Startproblem! B5234T

kaihaj
2 augusti 2011 · 258 Inlägg

Visa gånger, inte alltid. så bara det klickar, när jag vrider till startläget, nån enstaka gång börjar motorn snurra om ja håller nyckeln i startläge... Men tar ja t.ex starthjälp så startar den direkt utan problem.. har haft samma symtom med 3st batterier...

Kan det vara att man behöver ett större batteri bara?
En b230 motor snurrar ju oavsett om man har lite sämre ström. men dessa motorer kanske behöver en viss spänning för att "slå till" på starten?

Någon som kan ha en aning??

Volvo v70 (2013)
robbinT
2 augusti 2011 · 341 Inlägg

har samma på min 940, blev en startknapp utöver tändningsnyckeln som är kopplad mellan tändningslås och lilla kabeln på startmotorn, varje gång det inte går med startnyckel trycker man bara till startknappen. är antagligen något fel på kabeln till startmotorn eller tändningslåset

kaihaj
2 augusti 2011 · 258 Inlägg

robbinT skrev:
har samma på min 940, blev en startknapp utöver tändningsnyckeln som är kopplad mellan tändningslås och lilla kabeln på startmotorn, varje gång det inte går med startnyckel trycker man bara till startknappen. är antagligen något fel på kabeln till startmotorn eller tändningslåset

OKej. var din också sån att den starta om du tog ett extra batteri då? smile

Volvo v70 (2013)
Bjornn
2 augusti 2011 · 749 Inlägg

kaihaj skrev:

robbinT skrev:
har samma på min 940, blev en startknapp utöver tändningsnyckeln som är kopplad mellan tändningslås och lilla kabeln på startmotorn, varje gång det inte går med startnyckel trycker man bara till startknappen. är antagligen något fel på kabeln till startmotorn eller tändningslåset

OKej. var din också sån att den starta om du tog ett extra batteri då? smile

Det var nog bara en tillfällighet att den startade just då du testade med extra batteri.

Mät spänningen på 50 på startmotorn då felet inträffar.

Senast redigerat av Bjornn (2 augusti 2011)

robbinT
2 augusti 2011 · 341 Inlägg

jag testade med startpack eller startkablar, fungerade varje gång, bytte batteriet, fungerade inte ändå, bytte startmotor 2 gånger, fungerade inte, satte en kabel mellan batteriets + direkt till solenoiden på starten och då gick den runt på en gång, då vart det startknapp och har fungerat sen dess

freddy_82 Truckreparatör
2 augusti 2011 · 221 Inlägg

Antingen är det som robbinT säger att kabeln från tlåset till starten är dålig. t-låset dåligt. eller starten dålig.

Har haft flera startmotorer som har vart som din innan de har gått sönder helt.

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
robbinT
2 augusti 2011 · 341 Inlägg

är ju ganska lätt att prova nästa gång det händer, ha med dig en kabelstump på kanske 1m, sätt ena änden på + på batteriet och andra änden där lilla kabeln går på startmotorn, ha ingen växel i bara. Då vet du om det är starten eller vägen till starten som det är fel på

kaihaj
2 augusti 2011 · 258 Inlägg

Tackar för svaren. då vet ja va ja ska prova nästa gång de händer...
om ja ska ordna en sån startknapp. va grov bör den kabeln vara då? samt avsäkrad?

Volvo v70 (2013)
robbinT
2 augusti 2011 · 341 Inlägg

behöver inte vara grov alls, jag skarvade från en kabel vid tändningslåset, så man måste slå på tändningen för att knappen ska fungera

Aronsson Dansa är kul men jag föredrar att sänka
2 augusti 2011 · 346 Inlägg

Låter som spänningsfall på kabeln mellan T-lås och startmotor (50 matningen) . Med åren/tiden så kan en kabel få nedsatt ledningsförmåga , speciellt när motorn är genomvarm. Dra en ny 2,5 kvadrats kabel från T-lås till startmotorn anslutning 50.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang