2995
Sök

VW Mk1 blinkersproblem

Montör
664 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej! Har lite problem med blinksersen på min Scirocco -77.

När jag sätter igång blinkers (antingen med spaken eller med varningsblinkersknappen), så lyser indikatorlampan för blinkers konstant, och inga blinkers blinkar någonsin.

Har förstått att blinkersrelät är det relä märkt "21" på säkringsboxen, med 3 stift:

31
49
49a

Om jag tar loss relät och mäter i hålen där stiften från det går in, så kommer jag fram till följande:

31: ingen spänning, men verkar finnas motstånd. piper inte när jag testar om den ligger mot jord. multimetern säger då typ "1800" eller något i den stilen.

49: tändningsspänning, +12V
49a: jord tills man sätter igång blinkers. Då får jag +12V där. Gäller både vid start med knapp och med spak.

Antar att det INTE skall finnas någon spänning på "49a" förrän relät faktiskt sitter där och man har blinkersen igång, samt att 31 skall vara jord? Eller?

Är inte alls med på hur det kan ha blivit såhär. Det har fungerat tidigare... Upptäckte detta under en testkörning häromdagen. (fungerade då perfekt bara någon timma innan körningen).

Tacksam för alla svar.

//Jens

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

69 Inlägg
9 augusti 2011
#2
31 ska vara jord.
Och du skall ha väldigt låg resistans mätt mot jord, inte 1800 nånting.
Möjligen 1.8 Ohm då. Gärna lägre ändå.

49 skall du ha 12V på när du har tändningen eller varningsblinkers på.

49a är själva utgången till blinkerslamporna.
Låter konstigt att du har spänning där när reläet är borttaget.

Montör
664 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
#3
yttrium skrev:
31 ska vara jord.
Och du skall ha väldigt låg resistans mätt mot jord, inte 1800 nånting.
Möjligen 1.8 Ohm då. Gärna lägre ändå.

49 skall du ha 12V på när du har tändningen eller varningsblinkers på.

49a är själva utgången till blinkerslamporna.
Låter konstigt att du har spänning där när reläet är borttaget.

Tackar! Skall testa att dra en ny jord nu om en stund och se om det blir bättre, annars återkommer jag.

EDIT: Fått det att fungera nu. Verkar vara kortslutning eller något inuti el/säkringsboxen. Klippte loss 49, 49a från sitt kontaktstycke, förlängde dem till ett nytt blinkrelä, och drog en ny fin jord till den, så fungerade det hela fint.
Senast redigerat av berthelsen (9 augusti 2011)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

69 Inlägg
10 augusti 2011
#4
Ok.

Bra att det funkar. :-)
Om jag va dej så skulle jag ändå försöka kolla upp exakt vad som orsakat felet.
Nånting är ju galet och det kan va bra att kolla upp det så att det inte ställer till fler elproblem också.

Montör
664 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
#5
yttrium skrev:
Ok.

Bra att det funkar. :-)
Om jag va dej så skulle jag ändå försöka kolla upp exakt vad som orsakat felet.
Nånting är ju galet och det kan va bra att kolla upp det så att det inte ställer till fler elproblem också.

Hehe, fler problem har det redan ställt till med. Upptäckte t.ex. att elcentralen matar ut blinkerspulser på stiftet som matar höger helljus med ström, så det fick jag sätta med strömtjuv på kabeln till högra så länge... Nånting är whack i centralen där tror jag.

Planen är att bygga helt nytt elsystem från scratch senare under nästa vinter eller så då bilen står avställd igen, så nu så länge får den gå med detta 70tals-skräpet. smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.


Sök