösningar:

81mm x 92,8mm (2-litersvev med standardkolvar) vilket ger 1911cc. Känns dock som att karaktären blir dum då slaget är såpass mycket större än borrningen.

81mm x 86,4 mm (Standardkolvar med 1800-vev) vilket ger 1781cc. Mindre volym, men relativt jämnt förhållande mellan borr/slag.

Vilket utav dessa två alternativ, är att föredra? Inte bara gällande volym, utan även sett till en HELhet?

Senast redigerat av MiWi (27 juli 2011)

RD_87 Skrotsamlare
29 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Det beror ju lite på vad du värdesätter? En långslagig motor har ju bättre bottenvrid i allmänhet, så ska du dra husvagn, banåka, bruksbil, rallybil? Det beror ju precis på vad du själv vill ha.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
MiWi
29 juli 2011 · 442 Inlägg

RD_87 skrev:
Det beror ju lite på vad du värdesätter? En långslagig motor har ju bättre bottenvrid i allmänhet, så ska du dra husvagn, banåka, bruksbil, rallybil? Det beror ju precis på vad du själv vill ha.

Kommer vara gatbil, användas sommartid och vara besiktningsbar.

Varken race eller släpdragare med andra ord, utan roligare hobbybil.

Toppen är klar, är 40mm insug- / 33mm avgasventiler. Kamaxeln är 276-graders, spec nedan:

http://www.pipercams.co.uk/pipercams/ww ... =GTIBP285H


Med 2-litersvev använder jag mig av 136mm-stakar med G60-kolvar, med 1800-vev blir det 144mm-stakar samt standard 8v-kolvar.

RD_87 Skrotsamlare
29 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Jag är ju av den uppfattningen att större (nästan) alltid är bättre. Men motorer med större slag än borr blir ju gärna lite sega & lågvarviga i karaktären så att ha den kammen ihop med en så långslagig motor tror jag inte på.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
AndreasPlars
30 juli 2011 · 1 062 Inlägg

1781cc veven med en lämplig borrning?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
MiWi
30 juli 2011 · 442 Inlägg

AndreasPlars skrev:
1781cc veven med en lämplig borrning?

M.V.H.

Finns tyvärr inte så mycket att hämta gällande borrning. Man kan använda 82,5mm-kolvar (finns lågblock med 82,5mm-borr) men då är det inte mycket cylinderväggar kvar.

1848cc skulle det alternativet ge (om jag nu minns rätt).

kolvas
5 september 2011 · 4 001 Inlägg

Nu är jag inte så jättehemma på Golf men i rally så brukar dom väl använda 1800-motorn med crossflowtopp, dom brukar varva fint, och dom som inte åker med crossflowtoppen brukar åka med 2-liters motorn (man får inte ha crossflow på 2-liters) och dom går riktigt bra dom motorerna också

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang