WV Polo GTI Rycker konstigt på låga varv när han är kall!

Baggz
7 augusti 2011 · 75 Inlägg

En polare har en Polo GTI från 2000, som rycker sjukt mkt till och från på låga varv när han är kall. Avgaserna luktar bränt som fasiken. Främre Lambda är bytt på Meca för bara 2 månader sedan så den är det inte. Kopplade även in den i datorn på Meca i förrgår och det visade ingenting men bilen går konstigt tills den blir varm och då går den bra men direkt den blir kall så rycker det konstigt.

Tacksam för svar och hjälp smile .

Ride Low and Slow!
BMW F31 328 (2013)
T5-Bohlin Optimist
10 augusti 2011 · 145 Inlägg

Hm...vet att morsans bil har sjukt svårt att starta när den är kall och i början när den startat (om den startar) luktar det bränt. Det har konstaterats att det var gasspjället det är fel på, tydligen ganska vanligt på polos. Vet dock inte om det är samma för mammas är en -04 1,4. Men chansen finns ju.

Här kan man skriva något vettigt
Volvo 855 T5 "Turbon" (1994)
Baggz
10 augusti 2011 · 75 Inlägg

Har fått det svaret tidigare också så det kan nog stämma smile . Men han ska in med den snart på verkstad men det är alltid kul at veta vad felet ät så det slipper leta där så det blir lite billigare smile

Ride Low and Slow!
BMW F31 328 (2013)
tiases Novis
31 januari 2012 · 34 Inlägg

Har fått samma problem med min sad konstigt nog efter jag kopplade in baslådan? svajar som bara den på tomgång när den är kall, men när tempen kommit upp så går den bra. Lambdan har jag svårt att tänka mig att det är då den besiktigades 28/1 med bra värden.

Hur kollar man gassjället då? är det något man kan smörja eller e de byta massa dyra delar som gäller?

Saab 9000 2.0T "Harry" (1997)
T5-Bohlin Optimist
31 januari 2012 · 145 Inlägg

Felkod till att börja med för att se om det faktiskt är gasspjället. Tror gasspjället kostar ca 2-3000 kr (inte helt 100 på vad farsan sa). Sen brukar man behöva programera om det. Testa att köra med 98 oktan eller oktan-förhöjare, kan tydligen funka i vissa fall.

Här kan man skriva något vettigt
Volvo 855 T5 "Turbon" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang