850 T5 strul

Kirllkil
9 augusti 2011 · 79 Inlägg

Tja!
Har precis köpt en ruskigt fin 850 T5 -94 som jag åker i, men som vanligt är det alltid lite strul wink
När bilen växlar till 3an vid 4000 varv (automatlåda från en GLT) så hänger den sig i 1 sekund utan att varva, jag misstänker att det är för att det är dåliga vakuumslangar i bilen samt skitigt spjällhus?
Sen upplevs bilen att ladda mindre när den är varm kan det stämma? går ner från 0,9 bar till 0,5 ungefär.

Har även grymt tryck i min glykol behållare och undrar om det kan bero på att det är hål i topplocks packningen (har sett att det sipprar ut vatten mellan kamremmen  och toppen efter bilen körts riktigt varm) men förstår inte varför det då ska vara sånt extremt tryck där när det redan sipprar ut där nere?

Kirllkil
9 augusti 2011 · 79 Inlägg

Någon som har koll ^^?

sportluft
9 augusti 2011 ·

GLT lådan är inte gjord för t5an kan vi börja med, allt jag vet om det men kan vara så att lådan inte pallar med riktigt med motorn

sverkera
9 augusti 2011 · 564 Inlägg

Kolla oljan, vid minsta tecken på att det kan vara vatten i oljan så ska du inte köra en meter till. Trycket i kylsystemet tyder på att av någon anledning så trycker motorn kompression dit, kan vara topplockspackning eller sprickor. Du behöver kolla upp det.

dawwe ...has left the building...
9 augusti 2011 · 4 474 Inlägg

Ruskigt fin o "strulande automat" samt "kylvätska sipprar ut vid kamremmen" i samma mening? Mja...Låter snarare som en "projektbil". Men jag håller med föregående talare, dock med reservationen att det SKALL vara tryck i kylsystemet vid varm motor, kan vara uppemot 2 bar beroende på vilken bil det rör sig om (pratar rent generellt).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Kirllkil
10 augusti 2011 · 79 Inlägg

För att reda ut lite så tror jag väll att lådan pallar upp till 300 häst? och sen är utsidan av bilen samt inredning mycket fin wink bilen är fullt körbar och går som ett skott men har lite småskavanker, ingen vatten i oljan än iaf har kollat det mycket noga!

Tack för relevanta svar hittills!

Kirllkil
10 augusti 2011 · 79 Inlägg

Vad gällande pausen i varven tror ni att byta filer samt olja gör stor skillnad i lådan?

Marlboroman
10 augusti 2011 · 8 234 Inlägg

Kirllkil skrev:
För att reda ut lite så tror jag väll att lådan pallar upp till 300 häst?

Mnja... Det beror helt på körstil, skicket på lådan och effekten man har. Det finns ju dem med mer effekt och förbättrad kylning av lådan som klara dem med mer effekt, men sällan utnyttjar den. Med extra kylare till lådan och ny olja så är ju chansen större att lådan håller, men det är ingen garanti.

Och i ditt fall där någon har fått snilleblixten att sätta i en låda från glt som har en annan utväxling än turbo så du lär varva mer i kombination med mer effekt så blir ju oljan varmare och det är inget positivt för livslängden.

Kirllkil skrev:
Vad gällande pausen i varven tror ni att byta filer samt olja gör stor skillnad i lådan?

Byta olja är aldrig fel i automatlådorna, många av dem har det aldrig bytts olja i. Byta filter i lådan går inte. Det finns nämligen inget. Det finns dock en sil i lådan som man kan göra ren om man öppnar lådan och plockar isär den.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Kirllkil
10 augusti 2011 · 79 Inlägg

Väntade på att du skulle svara mister 850 guru wink tack!

Kirllkil
10 augusti 2011 · 79 Inlägg

Nu är frågan hur mycket strul det är att byta till manuell t5, låda någon som vet nån fin guide?

Stettler
10 augusti 2011 · 85 Inlägg

Här har du ett "billigt" kit för konvertering.
http://forum.turboperformanceclub.com/v … p;t=250369

Kirllkil
10 augusti 2011 · 79 Inlägg

Lät major sweet men måste få ihop lite pengar först wink men tror ni man får napp om man lägger upp en tråd att man söker det när man behöver alla saker för att byta låda?

Marlboroman
10 augusti 2011 · 8 234 Inlägg

Kirllkil skrev:
Nu är frågan hur mycket strul det är att byta till manuell t5, låda någon som vet nån fin guide?

Det är en hel del saker som ska bytas, men visst går det. Finns en guide i TPC's faq forumsdel. Tänk bara på att bygga om till manuell kan ge bekymmer vid besiktningen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Kirllkil
10 augusti 2011 · 79 Inlägg

Kanske bättre att bara byta till en t5 automatlåda då ^^

Marlboroman
10 augusti 2011 · 8 234 Inlägg

Inte heller någon ide egentligen om du inet hittar en bra låda som antingen är renoverad eller ha gått väldigt lite. Det går ju att få igenom en konvertering till manuell, men det kräver intyg från volvo. Enligt reglerna så ska man ju ha intyg från volva, men det finns ju exempel på dem som klarat sig utan. Och får man ut det är det inga som helst bekymmer.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Kirllkil
10 augusti 2011 · 79 Inlägg

Så vad rekommenderar du att jag gör åt saken xD? kan byta låda inga problem men måste komma fram till vad som blir bäst för framtiden då bilen ska vara i min ägo ett tag ^^

Marlboroman
10 augusti 2011 · 8 234 Inlägg

Har du inga värre trimplaner så klarar du dig långt med att byta olja i lådan och skaffa en extra kylare. Har du lite värre trimplaner har du bara att välja mellan att konvertera till manuell eller skaffa en förstärkt låda. Och det blir en he del pengar hur du än gör då.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Kirllkil
10 augusti 2011 · 79 Inlägg

Det ända jag tänkt gjort är chip, öppet luftfilter och avgassystem. Har märkt att jag har bättre laddtryck då bilen är kall än varm ungefär 1,1 när den är kall och 0,8 varm :s

Bruxxarn
11 augusti 2011 · 21 Inlägg

Marlboroman skrev:
Har du inga värre trimplaner så klarar du dig långt med att byta olja i lådan och skaffa en extra kylare. Har du lite värre trimplaner har du bara att välja mellan att konvertera till manuell eller skaffa en förstärkt låda. Och det blir en he del pengar hur du än gör då.

Ska du börja trimma så sätt för guds skull en manuell låda smile

Trust No One
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang