Styra fläktar via stereons remot genom ett relä.?

dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
15 augusti 2006 · 2 933 Inlägg

Hej.!
Som rubriken lyder, går det att styra fläktar kopplade via stereons remot genom ett relä för att orka mata dem utan problem.?
Hörde en gång att det kan bli bakströmmar m.m. och förståra stereon!?
Frågade detta för ett halvår sen men fick inget bra svar så nu frågar jag igen om det är nåt man behöver oroa sig för.?

Kopplade ihop baslådan och köret idag och drog igång utan att släktarna rörde sig..

Hade tänkt koppla in relä imorgon så jag vill väldigt gärna ha ett SNABBT svar!! smile

Mvh Dj Aggwa

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
Martin 9-3 Fisketokig
16 augusti 2006 · 2 997 Inlägg

Jag fattar inte riktigt.

Ska du ha fläktar till kylning av slutsteget så är det väl bara koppla direkt på remotekablen + jord? Vanliga fläktar 80 / 120 mm drar så lite så det borde gå rakt av...

Edit: Ska du ha några fläktar och inte vill använda sig av remoten så ta från tändningen/ciggtändaren så startar fläktarna med bilen, nackdel är väl om du inte har stereon på att fläktarna går iaf men du slipper relän och misstänker att du spelar med stereon rätt ofta smile

Annars skulle jag sätta på tändningen men med tempsensor som startar när det behövs och inte relä...

Senast redigerat av Martin 9-3 (16 augusti 2006)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
16 augusti 2006 · 2 933 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Jag fattar inte riktigt.

Ska du ha fläktar till kylning av slutsteget så är det väl bara koppla direkt på remotekablen? Vanliga fläktar 80 / 120 mm drar så lite så det borde gå rakt av...

Ja jag hade tänkt de skulle gå på samma gång som stegen.. men de va inte ett liv när jag slog igång stereon.. så då mätte jag och kom fam till att de va 9 volt.. så då e de inte så konstigt.. inte heller när de sitter dioder i fläktarna, så då måste de väl upp till en viss volt innan de drar igång.?

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
Herr_Talladega V.I.P
16 augusti 2006 · 286 Inlägg

Skaffa dig en grövre remote annars så löser de ju sig. Du verkar ha ett ganska så stort spänningsfall, men de spelar ju ingen roll så länge som steget startar ifall du inte tänker koppla fläktarna på remoten.

dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
16 augusti 2006 · 2 933 Inlägg

Sanny skrev:
Skaffa dig en grövre remote annars så löser de ju sig. Du verkar ha ett ganska så stort spänningsfall, men de spelar ju ingen roll så länge som steget startar ifall du inte tänker koppla fläktarna på remoten.

Har 1,5 kvadrat från steget, om inte större.. ja slutstegen startar utan problem..
Hade inte tänkt riva ut hela bilen för jag hade tänkt ha den någorlunda klar innan vallåkra..

Därför behöver jag en snabb lösning nu.! smile

Har tänkt koppla fläktarna på remoten på något vis, med eller utan relä..

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
Sharky
16 augusti 2006 · 10 287 Inlägg

Via ett relä som styrs av remoten.

Det finns flera anledningar till att göra så. Lyssna på pappa Sharky nu - jag har konstruerat el och elektronik sedan Hedenhös..;-)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
16 augusti 2006 · 2 933 Inlägg

Okay, blir att koppla på ett relä.. Inge kul väder nu men de måste göras idag, innan 13:00 sad
Jättekul att jobba eftermiddag.. sad

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
Cullberg
16 augusti 2006 · 56 Inlägg

Ta ett vanligt extraljusrelä, så kopplar du bara fläktarna till det, plus och minus till relät samt en kabel mellan remoten och relät!! sen minus till fläktarna, styr plus från relät smile

Golf gti 25 Jahre Jubileum
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
16 augusti 2006 · 2 933 Inlägg

behövdes inte.. hade bara klantat mig.. fas vänt.. tongue  + på - å - på + tongue

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 244 (1985)
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Sharky
16 augusti 2006 · 10 287 Inlägg

**check**

Det är en av anledningarna att man skall göra detta med ett mellanrelä. Vissa fläktar kortsluter i princip om man vänder dom fel..........

/Göran

dj_aggwa skrev:
behövdes inte.. hade bara klantat mig.. fas vänt.. tongue  + på - å - på + tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
16 augusti 2006 · 2 353 Inlägg

Sharky skrev:
**check**

Det är en av anledningarna att man skall göra detta med ett mellanrelä. Vissa fläktar kortsluter i princip om man vänder dom fel..........

/Göran

dj_aggwa skrev:
behövdes inte.. hade bara klantat mig.. fas vänt.. tongue  + på - å - på + tongue

Och om man bränner remoten i huvudenheten kostar det minst 600spänn att få lagat om man skickar in det...trots att det rör sig om en komponent som kostar max 7 spänn..

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
16 augusti 2006 · 2 933 Inlägg

Bränner man remoten så sätter man knapp på den istället.. big_smile tongue

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
Drönirettab
16 augusti 2006 · 21 761 Inlägg

Det är ju rekommenderat att sätta en diod över reläspolen för att inte riskera att en "spik" knäcker HU:n, kan tex Sharky eller jonash ge förslag på en diod som är lämplig för detta. Jag har för mig att det har skrivits i en tidigare tråd om denna diod men jag hittar inte den tråden.

Sharky
16 augusti 2006 · 10 287 Inlägg

Någon diod i serien 1N4006/1N4007.

Katod = Strecket på dioden mot PLUS.

/Göran


Drönirettab skrev:
Det är ju rekommenderat att sätta en diod över reläspolen för att inte riskera att en "spik" knäcker HU:n, kan tex Sharky eller jonash ge förslag på en diod som är lämplig för detta. Jag har för mig att det har skrivits i en tidigare tråd om denna diod men jag hittar inte den tråden.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Drönirettab
16 augusti 2006 · 21 761 Inlägg

Tackar för det. Ska spara undan det svaret för framtida svar.

lmoberg
14 februari 2008 · 542 Inlägg

Om jag har förstått det rätt så ska ett relä matas med plus från batteriet och jordas i karossen, remoten slår av eller på relät och sen matar relät ström till fläktarna, hur blir det med jord i från fläktarna?

Skulle inte någon kunna rita upp ett koplingsschema för en fläktstyrning via remoten

loudness
14 februari 2008 · 4 554 Inlägg

Sharky skrev:
Via ett relä som styrs av remoten.

Det finns flera anledningar till att göra så. Lyssna på pappa Sharky nu - jag har konstruerat el och elektronik sedan Hedenhös..;-)

/Göran

ja å de va långt innan jesus gick i kortbyxer

håller med, ett relä är bästa lösningen, sharky kan du förklara över vilka stift på relät du sätter dioden

E-30
14 februari 2008 · 1 050 Inlägg

Att montera fläktar som ej är temp-styrda, är väl en något mindre bra ide'
Detta gör ju att steget aldrig uppnår rätt temp där det spelar som allra bäst. big_smile
ALLA steg spelar som bäst efter det att de är uppvärmda.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Sharky
14 februari 2008 · 10 287 Inlägg

Alla läckströmmar i kondensatorer och halvledare ökar med temperaturen och ger upphov till mera olinjäritet och dist.
Det är inte rörförstärkare vi avser här hoppas jag.

Dock är det lite slöseri att låta dom gå hela tiden.

/Göran

E-30 skrev:
Detta gör ju att steget aldrig uppnår rätt temp där det spelar som allra bäst. big_smile
ALLA steg spelar som bäst efter det att de är uppvärmda.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Drönirettab
14 februari 2008 · 21 761 Inlägg

loudness skrev:
sharky kan du förklara över vilka stift på relät du sätter dioden

Nu heter jag iof inte Sharky, men svarar ändå wink. Det är på reläspolens stift, 85 och 86.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang