3658
Sök

Mercedes 190 oljetrycket

74 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
Hej har en mercedes 190 e 2.0 automat ojletrycket då motorn blir varm är för lågt jämnfört med innan vf???? nåt krasslar i motorn då kamkedjan kanske måste bytas kan det bero på det eller?? HJÄLP???

Offroad Racing
3 123 Inlägg
6 augusti 2011
Blev det plötsligt? När byttes oljan sist?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

74 Inlägg
7 augusti 2011
Trådstartare
jag har bytt olja 2gng sen 6mån sen:S

845 Inlägg
7 augusti 2011
FerizajLI skrev:
jag har bytt olja 2gng sen 6mån sen:S

Hur långt kör du mellan intervallerna?

Vad för typ av olja?

74 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
vad menas med intervallerna:$ ja jag kör med mobil1 10w 40, asså det har hänt mkt jag vet ej vad problemet ligger med då motorn är varm det krasslar lite i motorn, jag körde släp väldig tung släp och körde kanske för hårt, en bit på vägen tändes oljelampan ja stannade öppna huven rörgrenen va helt röda:S fyllde på olja sen körde ja ba på o det gick bra. så jag vettefan har pendlat nu på jobbet 7mil har kört till maximal med bilen vet ej om det kan bero på det heller vat ej vad göra.

kanske ska ba gö ett kompressionsprov o se om det är värt o lägga pengar på bilen vet ej!

845 Inlägg
8 augusti 2011
Kompressionsprov har ju inget med oljan att göra. Hur många Km/Mil kör du innan du byter olja?
När oljelampan tänds, finns det tillräckligt med olja i motorn. Motorn måste vara avstängd och stå några minuter innan man kan kolla oljan för att få ett exakt värde.

74 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
sant men med kompressionsprov vad jag har hört så får man veta typ hur motorn är i skicka osv ventiler m.m då vet jag om det ee värt o lägga pengar på bilen. faktist har jag kört rätt mkt med bilen nästan varje dag minst 10km plus flytten med släp 100mil, s¨å det kan ha blive en hel del:$ har inte tänkt på det faktist=//

845 Inlägg
9 augusti 2011
Kan ju vara oljesilen som är igensatt. För 10w-40 känns ju inte som någon helsyntet utan snarare halvsyntet.

Har du kollat så det finns olja i motorn?. Är den svart så passa på att byt!

Hur långt har motorn rullat?

74 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
ok! vad är oljesil?? asså jag är dålig på oljor hel/del syntet fattar mig inte på sånnt fast jag är intresserad och kan göra byten sj på dessa. så vad ska jag ha för olja då? ange även märke. joo har kollat oljan är svart men det bör väl va vanligt då det förbrukas.

74 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
asså olja finns det ju, jag blir tvungen o fylla på lite olja ca var 2månad, vart oljan går är en annan sak kan va ventiler lr nåt, men att oljetrycket är dåligt det stör mig då motorn är varm, vid varm motor har trycket alltid vart 2.5kg nu sjunker den runt 1kg det stör mig för den har haft så bra oljetryck bättre fanns ej:(((

Offroad Racing
3 123 Inlägg
9 augusti 2011
Det kan vara så att om bilen körts hårt och samtidigt blivit utan olja (eftersom oljetryckslampan tändes) så har det gjort illa vid vevlagren den tiden som dom inte fick nån smörjning. Då har spelet ökat mellan lager och vevaxel, därför kan oljan nu lättare ta sig tillbaka ut ut oljesystemet och trycket minskar på främst låga varv.

Det som låter illa kan oxå vara från vevlagren, fast dom brukar inte rassla utan mer knacka när man varvar lite.

När jag råkade få i en massa lervatten i motorn i min stora cheva så blev det precis som du beskriver. Då blev lagren utslitna/skadade och oljan läckte förbi. Det fick till följd att oljetrycket var i princip obefintligt på tomgång när oljan blivit varm och det rasslade/knackade som tusan.

845 Inlägg
9 augusti 2011
FerizajLI skrev:
asså olja finns det ju, jag blir tvungen o fylla på lite olja ca var 2månad, vart oljan går är en annan sak kan va ventiler lr nåt, men att oljetrycket är dåligt det stör mig då motorn är varm, vid varm motor har trycket alltid vart 2.5kg nu sjunker den runt 1kg det stör mig för den har haft så bra oljetryck bättre fanns ej:(((

När motorn är varm. Vad har du för oljetryck vid tomgång och vid ca 3000 varv??

74 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
det är ju det jag menar vid varm motor o tomgång sjunker den vid 1-1.5kg med vid gasning då stiger den till 3kg vilket är bra. förrut vid varm motor vid tomgång var det alltid 2.5kg nu mellan 1-1.5kg:(

74 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
henke_99 skrev:
Det kan vara så att om bilen körts hårt och samtidigt blivit utan olja (eftersom oljetryckslampan tändes) så har det gjort illa vid vevlagren den tiden som dom inte fick nån smörjning. Då har spelet ökat mellan lager och vevaxel, därför kan oljan nu lättare ta sig tillbaka ut ut oljesystemet och trycket minskar på främst låga varv.

Det som låter illa kan oxå vara från vevlagren, fast dom brukar inte rassla utan mer knacka när man varvar lite.

När jag råkade få i en massa lervatten i motorn i min stora cheva så blev det precis som du beskriver. Då blev lagren utslitna/skadade och oljan läckte förbi. Det fick till följd att oljetrycket var i princip obefintligt på tomgång när oljan blivit varm och det rasslade/knackade som tusan.

men jag misstänker att kamkedjan kanske bör bytas lr att den inte sitter spänd så som den ska.

74 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
Gått Folk Jag Får Nog Köra Så Som Den Är Skitsamma O Skrota Den Till Sist, Men Tackar För Er Indeer Jag Fått, Njut Av Dem Sista Soldagar Som E Kvar=d

Offroad Racing
3 123 Inlägg
11 augusti 2011
Eftersom du har oljetryck hela tiden, och det dessutom är väldigt bra med lite varv så är det inga problem att åka.

...has left the building...
4 474 Inlägg
11 augusti 2011
Mellan 1-2 kg på tomgång är normalt rent generellt. Oljetrycket kan påverkas av oljans viskositet. Iaf det är inte bara trycket som är viktigt utan även flödet, hellre lägre tryck men högre flöde som det ofta blir med en tunnare olja. Riktigt långmilade motorer kan ha så lågt oljetryck på tomgång att oljetryckslampan flimrar, detta utan att det föreligger någon större fara för ras. Anledningen är att vev/ram -lager är rätt slitna, därför så flödar de mer så att säg...Jag vet inte hur du mäter oljetrycket men det är ju tänkbart att din oljetrycksgivare sjunger på sista versen om det sitter en sådan i din bil, vilket det verkar göra...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

74 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
alla dem mb 190 har en oljetrycksvisare, 1-3kg, kanske ett filter/oljebyte gör susen smile , mitt nästa problem är nu att jag bytte drivaxel bak efter att fått bilen från verkstan så sa dom aldrig att dom fyllt på olja i bakaxeln:S jag åkte dit o frågade dem sa du sa inget!! OMG!!! tänkte jag=( iaf har kört så ändå nått låter vid denna sida och är orolig om hela bakaxeln kanske hlr på gå sönder pga fattigt me olja:(

Sök