Trippmätare glapp i volvo 740-90 b230f

lath
3 augusti 2011 · 2 Inlägg

Hejsan, nu e de såhär att min trippmätare i min volvo 740GL årsmodell 90 är glapp och funkar lite som den själv vill. motorn heter b230F och har inte gått mer än 24 tusen mil bilen ska vara helt orginal och inte modifierad.

Felet är då att trippmätaren inte fungerar mestadels, den funkade igenom besiktningen och sen la den av i stort sett, det lyser inga lampor och jag har inte vart inne på verkstad för felkods läsning.
Det konstiga är att hastighetsmätaren fungerar som den ska och jag trodde dom låg på samma vajer bak till axlen.

Sen har jag också ett till fel, Varvtals räknaren fungerar ej och likadant där inga lampor lyser och vi testade byta tändspole men det hjälpte ingenting. Tacksam för svar.

thule_92
3 augusti 2011 · 124 Inlägg

Du har nog troligt vis glapp i instrumentet de brukar vara ett vanligt fel testa o byt till ett som du vet fungerar om du har till gång till de annars kan du testa löda om lödpunkterna på baksidan av kretskortet. hastighetsmätaren går inte på vajer utan på signal ifrån en givare på bakaxeln.

BMW 530d (2000)
lath
3 augusti 2011 · 2 Inlägg

är det svårt att byta instrumentet? jag har en likadan 740 som är smälld som jag vet alla mätare funkar som dom ska på.

Frosted
3 augusti 2011 · 1 878 Inlägg

lath skrev:
är det svårt att byta instrumentet? jag har en likadan 740 som är smälld som jag vet alla mätare funkar som dom ska på.

Nej det är inte svårt, instrumenthuset sitter med 2skruvar.

där du ställer klockan/ställer lyset i instrumenthuset finns det två plasttäcklock som man får pilla loss.
där sitter en skruv på vardera sidor. Sen är det bara till att börja lyfta ut och plocka av kablar.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
thule_92
3 augusti 2011 · 124 Inlägg

om det är gammla 740 brädan ja men har du den nya sitter de en plåt sarg runt mättaren som måste loss och den lossar man med en liten mejsel som man kör i ett spår på varje sida sitter clips på insidan sen så sitter själva mätaren med 4st skruv tror ja

BMW 530d (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang