1960
Sök

Michkijn's Datsun 120y Estate '75 / CA18DET

Som det känns för nuet så är denna bil en "keeper" så jag har inte bråttom med att fixa saker med den, men vissa saker bör ju åtgärdas tidigare än andra. Ska väl försöka få bilen att bli en JDM Sleeper. Då jag tänkt... Visa mer

Tangentbordsriddare
255 443 Visningar
Uppdaterades senast 28 april 2013
Herr
1 722 Inlägg
25 juni 2012
#581
Förlåt men, HAHAHAH smile))

Måste vart en jävla obalans i kardan?? Aldrig sett någon vrida den sådär:>

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Tangentbordsriddare
1 825 Inlägg
25 juni 2012
Trådstartare
#582
Alltså, det har inte hänt mig än... men det skulle inte förvåna mig om det skulle hända just mig.. wink
I förebyggande syfte så vill jag veta vad som "håller" för det mesta cool


1 801 Inlägg
25 juni 2012
#583
Michkijn skrev:
Alltså, det har inte hänt mig än... men det skulle inte förvåna mig om det skulle hända just mig.. wink
I förebyggande syfte så vill jag veta vad som "håller" för det mesta cool

Du ska upp i mer hästar än vad du har råd med för att vrida sönder en vanlig kardan!

Säg till annars så tar jag in specialmaterial och svarvar till wink Materialet vrider sig 6 varv innan det går sönder! tongue


Tangentbordsriddare
1 825 Inlägg
25 juni 2012
Trådstartare
#584
BlauMes skrev:
Michkijn skrev:
Alltså, det har inte hänt mig än... men det skulle inte förvåna mig om det skulle hända just mig.. wink
I förebyggande syfte så vill jag veta vad som "håller" för det mesta cool

Du ska upp i mer hästar än vad du har råd med för att vrida sönder en vanlig kardan!

Säg till annars så tar jag in specialmaterial och svarvar till wink Materialet vrider sig 6 varv innan det går sönder! tongue

Kardanen jag har nu är för lång, så jag måste ändå skaffa ny eller korta ned "originalet".
Tror dock att originalet kan vara för klent ändå.


397 Inlägg
25 juni 2012
#585
Michkijn skrev:
BlauMes skrev:
Michkijn skrev:
Alltså, det har inte hänt mig än... men det skulle inte förvåna mig om det skulle hända just mig.. wink
I förebyggande syfte så vill jag veta vad som "håller" för det mesta cool

Du ska upp i mer hästar än vad du har råd med för att vrida sönder en vanlig kardan!

Säg till annars så tar jag in specialmaterial och svarvar till wink Materialet vrider sig 6 varv innan det går sönder! tongue

Kardanen jag har nu är för lång, så jag måste ändå skaffa ny eller korta ned "originalet".
Tror dock att originalet kan vara för klent ändå.

korta kardan bara, kapa av och kör in en axel och svetsa i gen med elektrod? och borra lite hål här och där och svetsa igen dom sen. de kommer krävas långt över 600hk för att knäcka den och antar att du har 250 270 i din ?

kolla gärna in mina 2 s13 projekt,
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=256238 drifting projekt med bodykit
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 27&p=1 drifting projekt med bur bygge och gt35 turbo, står still just nu, så in och ta en titt nu!!

1 801 Inlägg
25 juni 2012
#586
Michkijn skrev:
BlauMes skrev:
Michkijn skrev:
Alltså, det har inte hänt mig än... men det skulle inte förvåna mig om det skulle hända just mig.. wink
I förebyggande syfte så vill jag veta vad som "håller" för det mesta cool

Du ska upp i mer hästar än vad du har råd med för att vrida sönder en vanlig kardan!

Säg till annars så tar jag in specialmaterial och svarvar till wink Materialet vrider sig 6 varv innan det går sönder! tongue

Kardanen jag har nu är för lång, så jag måste ändå skaffa ny eller korta ned "originalet".
Tror dock att originalet kan vara för klent ändå.

Vart kommer originalet ifrån?
Från ca18 eller datsun motorn?


Tangentbordsriddare
1 825 Inlägg
25 juni 2012
Trådstartare
#587
Originalet är från Datsun alltså. Har inte en till s13.. än. Dock är den till s13 ännulängre.


Tangentbordsriddare
1 825 Inlägg
25 juni 2012
Trådstartare
#588
KeZZeb skrev:
Michkijn skrev:
BlauMes skrev:

Du ska upp i mer hästar än vad du har råd med för att vrida sönder en vanlig kardan!

