Andromeda skrev:
M7an skrev:
Regummerade dubbfria på Michelin-stommar som köpes på G-sons gummi i Finspång är det enda vinterdäck som är något att ha enligt mig.
Någon skrev tidigare i tråden att dubbfria blir sämre ju mer de slits, menar denne att dubbade inte har denna egenskapen?
Klart dubbade blir sämre när de slits, men jag har i alla fall dubb kvar ett par tre säsonger.

Det jag menade är att många däcktester kommit fram till att ett dubbfritt däck som bara tappat ett par mm på mönstret är rejält dåligt.
Precis det jag ville åt, en motivering
Nu vet jag inte hur just ni bor och vilket underlag ni mest kör på. Men jag menar att de flesta som kör dubbat gör det av precis fel anledning. De är människor som bor på ställen där vägar saltas, plogas och grusas ofta och väl. De bor nära stora städer 0-10 mil, där den större delen av färdvägen till och från arbete är väl underhållen. Och att de väljer vinterdäck med dubb eftersom de stannar fortare vid ishalka.
Och denna ishalka, hur ofta inträffar det? De få gånger så kan man ju annars ta det lugnt, men alla ska ju ha så bråttom jämt..
Där jag bor är det väldigt sällan ishalka, vägarna är hårt trafikerade och isen försvinner väldigt fort. Skulle det mot förmodan vara is när jag åker så anpassar jag hastighet samt avstånd enligt förutsättningarna.
Varje gång jag ger mig iväg när det är risk för halka eller det är vinterväglag så brukar jag testa lite smått hur halt det är genom att bromsa, väja och gasa för att få en indikation om vad som väntar på vägarna.
Jag tror att många människor invaggas i en falsk trygghet med sina nya fina vinterdäck och tror att de har fäste som på sommaren eftersom de har årets "Bäst i test"-däck med 7-kantig dubb med extra allt.
Jag tycker att det är synd att så många åker med dubbat som sliter på fina vägar bara för att kunna stanna snabbt vid ishalka, när den bästa lösningen är att anpassa hastigheten till väglaget.