Blev inkörd andra föraren påstår det är mitt fil?

Dani_A Tyngaste 2.0
7 augusti 2011 · 256 Inlägg

Står i sveavägen idag på stockholm crusing ska träffa en vän vid Cafe 60.
Det var totalt stop på sveasvägen så jag tänkte parkera vid Frejagatan och gå dit istället.

Jag står ungefär en meter ifrån heldragen låter bilen framför åka förbi för att göra en filbyte, så jag signalerar till höger och bilen som var bredvid mig (ungefär en o halv meter bakom mig) skulle se att filbytet skulle ske och hon stannad och jag trodde aja hon såg det. Så jag kör fram någon halvmeter till för att hålla avstånd och då hamnade min vänster däck på heldragna linjen i trafik kaoset. Från ingenstans så börja hon köra fram och jag stod HELTSTILL, Hon va för upptagen att kolla vad som försgick på trotaren än att kolla framför henne
så hon körde in i mig i kryp hastighet. OBS jag var minst 2 meter ifrån henne för det andra så kanske hon körde i 2-5 km i timmen


Tjejen och hennes vänner anser att det är mitt fel för jag var på en heldragen linje???

Vad anser ni?

Nissan 350z "Tyngaste 2.0" (2004)
Marticus Meldem
7 augusti 2011 · 917 Inlägg

"Man ska alltid kunna stanna", du stod helt still, du blev påkörd BAKIFRÅN. Felet är hennes, kan inte tänka mig att felet blir ditt bara för att ditt ena hjul står på heldragen linje, vafan spelar det för roll för henne som kommer bakifrån?

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
KHRacing
7 augusti 2011 ·

filbytet du planerade var över en heldragen linje, du är rökt i mina ögon !.

Marticus Meldem
7 augusti 2011 · 917 Inlägg

jaha var det även över den heldragna linjen, trodde den kom längre fram och han hamnade tillslut på den. ja då blir det lite jobbigare om du korsade en heldragen linje för att byta fil..

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Marticus Meldem
7 augusti 2011 · 917 Inlägg

Marticus skrev:
jaha var det även över den heldragna linjen, trodde den kom längre fram och han hamnade tillslut på den. ja då blir det lite jobbigare om du korsade en heldragen linje för att byta fil..

men fortfarande den dumma regeln "man ska kunna stanna" hänger väll kvar iaf och han blev påkörd bakifrån, blev svårt nu, blev osäker...

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Dani_A Tyngaste 2.0
7 augusti 2011 · 256 Inlägg

KHRacing skrev:
filbytet du planerade var över en heldragen linje, du är rökt i mina ögon !.

Som trafiken var igår så var bilar i princip parkerade mitt på vägarna och poliser lite överallt.

plus att som jag ser det hela så kunde hon ha stannat vid 3 olika punkter för det andra hade hon ingen uppsikt överhuvud taget på sin omgivning för det 3 stog min bil STILL.

Kan ju inte vara mitt fel bara för att jag har ett däck över en heldragen linjen under igår kvälls omständigheter.

Nissan 350z "Tyngaste 2.0" (2004)
KHRacing
7 augusti 2011 ·

Dani_A skrev:

KHRacing skrev:
filbytet du planerade var över en heldragen linje, du är rökt i mina ögon !.

Som trafiken var igår så var bilar i princip parkerade mitt på vägarna och poliser lite överallt.

plus att som jag ser det hela så kunde hon ha stannat vid 3 olika punkter för det andra hade hon ingen uppsikt överhuvud taget på sin omgivning för det 3 stog min bil STILL.

Kan ju inte vara mitt fel bara för att jag har ett däck över en heldragen linjen under igår kvälls omständigheter.

Exakt det det är, ditt fel... då du sagt att du planerade ett filbyte & sedan kör över en heldragen linje.

Vad du själv anser är irrelevat ur polisens /försäkrningsbolagets öga. Det är inte du som skapar trafikreglerna.

Dani_A Tyngaste 2.0
7 augusti 2011 · 256 Inlägg

KHRacing skrev:

Dani_A skrev:

KHRacing skrev:
filbytet du planerade var över en heldragen linje, du är rökt i mina ögon !.

Som trafiken var igår så var bilar i princip parkerade mitt på vägarna och poliser lite överallt.

plus att som jag ser det hela så kunde hon ha stannat vid 3 olika punkter för det andra hade hon ingen uppsikt överhuvud taget på sin omgivning för det 3 stog min bil STILL.

Kan ju inte vara mitt fel bara för att jag har ett däck över en heldragen linjen under igår kvälls omständigheter.

Exakt det det är, ditt fel... då du sagt att du planerade ett filbyte & sedan kör över en heldragen linje.

Vad du själv anser är irrelevat ur polisens /försäkrningsbolagets öga. Det är inte du som skapar trafikreglerna.

Så du menar om en bil står heltstill o jag byter fil o ett av mina däck kommer på heldragenoch hon kör på mig medvetande att det står en bil där så blir det mitt fel?

Det är en hel annan femma ifall båda kommer i hastighet fast båda bilarna stod helt STILL?

Senast redigerat av Dani_A (7 augusti 2011)

Nissan 350z "Tyngaste 2.0" (2004)
Slash Saabifierad
7 augusti 2011 · 2 026 Inlägg

Så när du genomfört filbytet så hamnar ett av dina däck (fram eller bak?) på heldragen linje??

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
mb_pucken
8 augusti 2011 · 5 088 Inlägg

Måste tyvärr hålla med ovanstående. eftersom du korsar en heldragen linje. dock så brukar det inte spela någon roll vems fel ni tycker att de är. det är försäkringsbolagen som bestämmer det. har själv blivit beskyld i samband med en krock å hon ja krockade med ansåg att de var mitt fel. Men i ditt fall kan de gå hur som. dom kan tycka att hon vart ouppmärksamm och där av vart vållande pga omständigheterna. är nog omöjligt å veta hur försäkringa bolaget ser på saken

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hamilton
8 augusti 2011 · 8 864 Inlägg

Dani_A skrev:
Står i sveavägen idag på stockholm crusing ska träffa en vän vid Cafe 60.
Det var totalt stop på sveasvägen så jag tänkte parkera vid Frejagatan och gå dit istället.

Jag står ungefär en meter ifrån heldragen låter bilen framför åka förbi för att göra en filbyte, så jag signalerar till höger och bilen som var bredvid mig (ungefär en o halv meter bakom mig) skulle se att filbytet skulle ske och hon stannad och jag trodde aja hon såg det. Så jag kör fram någon halvmeter till för att hålla avstånd och då hamnade min vänster däck på heldragna linjen i trafik kaoset. Från ingenstans så börja hon köra fram och jag stod HELTSTILL, Hon va för upptagen att kolla vad som försgick på trotaren än att kolla framför henne
så hon körde in i mig i kryp hastighet. OBS jag var minst 2 meter ifrån henne för det andra så kanske hon körde i 2-5 km i timmen


Tjejen och hennes vänner anser att det är mitt fel för jag var på en heldragen linje???

Vad anser ni?

Nu är det ju lite så och så med trafikvettet på STHLM-cruising men felet är hennes sen att du står parkerad, stannat eller vad du nu gör på den heldragna linjen hör inte till saken.
Hur dom resonerar för att få det till att det är ditt fel när du står still kan man ju bara spekulera i.

Tänk på att det är alltid försäkringsbolagen som avgör skuldfrågan oavsett vem av parterna som tar på sig skulden på plats.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Rubank
8 augusti 2011 · 71 Inlägg

Om hon inte hade kört på dig hade du väl kört över heldraget med alla däcken? gissar att ni får pröjsa självriskerna båda två.

Dani_A Tyngaste 2.0
8 augusti 2011 · 256 Inlägg

Rubank skrev:
Om hon inte hade kört på dig hade du väl kört över heldraget med alla däcken? gissar att ni får pröjsa självriskerna båda två.

hade aldrig kört heldragen linje om det inte vore för stockholm crusing.
Plus ena av mitt däck kom en heldragen linje o inte hela bilen

Nissan 350z "Tyngaste 2.0" (2004)
KHRacing
8 augusti 2011 ·

Du får juinte korsa den heldragna linjen så länge ett vägarbete eller en polis påkallar det ändå - = så du gjorde fel som planerade det

Hamilton
8 augusti 2011 · 8 864 Inlägg

Det finns undantag då man får köra över heldraget och det jag kan läsa av TS första inlägg så tolkar jag som att det finns utrymme i lagen för det.

Trafikförordning (1998:1276)
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon

11 § Ett fordon får inte med något hjul föras på ett spärrområde eller över en heldragen linje. Om särskild försiktighet iakttas får dock undantag göras från detta om
1. det behövs för att fordonet skall kunna passera ett hinder på vägen,
2. utrymmet i en vägkorsning annars inte är tillräckligt för fordonet,
3. en heldragen linje behöver korsas för färd till eller från en fastighet eller motsvarande, eller
4. det i fordonets färdriktning löper en streckad linje omedelbart till höger om den heldragna linjen.


Jag hävdar att det är den som kört in i TS stillastående bil som bär hela ansvaret.
Hur en skadereglerare tolkar det hela är en annan femma.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang