Volvo 940 95- 17**** B230fk 3" tum hela vägen. sportluft. chipad bränsle tändning. 531 topp. utbytesturbo td04hl 16T.
till problemet,. idag så byte jag kam från orginalkam T till lite vassare kam V, vilket resultera till att vid 5000 Varv tappar motorn allt laddtryck, tills man växlar eller släpper av på gasen, Känns som ett varvstopp fast utan varvet!.. Någon som varit med om nått liknande eller har synpunkter, Så va inte blyga .
ladda 1.3 utan problem med T kammen, och bilen fungerade kalasbra.
Det är inte så att du får "ventilsläpp"? Om den nya kammen har betydligt mycket högre lyft så kanske det är så att ventilfjädrarna inte hänger med.
Vad jag vet så ska toppen vara relativt nyrenoverad. Så tror inte det , men finns det något sätt att kolla det på så gör jag gärna det. Mvh b
Det spelar ju ingen roll om toppen är nyrenoverad, det har ju med fjädrarnas hårdhet att göra. Lyftet är ca 1,5mm högre på din nya kam men jag ställer mig faktiskt tveksam till om man verkligen kan få ventilsläpp på 11mm lyft @ 5000rpm. Känns som att det ska gå att varva mer på orginalfjädrar.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Kollat så att motorn vart nollad rätt när nya remmen sattes dit och du har mätt så du har rätt ventilspel?
Motorn är nollad och allt står rätt . KAn tilllägga att vid 0.7 i laddtryck så funkar det. Men varför inte vid högre ladd?
Det är inte så att det sitter nån form av tryckstyrt motorskydd som packat ihop? Jag är inte direkt turboexpert men det kanske kan vara en ren jävla tillfällighet att detta dök upp i samband med kambytet?
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Kollat så att motorn vart nollad rätt när nya remmen sattes dit och du har mätt så du har rätt ventilspel?
Motorn är nollad och allt står rätt . KAn tilllägga att vid 0.7 i laddtryck så funkar det. Men varför inte vid högre ladd?
Det är inte så att det sitter nån form av tryckstyrt motorskydd som packat ihop? Jag är inte direkt turboexpert men det kanske kan vara en ren jävla tillfällighet att detta dök upp i samband med kambytet?
har också tänkt på det och testat att byta chip utan resultat, men det ena stör det andra varför går aset bra med lägre laddtryck?
Motorn är nollad och allt står rätt . KAn tilllägga att vid 0.7 i laddtryck så funkar det. Men varför inte vid högre ladd?
Det är inte så att det sitter nån form av tryckstyrt motorskydd som packat ihop? Jag är inte direkt turboexpert men det kanske kan vara en ren jävla tillfällighet att detta dök upp i samband med kambytet?
har också tänkt på det och testat att byta chip utan resultat, men det ena stör det andra varför går aset bra med lägre laddtryck?
Det går alltså att varva mer med lägre tryck? Då känns det ju som ett styrfel, möjligen för trött tändning? Ventilsläpp t.e.x har ju inget med laddtrycket att göra utan det är bara varvtalet som styr. Vart sitter tryckgivaren, det kan inte vara den som gett upp? Som sagt, turbo är inte riktigt min avdelning.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Det är inte så att det sitter nån form av tryckstyrt motorskydd som packat ihop? Jag är inte direkt turboexpert men det kanske kan vara en ren jävla tillfällighet att detta dök upp i samband med kambytet?
har också tänkt på det och testat att byta chip utan resultat, men det ena stör det andra varför går aset bra med lägre laddtryck?
Det går alltså att varva mer med lägre tryck? Då känns det ju som ett styrfel, möjligen för trött tändning? Ventilsläpp t.e.x har ju inget med laddtrycket att göra utan det är bara varvtalet som styr. Vart sitter tryckgivaren, det kan inte vara den som gett upp? Som sagt, turbo är inte riktigt min avdelning.
Ska kolla lite idag, och testa byta till original kam.
har också tänkt på det och testat att byta chip utan resultat, men det ena stör det andra varför går aset bra med lägre laddtryck?
