Sportavgassystem till Volvo v70 2.0 (inte turbo)

Volvofreak91
14 augusti 2011 · 29 Inlägg

Hejsan!

Jag har en volvo v70 2.0 (ej T), Jag har kollat lite på att monterar rostfritt sportavgassystem på den.

Kommer detta ge någon effekt? Hur mycket i sånna fall?
Hur kommer ljudet att bli?

Systemet är ifrån feritta.

Mvh Pontus

MVH Volvo Nörden!
Ford Mondeo Titanium X "Doris" (2011)
Volvo 945 LTT "Original projektet" (1996)
alex_bmw hondaaaaa
14 augusti 2011 · 411 Inlägg

någon jätteeffekt skillnad lär det nog inte bli, motorn kommer säkert kännas lite piggare än innan.
Ljudet kommer ju bli mycket goare än original med största sannolikhet ^^

Old hondas never die, they just get faster!
"Learn to drive a slow car fast. Otherwise you'll just drive a fast car, slow."
Club JDM of Sweden
Volvofreak91
14 augusti 2011 · 29 Inlägg

Okej, då tackar jag för det. nu är bara undrar om man ska inhandla ett då.. hmm

MVH Volvo Nörden!
Volvo 945 LTT "Original projektet" (1996)
Ford Mondeo Titanium X "Doris" (2011)
ghostpix MC-galen ;)
14 augusti 2011 · 39 Inlägg

Du kommer möjligen upptäcka att din bil kommer gå lite sämre på låga varv, men i gengäld varva lite villigare på högre vartal. Dock ej längre än till varvstopp. Någon effektökning är egentligen inte att tala om.

Beträffande ljudet kan du om du har otur få en jobbig resonans som förstärks i kupén vilket gör det till en mindre plåga att åka längre sträckor.

Är ditt nuvarande avgassystem trasigt? Om inte, lägg pengarna på något vettigare.

Edit: Nu framgick inte om du tänkte byta hela systemet inkl cat eller om du bara tänkte byta efter cat. Byter du hela kan du få fel mottryck i systemet vilket medför att du får sämre bottendrag i motorn men i gengäld får du igen på höga varv.

Senast redigerat av ghostpix (14 augusti 2011)

*************************
Hastigheten är relativ ;)
Volvofreak91
14 augusti 2011 · 29 Inlägg

Röret är ej trasigt som sitter där nu. Hade bara tänkt byta från kat och bak. men vad blir effekten om jag sätter racekat på den?

En Polare till mig byte bara ut ljuddämpare för att få det mullrande ljudet, vilket jag också är ute efter. fast hans bil var dock en turbo. kan jag göra lika dant på denna men ändå få det mullrande ljudet. tex sätta dit en simons dämpare istället för orginal?

MVH Volvo Nörden!
Ford Mondeo Titanium X "Doris" (2011)
Volvo 945 LTT "Original projektet" (1996)
ghostpix MC-galen ;)
16 augusti 2011 · 39 Inlägg

Jodå det är det jag hade gjort om jag ville ha lite mera muller (nu uppskattar jag en tyst och bekväm bil då, men smaken är olika). Byta ut sista burken kommer att generera mer ljud. Du kommer dock inte precis samma ljud som din kompis med turbon.

*************************
Hastigheten är relativ ;)
M103
16 augusti 2011 · 1 570 Inlägg

Jag tycker ett billigt sätt att få skönt ljud i en 850/s/v70 är att modda luftburken så man får en öppning för att få det djupa brölandet från 5an och så har jag en dieselkrök som ändrör som ger ett väldigt fräsigt och rått utblåsljud när man gasar. Man får alltså ett j-vla racerljud när man vill varva och i vanlig fart så är det tyst och skönt.

Senast redigerat av M103 (16 augusti 2011)

Volvofreak91
16 augusti 2011 · 29 Inlägg

Har en burk bara, och det är den stora mitt under, en kompis till mig tipsade om att plocka bort denna och sätta en simons dämpare där istället, och en simons längs bak. är det något tror ni?

Jag har precis köpt nytt ändrör vilket känns som att jag har kastat ut dom pengarna bara.. några fler förslag bortsett från dieisel kröken?

Men vad tror ni med dubbla simons däpare?

MVH Volvo Nörden!
Ford Mondeo Titanium X "Doris" (2011)
Volvo 945 LTT "Original projektet" (1996)
no_fake
16 augusti 2011 · 865 Inlägg

köp ett komplett simons system eller feritta.. bara massa onödigt jobb att börja bygga om systemet för att sätta dit nå burkar

Volvofreak91
16 augusti 2011 · 29 Inlägg

Har funderinga på det, men lite roligare att bygga något själv. tycker jag iaf smile

MVH Volvo Nörden!
Volvo 945 LTT "Original projektet" (1996)
Ford Mondeo Titanium X "Doris" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang