5229
Sök

Tips på vinterdäck?? :P

1 062 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
tjo

tänkte vara ute i väldigt god tid i år med köpandet av sådana tongue

bilen kommer sladdas en hel del på snöiga grusvägar och sjö ibland big_smile

så tips på bra vinterdäck som håller tas tacksamt emot tongue big_smile vill inte att dem ska vara slut efter en runda i skogen lr på sjön -.-

mvh

Team Björkeryd

Med lem
1 127 Inlägg
28 juli 2011
Ska du sladda så köp friktionsdäck, på sjön kör man inget annat än riktiga rallydäck. wink

Klarat mig utan dubbdäck än så länge, dubbdäcken brukar bli dubbfria de med så ingen idé och handla det när man är gasglad. tongue

1 062 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
Ingen mer?

Team Björkeryd

6 733 Inlägg
31 juli 2011
Nokian Hakkapeliitta

De/Dem

Evildan
31 juli 2011
Finns inte ett dubbdäck ute i handeln som efter en rejäl runda på sjön eller i skogen kommer att ha dubb kvar.
Köp dubbfria eftersom du ändå ska döda dom smile
Good Year Ultra Grip ICE
Gislaved
Nokia
Fulda (faktiskt)
Dessa märken åkte jag på den senaste vintern (TAXIbilar) och tycker samtliga fungerat prima, GOOD YEAR var faktiskt skitvassa.

1 062 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
Tackar blir dubbfritt då smile ska kolla upp det smile blir ju en uppsättning isdäck med tongue

Team Björkeryd

1 062 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
Det enda jag e liite fundersam över e hur greppet på framdäcken kommer bli tongue

Team Björkeryd

Rumpmas
3 860 Inlägg
31 juli 2011
Vist ordspråk: "Gör ingenting idag som du kan skjuta upp tills imorgon" wink

Har du haft dubbfritt någon gång förut? Jag tycker att det var en jäkla skillnad i väggrepp att köra dubbfritt, och då menar jag inte åt det positiva hållet. Då hade jag ändå dyra, bra renommerade dubbfria. Svårt att komma ur korsningar, väldigt nervöst beteende i rondeller fastän man puttrade på tomgången på tvåan, myyyyycket längre bromssträcka i ishala korsningar än med dubb. Men jag höll mig på vägen hela vintern i alla fall. Men det var så äckligt att köra dubbfritt, så nu är det dubbdäck som gäller.

Tystare är det dock utan dubb, det är ju en fördel.

Nu framgår det inte om du bor inne i stan i Karlskrona, men bor du ute på landet eller ofta har ärende ute på landet på dåligt sandade vägar skulle jag inte ens fundera, då skulle det bli dubbdäck direkt.
Senast redigerat av Andromeda (31 juli 2011)

1 062 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
Bor ute på landet. Men kanske ska ha dubb fram å friktion bak ? Så kan man styra lite å bromsa tongue

Team Björkeryd

1 679 Inlägg
31 juli 2011
om man har framhjulsdrivet och automat?
känns som dubbdäck blir bättre då?
körde förra året med dubbfritt på 740in, var väldigt skönt att inga större problem med dom förutom då det var extremt isigt på vissa ställen tongue

Evildan
31 juli 2011
wildboy_87_ skrev:
Bor ute på landet. Men kanske ska ha dubb fram å friktion bak ? Så kan man styra lite å bromsa tongue

tyvärr, det får du inte ha.
jag rekommenderade dubbfritt enbart av den orsaken att du ska dräpa dom med lek.

Evildan
31 juli 2011
Andromeda skrev:

Har du haft dubbfritt någon gång förut? Jag tycker att det var en jäkla skillnad i väggrepp att köra dubbfritt, och då menar jag inte åt det positiva hållet. Då hade jag ändå dyra, bra renommerade dubbfria. Svårt att komma ur korsningar, väldigt nervöst beteende i rondeller fastän man puttrade på tomgången på tvåan, myyyyycket längre bromssträcka i ishala korsningar än med dubb. Men jag höll mig på vägen hela vintern i alla fall. Men det var så äckligt att köra dubbfritt, så nu är det dubbdäck som gäller.

Nu framgår det inte om du bor inne i stan i Karlskrona, men bor du ute på landet eller ofta har ärende ute på landet på dåligt sandade vägar skulle jag inte ens fundera, då skulle det bli dubbdäck direkt.

han ska ju döda däcken med lek, dubbade däck kommer väldigt snart bli "miljödubbade" dvs däcken ligger i miljön.
därav min rek att åka dubbfritt då dom är konstruerade att greppa utan dubb smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
31 juli 2011
Evildan skrev:
Andromeda skrev:

han ska ju döda däcken med lek, dubbade däck kommer väldigt snart bli "miljödubbade" dvs däcken ligger i miljön.
därav min rek att åka dubbfritt då dom är konstruerade att greppa utan dubb smile

Jo, men dessvärre greppar ju inte dubbfritt något vidare på isunderlag, speciellt inte jämfört med dubbdäck smile
Dubbfria greppar ju dessutom  betydligt sämre vartefter de slits, och slitas kommer de ju att göra fort vad det verkar.

oo=00=oo
374 Inlägg
31 juli 2011
Regummerade dubbfria på Michelin-stommar som köpes på G-sons gummi i Finspång är det enda vinterdäck som är något att ha enligt mig.

Någon skrev tidigare i tråden att dubbfria blir sämre ju mer de slits, menar denne att dubbade inte har denna egenskapen?

Freude am fahren!

Rumpmas
3 860 Inlägg
31 juli 2011
M7an skrev:
Regummerade dubbfria på Michelin-stommar som köpes på G-sons gummi i Finspång är det enda vinterdäck som är något att ha enligt mig.

Någon skrev tidigare i tråden att dubbfria blir sämre ju mer de slits, menar denne att dubbade inte har denna egenskapen?

Klart dubbade blir sämre när de slits, men jag har i alla fall dubb kvar ett par tre säsonger. smile

Det jag menade är att många däcktester kommit fram till att ett dubbfritt däck som bara tappat ett par mm på mönstret är rejält dåligt.
Senast redigerat av Andromeda (31 juli 2011)

huh?
10 427 Inlägg
31 juli 2011
Om du vill komma undan relativt billigt så säljer väl de flesta däckfirmorna fortfarande ut Gislaved NordFrost 5 för lite lägre priser för att de är tillverkade 2008. De var ju ett av de bättre däcken senaste 5 åren, men verkar inte som att det tillverkas längre.

Kostar kanske 400kr/mindre per däck än de "bästa" dubbdäcken (testerna 2010) Nokian Hakkapeliitta 7 och Continental IceContact. Men då har de legat i 3 år också..

M7an, kan flika in att dubbdäck har (relativt) hårdare gummiblandning än friktionsdäck och därför håller de längre. Men däremot så tar ju dubbarna slut istället wink

557 Inlägg
31 juli 2011
Jag kör med Kumho däck, de är som dubbfria i mönstret men de sitter dubb i. Dubbarna sitter en bit in i däcket och detta gör att dubbarna trycks in när man kör på asfallt.

Så dom däcken går hur tyst som helst, mycket tystare än mina sommardäck.

Kommer inte ihåg vad dom heter mera än Kumho.

oo=00=oo
374 Inlägg
31 juli 2011
Andromeda skrev:
M7an skrev:

Klart dubbade blir sämre när de slits, men jag har i alla fall dubb kvar ett par tre säsonger. smile

Det jag menade är att många däcktester kommit fram till att ett dubbfritt däck som bara tappat ett par mm på mönstret är rejält dåligt.

Precis det jag ville åt, en motivering smile 

Nu vet jag inte hur just ni bor och vilket underlag ni mest kör på. Men jag menar att de flesta som kör dubbat gör det av precis fel anledning. De är människor som bor på ställen där vägar saltas, plogas och grusas ofta och väl. De bor nära stora städer 0-10 mil, där den större delen av färdvägen till och från arbete är väl underhållen. Och att de väljer vinterdäck med dubb eftersom de stannar fortare vid ishalka.
Och denna ishalka, hur ofta inträffar det? De få gånger så kan man ju annars ta det lugnt, men alla ska ju ha så bråttom jämt..