Säg till annars så tar jag in specialmaterial och svarvar till wink Materialet vrider sig 6 varv innan det går sönder! tongue

Kardanen jag har nu är för lång, så jag måste ändå skaffa ny eller korta ned "originalet".
Tror dock att originalet kan vara för klent ändå.

korta kardan bara, kapa av och kör in en axel och svetsa i gen med elektrod? och borra lite hål här och där och svetsa igen dom sen. de kommer krävas långt över 600hk för att knäcka den och antar att du har 250 270 i din ?

vet inte vad det är i den, men hoppas att det är över 69 hk iaf wink


397 Inlägg
26 juni 2012
#589
Michkijn skrev:
KeZZeb skrev:
Michkijn skrev:

Kardanen jag har nu är för lång, så jag måste ändå skaffa ny eller korta ned "originalet".
Tror dock att originalet kan vara för klent ändå.

korta kardan bara, kapa av och kör in en axel och svetsa i gen med elektrod? och borra lite hål här och där och svetsa igen dom sen. de kommer krävas långt över 600hk för att knäcka den och antar att du har 250 270 i din ?

vet inte vad det är i den, men hoppas att det är över 69 hk iaf wink

kapa av den i den längden du vill ha sen köper du en axel som går i, går att köpa på vilken järn handel som helst, sen om du inte har till gång till pin svets så åk till vilket lastbils företag som helst/ åkeri smile

kolla gärna in mina 2 s13 projekt,
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=256238 drifting projekt med bodykit
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 27&p=1 drifting projekt med bur bygge och gt35 turbo, står still just nu, så in och ta en titt nu!!

Vrålplåg
45 Inlägg
26 juni 2012
#590
polaren gjorde så med en original bmw 316, var ute och sladda och så gick ett kugg på pinjongen så bakaxeln låste sig... inget är omöjligt även utan mycket häst wink
grymt bygge!

Kränghäng i dalsäng!

Tangentbordsriddare
1 825 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
#591
KeZZeb skrev:
Michkijn skrev:
KeZZeb skrev:

korta kardan bara, kapa av och kör in en axel och svetsa i gen med elektrod? och borra lite hål här och där och svetsa igen dom sen. de kommer krävas långt över 600hk för att knäcka den och antar att du har 250 270 i din ?

vet inte vad det är i den, men hoppas att det är över 69 hk iaf wink

kapa av den i den längden du vill ha sen köper du en axel som går i, går att köpa på vilken järn handel som helst, sen om du inte har till gång till pin svets så åk till vilket lastbils företag som helst/ åkeri smile

Tack för tipsen! Får kolla över det när jag vet måtten smile


Tangentbordsriddare
1 825 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
#592
BlackFlash skrev:
polaren gjorde så med en original bmw 316, var ute och sladda och så gick ett kugg på pinjongen så bakaxeln låste sig... inget är omöjligt även utan mycket häst wink
grymt bygge!

Oj, det var inte dåligt. Fast den hade kanske fått lite stryk under alla år den använts roll

Kul att höra att du "gillar't". Kom gärna med tips och idéer smile


Forummoderator
26 471 Inlägg
26 juni 2012
#593
Nu har jag läst trettio sidor, och måste säga att jag är imponerad över bygget!
Kommer följas!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Tangentbordsriddare
1 825 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
#594
Mack skrev:
Nu har jag läst trettio sidor, och måste säga att jag är imponerad över bygget!
Kommer följas!

Kul att höra ! smile sakta men säkert... wink


Forummoderator
26 471 Inlägg
26 juni 2012
#595
Michkijn skrev:
Mack skrev:
Nu har jag läst trettio sidor, och måste säga att jag är imponerad över bygget!
Kommer följas!

Kul att höra ! smile sakta men säkert... wink

Självklart! Det är då det blir bra gjort, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

8 Inlägg
26 juni 2012
#596
Tycker du ska försöka leta upp en orginalkardan till ca18. Så slipper du dels strula med anpassning av datsun kardanen till växellådan.

Tangentbordsriddare
1 825 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
#597
Talignor skrev:
Tycker du ska försöka leta upp en orginalkardan till ca18. Så slipper du dels strula med anpassning av datsun kardanen till växellådan.

Jo... Det blir något sådant om jag inte hittar R31 kardan


Tangentbordsriddare
1 825 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#598
ÅH! Är så sjukt trött på att hålla på i garaget pga cellskräck cool
Fick finbesök idag... Polaren från metropolen Söderköping, va.
Vi fixade lite med växellådan + jagade bultar till växellådan.
Nu är den på iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121379/121379-822fc478fe839af9f04665eea2e4df46.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121379/121379-1d0cf75b0c391646f3887172c79205cb.jpg

Har även fixat ett "nismo"lock... coolt va? sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121379/121379-d91735b4f19ce29055d458048c32bd96.jpg


49 Inlägg
10 juli 2012
#599
Nice!

Tangentbordsriddare
1 825 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#600
XmegatronX skrev:
Nice!

Funderar på att dra ned lacken på ventilkåporna och köra "blänk" som vissa säger roll



Sök