8 augusti 2011
Trådstartare
Hej! Har lite problem med blinksersen på min Scirocco -77.
När jag sätter igång blinkers (antingen med spaken eller med varningsblinkersknappen), så lyser indikatorlampan för blinkers konstant, och inga blinkers blinkar någonsin.
Har förstått att blinkersrelät är det relä märkt "21" på säkringsboxen, med 3 stift:
31
49
49a
Om jag tar loss relät och mäter i hålen där stiften från det går in, så kommer jag fram till följande:
31: ingen spänning, men verkar finnas motstånd. piper inte när jag testar om den ligger mot jord. multimetern säger då typ "1800" eller något i den stilen.
49: tändningsspänning, +12V
49a: jord tills man sätter igång blinkers. Då får jag +12V där. Gäller både vid start med knapp och med spak.
Antar att det INTE skall finnas någon spänning på "49a" förrän relät faktiskt sitter där och man har blinkersen igång, samt att 31 skall vara jord? Eller?
Är inte alls med på hur det kan ha blivit såhär. Det har fungerat tidigare... Upptäckte detta under en testkörning häromdagen. (fungerade då perfekt bara någon timma innan körningen).
Tacksam för alla svar.
//Jens
Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.