5049
Sök

Opel kadett e 87- rycker vid låga varv

5 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
Har en opel kadett som har gått som en klocka fram tills nu. Den går o köra med o startar alltid men nu till problemet, när man åker iväg med bilen när den stått o blivit kall går de bra men när den börjar bli varm så försvinner responsen på gasen lite gran, kan då trycka ner gasen i bott fort o den reagerar inte med en gång utan dröjer lite ( som om den kvävs lite grann).. men de är bara o trycka några ggr så får man upp varven, men den rycker sen vid låga varv, kan t.ex inte hålla den i 70 med 5ans växel utan måste upp till 80..har bytt allt på den nu,
* luftfilter
* avgasrör
*bränsle filter, filter till bränslepumpen
*bränslerör
* termostat
*tändstift, tändkablar, rotor o fördelare
* spjällägesgivare

Men märkte sen att ja hade visst helsyntet i motorn o de ska de ju inte va i denna bilen, så de ja tänkte på är att eftersom oljan är alldeles för tunn ( ventilerna klapprar ganska mkt nu ), så undrar ja om detta kan vara problemet, om oljan är för tunn så olje ringarna "slirar" så att kompet kanske inte blir riktigt ( har vaccum mätare i den o den står på rött hela tiden typ, drar bensin o olja som fan gör den oxå )...ger snart upp o skrotar bilen, hoppas nån kan hjälpa då ja behöver bilen...tack på förhand.//K.A
Senast redigerat av KAAB (9 augusti 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 augusti 2011
Prova att byta till en tjockare olja, om det löser problemt så är ju inte motorn riktigt kry men det kan ju hjälpa tillfälligt. Om oljan är alldeles in i helvete för tunn så kanske lyftarna "släpar" och inte riktigt fyller sin funktion. Jag håller detta för extremt osannolikt då jag har för mig att det ska vara 10W-40 i din motor och om det ska bli ett problem så vill det ju till att någon slagit i 0W-30, och inte ens då tror jag att det är möjligt. Det skulle i så fall vara en kombination av en jävligt slut maskin & helt fel olja.

Jag tror snarare att det har något med soppan att göra, jag vet flera som haft problem med just insprutningssystemet. Det är ju någon slags förgasarhybrid som försvann ur modellprogrammet ganska fort p.g.a bristande driftsäkerhet. Jag antar att du har det systemet i din bil? Kanske kan vara pumpen som är trött? Tjuvluft är ju en möjlighet då det brukar vara skapligt med slangar & gummin under huven som säkert börjar på att vara torra.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

5 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
Vid gas pådrag så går den bra tills man släpper upp gasen sen när man nått sin hastighet....ska testa o ställa tändningen o se om blir nån skillnad, blir de inte de så ska ja byta bränslepumpen o se om de händer nått

Sök