Där jag bor är det väldigt sällan ishalka, vägarna är hårt trafikerade och isen försvinner väldigt fort. Skulle det mot förmodan vara is när jag åker så anpassar jag hastighet samt avstånd enligt förutsättningarna.
Varje gång jag ger mig iväg när det är risk för halka eller det är vinterväglag så brukar jag testa lite smått hur halt det är genom att bromsa, väja och gasa för att få en indikation om vad som väntar på vägarna.
Jag tror att många människor invaggas i en falsk trygghet med sina nya fina vinterdäck och tror att de har fäste som på sommaren eftersom de har årets "Bäst i test"-däck med 7-kantig dubb med extra allt.

Jag tycker att det är synd att så många åker med dubbat som sliter på fina vägar bara för att kunna stanna snabbt vid ishalka, när den bästa lösningen är att anpassa hastigheten till väglaget.

Freude am fahren!

oo=00=oo
374 Inlägg
31 juli 2011
steifan skrev:
kan flika in att dubbdäck har (relativt) hårdare gummiblandning än friktionsdäck och därför håller de längre. Men däremot så tar ju dubbarna slut istället wink

Jo visst är det så, men det är så marginell skillnad vid normal lugn körstil.
Dessutom så blir kostnaden per mil ungefär densamma till följd av (i genomsnitt) lägre inköpspris.
Jo visst är det så wink  Och då kan man ju undra vad man ska ha däcken till smile

Freude am fahren!

Rumpmas
3 860 Inlägg
31 juli 2011
M7an skrev:
Andromeda skrev:
M7an skrev:

Precis det jag ville åt, en motivering smile 

Nu vet jag inte hur just ni bor och vilket underlag ni mest kör på. Men jag menar att de flesta som kör dubbat gör det av precis fel anledning. De är människor som bor på ställen där vägar saltas, plogas och grusas ofta och väl. De bor nära stora städer 0-10 mil, där den större delen av färdvägen till och från arbete är väl underhållen. Och att de väljer vinterdäck med dubb eftersom de stannar fortare vid ishalka.
Och denna ishalka, hur ofta inträffar det? De få gånger så kan man ju annars ta det lugnt, men alla ska ju ha så bråttom jämt..

Där jag bor är det väldigt sällan ishalka, vägarna är hårt trafikerade och isen försvinner väldigt fort. Skulle det mot förmodan vara is när jag åker så anpassar jag hastighet samt avstånd enligt förutsättningarna.
Varje gång jag ger mig iväg när det är risk för halka eller det är vinterväglag så brukar jag testa lite smått hur halt det är genom att bromsa, väja och gasa för att få en indikation om vad som väntar på vägarna.
Jag tror att många människor invaggas i en falsk trygghet med sina nya fina vinterdäck och tror att de har fäste som på sommaren eftersom de har årets "Bäst i test"-däck med 7-kantig dubb med extra allt.

Jag tycker att det är synd att så många åker med dubbat som sliter på fina vägar bara för att kunna stanna snabbt vid ishalka, när den bästa lösningen är att anpassa hastigheten till väglaget.

Jo tack, saltade vägar äter dubb. Men det är just i tätorter jag haft mest nytta av dom när jag ska stanna i korsningar och komma iväg från dessa. Långt ifrån alla vägar i stan saltas, och de som inte saltas packas ihop till tjock polerad is innan de hinner plogas. Undersökningar visar ju att en viss procent måste åka dubb för att dubbfria öht ska få fäste. Att jag sedan inte kan hälsa på mina föräldrar utan dubb om jag inte parkerar nere på byvägen är en annan sak.

Däcken är bland den viktigaste säkerhetsdetaljen man har på vintern, och den tänker jag aldrig mer kompromissa med. Kommer det underkylt regn bar en gång kommer jag att vara glad att jag hade dubb då. Det kan vara skillnaden mellan att fronta en lastbil i en svag kurva och att knappt märka att det är halt förrän man slår omkull på parkeringen när man kommer fram...

Sök