5125
Sök

Äger v70 i utlandet, obesiktigad. Hur få in i sverige för att sälja?

7 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
hej govänner!

Min mamma har en v70 i schweiz som är obesiktigad och avställd, den har lite småfel som ska åtgärdas, typ byta bromsskivor bak, handbroms och så.

Med tanke på vad man får för en v70 i schweiz så känns det mer värt ( eventuellt då) att ta in den i sverige för att säljas.

Är det någon som har gjort något liknande eller har en ide om hur jag skulle kunna genomföra det här?

Är det överhuvudtaget en smart grej att göra?

All hjälp uppskattas!

/ Dea

7 385 Inlägg
8 augusti 2011
skulle gissa på att du får 20 för den här

2 982 Inlägg
8 augusti 2011
oho, utan att veta vad/vilken v70 det är så har du ett svar på vad hans morsa får...?
orakel eller

7 385 Inlägg
8 augusti 2011
kanske va lite hårt sagt ... får skylla på att de är sent

7 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
Det är alltså en v70 från 1998, 2.5l utan turbo, framhjulsdriven, ac, halvskinn, dragkrok.

7 385 Inlägg
8 augusti 2011
okej gissar på max 20 000 igen ... kanske låter lite men en utlands reggad bil som inte klarat besiktningen är inte värd många kronor här i landet heller tyvär

Edit : med andra ord tror jag inte det blir en bra affär tyvär ... samt att bilen ska till sverige, det kostar också pengar visst inga jätte summor men är ändå pengar
Senast redigerat av CHEEVA (8 augusti 2011)

7 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
gått 25000 mil,

killercow
8 augusti 2011
En v70 -98 svensk reggad, normal mil, bruks skick ligger i prisklass 15,000-20,000 bes + skattad

utgår från att den inte är svensk reggad? vilket drar ner priset rätt ordentligt om du inte reggar in den.
att det är en volvo import i sverige drar ändå ner priset lite även om du reggar in den

Hur ska du få hit bilen. Köra obes från schweiz eller bes där å sen köra? Transport hit på kärra blir ju inte heller gratis.

Reggar du in den i sverige å bes å skattar den här å felen är fixade så kan du nog få nånstans mellan 10,000-15,000.

Fixar du inte felen å inte reggar å bes här så kan du nog inte få mer än max 5000 om du ens hittar nån köpare på den då. skulle nog endast vara intressant som reservdels bil då.

Vad får man för den i schweiz översatt i svenska pengar?

7 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
Det som kan vara positivt är väl att bilen har varit svensk förut.

Nu när jag tänker på det så är ju valutakursen rätt lovande för att sälja något i schweiziska franc och sen växla till svenska.

Jag hittar en 1998 med liknande miltal, liknande inredning, dock med turbo. den ligger på auktion på 3200franc nu, med dagens valuta så är det drygt 25000kr.

7 385 Inlägg
8 augusti 2011
killercow skrev:
En v70 -98 svensk reggad, normal mil, bruks skick ligger i prisklass 15,000-20,000 bes + skattad

utgår från att den inte är svensk reggad? vilket drar ner priset rätt ordentligt om du inte reggar in den.
att det är en volvo import i sverige drar ändå ner priset lite även om du reggar in den

Hur ska du få hit bilen. Köra obes från schweiz eller bes där å sen köra? Transport hit på kärra blir ju inte heller gratis.

Reggar du in den i sverige å bes å skattar den här å felen är fixade så kan du nog få nånstans mellan 10,000-15,000.

Fixar du inte felen å inte reggar å bes här så kan du nog inte få mer än max 5000 om du ens hittar nån köpare på den då. skulle nog endast vara intressant som reservdels bil då.

Vad får man för den i schweiz översatt i svenska pengar?

helt rätt ... jag som va ute och svamlade innan och fick för mig att det handlade om den lite nyare karossen ... men ja som den är ca 5 tusen

7 385 Inlägg
8 augusti 2011
deacarlo skrev:
Det som kan vara positivt är väl att bilen har varit svensk förut.

Nu när jag tänker på det så är ju valutakursen rätt lovande för att sälja något i schweiziska franc och sen växla till svenska.

Jag hittar en 1998 med liknande miltal, liknande inredning, dock med turbo. den ligger på auktion på 3200franc nu, med dagens valuta så är det drygt 25000kr.

med andra ord får man bra mycket mer för den i schweitz än i sverige smile

7 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
ber om ursäkt för alla tillägg, såklart så tänkte jag laga den innan den kommer till sverige. Men som det verkar nu så kanske det är bäst att sälja här.

killercow
8 augusti 2011
jag tror inte du kan få förmycket i sverige med tanke på bilens historia utomlands. det finns v70 i överflöd här så den lär nog bli svår såld.

finns just nu 278 st v70 tillsalu på blocket enbart av 98 års modell!
5991st v70 totalt (givetvis av olika modeller)
Senast redigerat av killercow (8 augusti 2011)

7 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
Det är samtidigt svårt att se hur efterfrågan är på blocket, eftersom man inte så lätt ser om bilarna blir sålda eller inte, om det prutas, om folk skulle kunna tänka sig att betala mer. sen säkert beroende på vart i landet du säljer bilen, norrut så vill folk ha awd, söderut kanske awd spelar mindre roll.

7 385 Inlägg
8 augusti 2011
deacarlo skrev:
Det är samtidigt svårt att se hur efterfrågan är på blocket, eftersom man inte så lätt ser om bilarna blir sålda eller inte, om det prutas, om folk skulle kunna tänka sig att betala mer. sen säkert beroende på vart i landet du säljer bilen, norrut så vill folk ha awd, söderut kanske awd spelar mindre roll.

något jag fått för mig är att bilarna brukar vara billigare norrut också ... inte riktigt lika stor marknad där uppe som i södern vilket gör att priserna sjunker. Men i vilket fall får du aldrig de 25 som du har möjlighet att få i schweitz tyvär. Prutas görs det alltid på blocket

2 982 Inlägg
8 augusti 2011
CHEEVA skrev:
okej gissar på max 20 000 igen ... kanske låter lite men en utlands reggad bil som inte klarat besiktningen är inte värd många kronor här i landet heller tyvär

Edit : med andra ord tror jag inte det blir en bra affär tyvär ... samt att bilen ska till sverige, det kostar också pengar visst inga jätte summor men är ändå pengar

1-0 till dig, köp en trisslott big_smile u might get lucky
big_smilebig_smile

335 Inlägg
8 augusti 2011
CHEEVA skrev:
deacarlo skrev:

något jag fått för mig är att bilarna brukar vara billigare norrut också ... inte riktigt lika stor marknad där uppe som i södern vilket gör att priserna sjunker. Men i vilket fall får du aldrig de 25 som du har möjlighet att få i schweitz tyvär. Prutas görs det alltid på blocket

Snarare tvärs om, jävligt mycket dyrare bilar här uppåt, "norrlandskörd" du vet...    mindre salt osv.
Vissa lokala bilhandlare gillar detta, köp en bil i helsingborg, ta up den 150 mil och tjäna en hacka..  är man ouppmärksam och inte kollar upp tidigare ägare så kanske man åker på handlarens försäkan om en "norrlandskörd" bil.

Sök