Det går alltså att varva mer med lägre tryck? Då känns det ju som ett styrfel, möjligen för trött tändning? Ventilsläpp t.e.x har ju inget med laddtrycket att göra utan det är bara varvtalet som styr. Vart sitter tryckgivaren, det kan inte vara den som gett upp? Som sagt, turbo är inte riktigt min avdelning.
Ska kolla lite idag, och testa byta till original kam.
Jag har svårt att tro att kammen har så mycket med det att göra, eftersom det går på lägre tryck. Så i ditt läge skulle jag kolla allt annat först.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Det går alltså att varva mer med lägre tryck? Då känns det ju som ett styrfel, möjligen för trött tändning? Ventilsläpp t.e.x har ju inget med laddtrycket att göra utan det är bara varvtalet som styr. Vart sitter tryckgivaren, det kan inte vara den som gett upp? Som sagt, turbo är inte riktigt min avdelning.
Ska kolla lite idag, och testa byta till original kam.
Jag har svårt att tro att kammen har så mycket med det att göra, eftersom det går på lägre tryck. Så i ditt läge skulle jag kolla allt annat först.
har kollat mycket , men nått har jag missat men vad är frågan?
en polare sa att det kan va soppa pumpen, att den levererar för lite ? vad tror ni ?
Mycket möjligt, gör en tryckmätning.
Det absolut bästa är ju att koppla på en mätare och sen ge järnet, trycket får inte sjunka upp vid 5000rpm. Men om detta uppträder när du inte kör så är det knappast pumpen. För klen pump brukar märkas vid häftiga accelarationer, feta uppförsbackar o.s.v, inte stillastående.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
frikopplar man eller står i nutralen och torrgasar den så varvar den som den ska, det är när det kommer laddtryck den inte funkar.
RD_87 skrev:
B3nnY skrev:
hur menar du då?, hur ska jag gå till väga.
RD_87 skrev:
Mycket möjligt, gör en tryckmätning.
Det absolut bästa är ju att koppla på en mätare och sen ge järnet, trycket får inte sjunka upp vid 5000rpm. Men om detta uppträder när du inte kör så är det knappast pumpen. För klen pump brukar märkas vid häftiga accelarationer, feta uppförsbackar o.s.v, inte stillastående.
frikopplar man eller står i nutralen och torrgasar den så varvar den som den ska, det är när det kommer laddtryck den inte funkar.
RD_87 skrev:
B3nnY skrev:
hur menar du då?, hur ska jag gå till väga.
Det absolut bästa är ju att koppla på en mätare och sen ge järnet, trycket får inte sjunka upp vid 5000rpm. Men om detta uppträder när du inte kör så är det knappast pumpen. För klen pump brukar märkas vid häftiga accelarationer, feta uppförsbackar o.s.v, inte stillastående.
=motorn vill ha mer sås, pumpen orkar inte med och motorn blir orklös
se om jag kna fuska dit en lite bättre pump i morgon.. åter kommer.. men ös på med förslag om det är nått ni tror..
TenZer skrev:
B3nnY skrev:
frikopplar man eller står i nutralen och torrgasar den så varvar den som den ska, det är när det kommer laddtryck den inte funkar.
RD_87 skrev:
Det absolut bästa är ju att koppla på en mätare och sen ge järnet, trycket får inte sjunka upp vid 5000rpm. Men om detta uppträder när du inte kör så är det knappast pumpen. För klen pump brukar märkas vid häftiga accelarationer, feta uppförsbackar o.s.v, inte stillastående.
=motorn vill ha mer sås, pumpen orkar inte med och motorn blir orklös
Du skulle ha sagt att den varvar upp vid torrgas från början. Det låter ju högst troligt att det är soppan som felar, antingen är orginalpumpen för klen eller så börjar nån av pumparna tröttna. Men jag får för mig att en frisk standardpump ska klara din setup och mer därtill. Den tråkiga biten är att det är dyrt med soppatrycksmätare för insprutare, billigaste jag hittat http://www.verktygsboden.se/test-maetve … ats-tu-114 men med frakt o.s.v så är det ju nästan smidigare att byta pumpen på prov.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...