Suzuki RM 125:a -1980 vägrar starta...

Jezzze
10 augusti 2011 · 68 Inlägg

Jag har nyss köpt en Suzuki RM 125:a från 1980...

Den vägrar starta, har köpt ett beggat tändsystem och nu har jag gnista iaf.

Har nu bytt hela tändsystemet och gjort ALLT förutom och komptesta den!

Och med allt menar jag, kollat svänghjulet (krysskilen), rengjort förgasarn samt köpt nytt luftfilter,

Läst på internet hur förknasarn "grundinställs" och har gjort det.

Testat med startgas ner i toppen, in i förknasarn, bensin i toppen men ingen skillnad.

Justerat tändningen i säkert 10 olika lägen, testat 4 olika tändstift.

Imorrn ska jag ut och leta markeringar på tändplattan/motorn så jag får tändningen helt rätt så att säga.


Har nu dubbla uppsättningar med tändplatta, tändspole och cdi box och har pusslat ihop och provat mig fram med dom olika delarna och ett ställe det "jordas på" är ju tändspolen som sitter i ramen och jag har slipat på ramen så det ska vara god kontakt där!


Har rengjort tanken, hällt i fräsch oljeblandad bensin, bytt olja i motorn samt rengjort kröken och ljuddämparen.


Det finns små märken nästan över hela kolven (på ovansidan) och på topplocket och det beror antingen på att tändningen varit felinställd eller så beror det på att vevstaken är glapp och "går för högt" så att kolven slår i toppen och tydligen så kan vevlagren vara slut (vet inte om ramlagret också är inblandat) enligt VERKSTADEN.


Ska ta loss cyllen och känna på staken och då vet jag ju lite mer iaf!



På nya tändplattan och cdiboxen så är det ju "snabbkontakter" så det går inte att koppla fel, delarna kommer från en 125:a -83 och är i stort sett samma lika som på min -80 förutom en blå kabel från tändplattan/cdi boxen men den kunde man bortse ifrån sa verkstaden (orkar inte skriva allt om det)

Finns bara en kabel från cdi boxen som hänger löst nu men den är ju till dödaren och den har jag testat koppla in och dödarknappen fungerar iaf!


Har säkert missat att skriva nåt men jag har gjort allt som går att göra, minst 5 ggr utan resultat....

Alla tips är mer än välkomna..........

Har suttit timme efter timme och letat på webben och sett liknande trådar
men ofta får ju folk igång sina hojjar men dom orkar inte bry sig om att fortsätta skriva på nätet om vad felet var.

Ofta är det ju bara nå skitfel som missats, stift eller gammal bensin osv...

Har ej manual till hojjen men ska nog beställa en från Ebay...

VÄLDIGT tacksam för tips och hjälp.....smile





Mvh Rosen

Senast redigerat av Jezzze (10 augusti 2011)

Jobbar som frilansande gynekolog...
Mattsson_91 Självlärd
10 augusti 2011 · 3 083 Inlägg

Kolla kolv, kolvringar och topplockspackningen. Det är det jag kan komma på just nu

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
G-sson
10 augusti 2011 · 612 Inlägg

Du har inte gjort allt. Du har inte kollat kompression, skick på motorns innanmäte, om packboxar och packningar håller tätt... wink Även ett gammalt as av denna sorten kan ha många fel.

Vad har du betalat för den? Trodde inte att någon betalade mer än nån krona kilot i skrotvärde för dessa prylar idag...

Jezzze
11 augusti 2011 · 68 Inlägg

Nej klart att jag inte gjort allt, men förutom att öppna motorn och komptesta den så har jag
gjort det mesta så att säga. Ska öppna å kika imorgon...

Haha kikar du aldrig på Blocket?!

Folk kan ju ta hutlösa pengar för gammel crossar, både repobjekt å dom som funkar!

Jag hade ju såklart hoppats på att hitta felet utanpå motorn om jag skriver så.....
Men som vanligt så ska det väl jävlas å krånglas.....!!!

Hur mycket jag betalade för den är ingen hemlighet men bara för att det inte har något
med startproblemet att göra så skiter jag i att skriva någon summa wink

Jobbar som frilansande gynekolog...
KHRacing
11 augusti 2011 ·

dödarknappen brukar gå till tändspolen, inte till cdi´n.. har du kopplat rätt ?

Jezzze
11 augusti 2011 · 68 Inlägg

Dödarn är kopplad till cdi boxen, den funkar som den ska.....Just nu urkopplad men den ska ju inte "behövas"
för att åbäket ska starta...

Jobbar som frilansande gynekolog...
KHRacing
11 augusti 2011 ·

vissa dödare är "bakvänt" kopplade - kolla för säkerhetsskull

Jezzze
12 augusti 2011 · 68 Inlägg

Hmm oki...Men det går ju bara 3 kablar från tändplattan (snabbkontakter) upp till cdi boxen...
Dra en separat då isf men....Nja...Verkar inte stämma.......

Jobbar som frilansande gynekolog...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang