Volvo 944gl (b230fb) drar sjukt mycket!!

Thorseeeen
7 augusti 2011 · 278 Inlägg

Hejhej, köpte en bil av en kompis idag. Jag viste att växellådan var trög efter dom bytt den alltså den rullar trögt som F*n och jätte svår att få i ettan i fart samt om du rullar med någon växel i är som om du skulle köra med broms i... Men vi va ute på en tur idag tankade en hundring och fick i 7,69 liter. Noll ställde tripp mätaren och körde 4,3 mil sen va det soppa torsk -.- Lambda lampan lyser också. Förra ägaren påstod att bilen började dra så här mycket blev efter han böt låda. Är det möjligt? :S Alla svar uppskattas

//Linus

Senast redigerat av Thorseeeen (7 augusti 2011)

Volvo_Mannen Volvoskadad
7 augusti 2011 · 6 017 Inlägg

om motorlampan lyser, kolla felkoder och jobba dig därifrån

Jonas
Thorseeeen
7 augusti 2011 · 278 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
om motorlampan lyser, kolla felkoder och jobba dig därifrån

Bara lambda lampan som lyser hmm

Volvo_Mannen Volvoskadad
7 augusti 2011 · 6 017 Inlägg

Ja, men det är ju motorlampan, dvs: det är nått som inte stämmer med ditt styrsystem

Jonas
Thorseeeen
7 augusti 2011 · 278 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Ja, men det är ju motorlampan, dvs: det är nått som inte stämmer med ditt styrsystem

Okej ska kolla imorn, återkommer med felkod smile

Thorseeeen
7 augusti 2011 · 278 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Vet att min 940 med B230FB älskade bensin, drog runt 1.4-1.6 beroende på hur man körde.

Men 4,3 mil på nästan 8 liter bensin är väll lite väl mycket?

Senast redigerat av Thorseeeen (7 augusti 2011)

Micra_SRI
7 augusti 2011 · 8 Inlägg

De är för att den är slutkörd, 3" systemet och att det inte går att dra runt lådan för hand ökar förbrukningen rejält. Om sen även lamba lampan lyser blir de ju inte direkt bättre wink byt system och låda så blir de nog stor skillnad i förbrukning..

Thorseeeen
7 augusti 2011 · 278 Inlägg

Micra_SRI skrev:
De är för att den är slutkörd, 3" systemet och att det inte går att dra runt lådan för hand ökar förbrukningen rejält. Om sen även lamba lampan lyser blir de ju inte direkt bättre wink byt system och låda så blir de nog stor skillnad i förbrukning..

Haha ska byta båda wink men var ner och kollade felkoder nu... 2-1-2 på 2an är ju lambda. Sen fick jag 2-1-4 som är impulsgivaren. Vad är det och hur fixar jag de? smile

Thorseeeen
7 augusti 2011 · 278 Inlägg

Jag va ner och testade lite små saker på den nu.. tex dra ur lmm men det blev ingen skillnad? :S eller jo lite oroligare tomgång men när man gasade så gick den precis lika bra. Kan det va den som har get upp?

blink_pj
7 augusti 2011 · 477 Inlägg

Thorseeeen skrev:

Micra_SRI skrev:
De är för att den är slutkörd, 3" systemet och att det inte går att dra runt lådan för hand ökar förbrukningen rejält. Om sen även lamba lampan lyser blir de ju inte direkt bättre wink byt system och låda så blir de nog stor skillnad i förbrukning..

Haha ska byta båda wink men var ner och kollade felkoder nu... 2-1-2 på 2an är ju lambda. Sen fick jag 2-1-4 som är impulsgivaren. Vad är det och hur fixar jag de? smile

lambdan behöver inte vara paj bara för du har felkod på den, de e nog mer en varning att nånting inte står rätt till i avgaserna = för mycket soppa! impulsgivaren är väll samma som svänghjulsgivar om ja inte är helt ute o cyklar! går lådan tungt som du beskriver det så kan det säkerligen bli fel signaler där o givaren behöver inte vara paj....
Enkel regel är väll att ALLTID åtgärda det SOM MAN VET ÄR trasigt/fel först och sen ta i tu med ev. övriga problem som kvarstår...= BYT LÅDA om du nu är säker på att den går "tungt" innan nånting annat

Senast redigerat av blink_pj (7 augusti 2011)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Thorseeeen
7 augusti 2011 · 278 Inlägg

blink_pj skrev:

Thorseeeen skrev:

Micra_SRI skrev:
De är för att den är slutkörd, 3" systemet och att det inte går att dra runt lådan för hand ökar förbrukningen rejält. Om sen även lamba lampan lyser blir de ju inte direkt bättre wink byt system och låda så blir de nog stor skillnad i förbrukning..

Haha ska byta båda wink men var ner och kollade felkoder nu... 2-1-2 på 2an är ju lambda. Sen fick jag 2-1-4 som är impulsgivaren. Vad är det och hur fixar jag de? smile

lambdan behöver inte vara paj bara för du har felkod på den, de e nog mer en varning att nånting inte står rätt till i avgaserna = för mycket soppa! impulsgivaren är väll samma som svänghjulsgivar om ja inte är helt ute o cyklar! går lådan tungt som du beskriver det så kan det säkerligen bli fel signaler där o givaren behöver inte vara paj....
Enkel regel är väll att ALLTID åtgärda det SOM MAN VET ÄR trasigt/fel först och sen ta i tu med ev. övriga problem som kvarstår...= BYT LÅDA om du nu är säker på att den går "tungt" innan nånting annat

Men lambdan lyste innan bytet smile

Thorseeeen
8 augusti 2011 · 278 Inlägg

Var ner och tankade 50 spänn nu (4 liter) bilen startade och gick hur fint som hällst i ca 1 min sen började den tugga och började på på 3 burkar... sen efter ca 20 sek då dog den. Så jag tog bort soppa ledningen som går på spridarna och det kom typ ett skott av bensin som va ca 3 cm långt sen bara luft... Det va ju tryck i slangen till jag tog hade hål i den men det kom minst lika mycket om inte mer luft än bensin. Kan bilen dra 4 liter på ca 3 min?! Kanske värt att nämna att jag böt till original luftburken idag också. Samt att den vakum burken eller
vad det är som sitter bredvid spolarvätskan va det hål i som va ca 3 cm långt och 5 mm brett. På verkar det bilens soppa förbrukning?
(den va på friläge under hela tiden)

Senast redigerat av Thorseeeen (8 augusti 2011)

Thorseeeen
9 augusti 2011 · 278 Inlägg

Hittat felet... det va btr som va trasig smile tack ändå för all hjälp smile

Sigge940
13 januari 2023 · 2 Inlägg

Vad är btr? har nämligen samma problem på min 940 just nu och satt o läste o såg nått nytt btr?

Sigge940
13 januari 2023 · 2 Inlägg

Aa vänta bränsle trycksregulator

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang